Jozelle

Trådstartare
Hej! Jag heter Johanna och jag har ett arabsto på 7 år som kallas Zaki. Jag är nu på praktik i Hällekis, och har varit här i 2,5 vecka.

När jag varit här 1 vecka ungefär så var jag ute och red i skogen, galopperade en bit. Hon kändes helt ren i steget hela vägen hem. På kvällen skulle jag longera henne alá NH, och såg att hon var halt på höger bak. Detta syntes enbart på böjt spår genom kortat steg, på rakt spår gick hon helt rent. Ingen värme, inga gallor, ingen svullnad i något ben. Dagen efter var det bättre, och dagen efter det var det helt bra.

Efter det satte jag igång henne, har fortsatt att träna NH och har ridit ut, skritt och trav.

Idag hade vi korallarbete, vilket innebar lite galopp. Nu på kvällen är hon halt. Igen. Höger bak, igen. Enbart i trav på böjt spår, igen. Allt är precis som förra gången. Denna gången upptäckte jag en liten, liten svullnad i höger bakknä, men det var väldigt lite.

Jag skall åka till veterinären, men tanken slog mig. Hur kan man tänka för att "se" om en hälta sitter lågt eller högt osv? Och vad tror ni om min, lätta promenader eller vila?

Sv: Hälta

Det är jättesvårt att genom att bara se på hästen, bedöma om hältan är låg eller hög. Ta den till veterinär för utredning.
Promenader skadar nog inte så länge hästen inte visar tydlig smärta. Att stå still brukar sällan hjälpa.

Tack för svar! Hon skall veterinärundersökas, mest troligt nästa vecka.

Hon verkar inte ha särskillt ont utan är ffa stel och tar inte ut steget med det benet. Hon drar sig inte för att röra sig, travade en sväng i hagen alldeles nyss och ser helt nöjd ut. Tänkte att en lugn promenad i skogen kanske skulle kunna vara nyttigt, om det inte gör något skillnad för benet så iaf för huvudet.

Om hältan ffa yttrar sig genom ett förkortat steg (mer en förkortar rörelse istället för en förkortad belastningtid/fas) så brukar det vara en högre hälta (över has/carpus), men det går såklart aldrig säga med full säkerhet!

Det var precis sådant jag ville veta! Självklart förstår jag också att det inte går att säga med säkerhet, men generellt.

Om man tänker på min häst, så är det förkortat steg och hon har en liten, liten svullnad i knäet vilket då verkar stämma ganska bra.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv