hälta vid böjprov

cillaj

Trådstartare
Hej. finns det någon som kan komma med några goda råd?
Skulle göra vet besiktning på min travare för hon skulle säljas.
Enligt vet så visade hon en 2 gradig hälta vid böjprov bak:cry:.Det har inte märkts något i ridningen .Han tyckte att hästen skulle ridas som vanlig och göra nytt prov om en månad igen.Hon har haft problem med korset för några år sedan när hon gick på travet.
Nu mina frågor kan en häst ha en 2 gradig hälta utan att det märks i ridningen?
Kan det ha med korset att göra?Är inte en 2 gradig hälta allvarlig?

Snälla hjälp kan det bara försvinna efter en månad i träning?

Sv: hälta vid böjprov

Om hon var dubbelsidigt, båda bak, då är det ju svårt att känna. Nu utgår jag från att hon var 2 gradigt halt e f t e r böjprov?

Angående din fråga så är ju svaret ja eftersom det har hänt dig och din häst.
Det är nog väldigt olika från olika hästar, när jag rider min kan jag känna av vid löjligt låga grader, efter att ha tillkallat vet. efter jag sett att häst gått omkull och hon var ren i skritt och trav innan böjprov så fegade jagtrots allt ut efter 5 dagar, tillkallade vet. som konstaterade att hon var 0.5 grad halt efter böjprov och jag skulle fortsätta som jag gjorde... :o (Sedan dess brukar jag hålla igen vid den berömda "maaagkänslan" då min är nog mer en "panikkänsla")

Jag skulle faktiskt lita på veterinären som var ute, speciellt om du känner den. Jag skulle rida på rakt spår i vettigt tempo - misstänker du korset också du ju ta ut en equiterapeut och berätta hur det ligger till....

Synd att det blev nu när du skulle sälja. Men lycka till!

Hej.Tack jag ska ringa en massör i morgon så hon kommer ut och maserar min häst.Jag har ridit henne på raka spår nu:) men jag känner fortfarande inget konstigt:crazy: Jag håller på att rida in henne så vist övergångarna är ju inte så bra men det är ju aldrig det i början när man skolar om en travare.
Det var efter böjprov som hon visa det enligt vet,Jag såg ju inget eftersom jag sprang med henne.

När J hade 2 grader syndes det tydligt i skritten! hon hade även 1,5 på andra benet efter böjprov.

Hon visade inget på andra benet enligt vet efter böjprov det var bara det ena bak.När hon springer ute i hagen så kan man inte se något konstigt.

Det var på kotan.Han sa att ha inte viste om det var en inflamation i den eller om det kunde vara en överbelastning eller en gammal skada:(
Någon gammal skada har jag inte hört talas om på hennes ben och det sa hennes förra ägare med,Hon har bara haft en ägare innan mej.

Men vet tyckte att jag skulle rida henne som vanligt och ta ut honom om en månad igen:confused: Jag tycker att det låter märkligt alltihopa.

som din veterinär säger kan det vara en inflammation i leden, och då ska du absolut inte ta ut vare sig massör eller equterapeut utan först ska du utreda exakt vad hältan kommer sig av på klinik.

När klarade den ett böjprov sist? Hur länge har du haft den?
Om du inte vet att det var ganska nyligen så lönar det sig nog att utreda det ordentligt och ev få den sprutad. Vad veterinären hoppas på är förmodligen en vrickning eller dyligt som försvinner ändå. Hästar har läkkött som vi människor har. Men är det en inflammation är det bättre att få den behandlad och är det en gammal skada- borde det ju synts när du köpte den tycker jag...men den kan ju varit avställd när du köpte den och det visar sig nu när den sätts igång. Hur kunnig var den förre ägaren?

Att du inte kände nu när du håller på att sätta igång den är ju inte så konstigt speciellt om den inte är inriden och töfflar på så gott den kan.

vet inte om hon har gått i genom något böjprov förut,jag kan inte tänka mej att dom har gjort något.Hon har gått på travet i ca 7 år,sen betäcktes hon och när jag hämtade henne runt nyår så lämnade hon sitt föl där.Hon hadde inte varit riden då innan hon kom till mej så provrida kunde jag inte göra.

Förra ägaren är mycket kunnig.Hon har bara haft en ägare innan mej och det är ett stort travstall.

Jag tycker det låter märkligt att fortsätta rida på en häst som är halt utan att man vet orsaken. Och ingen massör innan man uteslutit ledinflammationer eller annat som behöver veterinärvård. En hemmaveterinär (som inte har röntgen) kan tyvärr inte göra så mycket mer än gissa, så jag skulle kört hästen till klinik för en ordentlig utredning. Det behöver ju inte vara så allvarligt om man tar tag i problemet redan från början. Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V