Hälta vä.bak/hö.fram??

Apollo

Trådstartare
Min häst är nu under utredning för att se var hans problem kommer ifrån. Han hade muskelspänningar i princip från nacke till svans.
Värst i vänster bakmuskulatur uppe runt korset och en bit ner.
Han reagerar på böjprov höger fram kotled och böjprov högt upp vänster bak, det kunde sa vet, bero på att muskulaturen var så öm i bakkärran. Nu undrar jag vad är vanligast att problem från vänsterbak högt upp sätter sig i höger fram eller tvärtom. Han får nu akupunktur av en veterinär för att släppa på alla spänningar så vi lättare kan hitta grundorsaken.
Han avslastar som jag skrivit i en tidigare tråd vänster bak och ställer höger fram framför lodplanet.
Vi kommer att röntga när vi ser mer var problemen kan komma ifrån, men som det ser ut nu sa vet så kan vi få röngta från nacke till svans. Nån som haft ett sånt problem och vad var orsaken i ert fall. :confused:

Sv: Hälta vä.bak/hö.fram??

Om man kan lindra de skundära symptomerna i benen, kan man säkert finna orsaken högt upp i ländrygg (saccralt). Det är i varje fall inte ovanligt med den bild du beskriver vid dessa problem.

Han har som en antydan till karprygg framför korset och den försvann nästan vid akupunktur. Så det kan nog vara möjligt. Jag är så glad att han nu har accepterat att få akupunktur, han har stenvägrat förut och bara puttat ut nålarna, men han upptäckte väl nu hur skönt det säkert var med att få slappna av i sina muskler.

Finns det bot för det, vad gör man åt det om det nu är det problemet.

Kan nog inte hjälpa dig så mkt, men min dotters ponny har ett liknande problem han är till och från halt hö fram och ömmar t o f vä bak. Det började i höstas med att han när hon red blev smått galen och försökte kasta av henne så fort hon kom upp, vi tog ut vet. som inte kunde hitta nåt fel, han haltade ibland på hö fram i hö varv vid longering. Jag tog ut en massör som sa att han är stel i hela överlinjen från nacke till svansrot, han har fått regelbunden massage och akupunktur under hela vintern, hans spänningar har släppt lite, han har fått "vila" i hagen, men där far han omkring som en galenpanna utan större besvär, vi har promenerat med honom i skogen för att han ska stärka ryggen.. Massören trodde föresten att det var ett sadelproblem, så vi har inte använt sadel på honom sen i oktober. Dottern har suttit på honom barbacka ca 10-15 min några gånger i skritt, 1:a gångerna så går det bra men sen börjar problemet igen, kastar av visar att det är obehagligt, han va inte så här innan problemen började..

Vi gjorde en termografiunders. på honom den 12/4, den visade på ökad värme hö fram nere i hoven och upp mot bogen, vä bak nere i hoven ut och insida av låret.

Nu i måndags så var vi på klinik och gjorde böjprov högt och lågt, inte en reaktion på nåt ben, vi longerade då markerade han t o f hälta hö fram i hö varv. Vi röntgade honom på båda fram och bogen och ryggen, det såg perfekt ut. Inga förändringar alls..

Så vad gör man när man har en häst som är halt, ibland, men det finns inget klart fel på honom, mer en hans beteende vid belastning..

Vet. vill att vi skor honom igen, om det är så att han på nåt sätt reagerar för att det har gjort ont förrut och kanske gör det igen när han sätter ner fötterna, att det skulle vara lite mer psykiskt och sen att en annan ryttare rider honom en tid ifall det är så att min dotter och han har hamnat i en ond cirkel, så för att bryta det mönstret liksom.. Vi fick även smärtis till honom som jag ska börja ge honom ca 1 vecka innan han ska ridas..

Ja man blir lite smått galen när man inte hittar problemen. I vårt fall är vår häst regelbundet masserad, rutinmässigt undersökt av kiropraktor, sadel utprovad av sadelutprovare, tänder åtgärdade av kunnig expertis etc. Så man blir lite matt när det ändå händer när man har försökt göra allt rätt men det blir ändå fel. Visst han är 17 år men vi har räknat med några år till med honom.

Eftersom du har din häst under veterinärkontroll vilket alltid måste vara steg 1 om man är osäker, så har du ju möjligheten att prova även en ryggbehandling men en korrigering av den saccrala delen.

Just detta problem har en tendens till att ge flyktiga hältor, dvs sådana som kommer och går fast de inte kan lokaliseras ens genom böjprov. Detta ger fö en indikation på att lederna är överansträngd pga snedbelastning, och det är orsaken man måste nå.

Den högra framkotan har nog kommit till av den vänstra bak skulle jag gissa. Problemen sitter oftast diagonalt på en häst.

Första vetbesöket var jättejobbigt för han var så fasligt dramatisk, han sa att vi får se om han nånsin blir ridbar igen. Om jag inte fått veta att denna vet.är otroligt dramatisk så hade jag nog brytit ihop.
Andra vet.besöket var bättre då fanns det lite hopp iallafall.
Jag kommer att ta ut en annan vet. också, som kommer 15 juni, som inte bor i Sthlm. Han är också utbildad kiropraktor.

Dom symtomen du beskriver stämmer exakt med vår häst.
Hälta vä. bak och hö.fram.
Vår häst har fått diagnos sammanväxta tornutskott i ländryggen. Vi kör ett rehabprogram med honom och har gjort det i snart 1 år och restultatet av detta har bara varit positivt fram tills nu.
I rehabprogrammet så tömkör vi på raka spår, löslongerar, klättrar uppför (absolut inte nedför). Viktmanchetter på bakbenen för att stärka ländryggen. När vi lyckades bygga upp tillräckligt med muskler började vi även att rida för att få en helhet i muskulaturen. (När vi tömkörning på raka spår byggdes ju inga sidomuskler.)

Vila är helt förödande, då blir hästen bara sämre och sämre, hästen behöver arbeta på sina villkor. Och man måste ha en förståelse för felet. Inga djur är ELAKA, sådana här hästar är oftast svårhanterliga men det beror ENDAST på skadan inget annat. Kan man läsa av det och förstå går det oftast bra att rehablitera.
Sedan är det väldigt individuellt hur varje häst känner av problemet.

Jag kan även rekomendera Back on Track/Ryggvärmaren, hästen får aldrig bli kall på det skadade området.

"kissing spines" i ländryggen är inte så vanligt som "kissing spines vid sadelläget. Vid en ryggröntgen kan man se hur hästens tornuskott ser ut...
Hoppas min information kan hjälpa dig lite

Tack för svaret. Vår häst har aldrig försökt slänga av eller på annat sätt varit "elak" pga sina problem, tack och lov.

Det var kanske min lilla ponnys sätt att agera hon syftade på, han gör ju så, men som jag nämnt inte tidigare innan problemen började..Min är ju helt friröntgad i ryggen och kotorna fram, det som vet. menade för våran del var att det är nåt i hö framhov som gör att han reagerar med hälta ibland.. :confused:

Jag så mena hon nog. Man kan ju inte utesluta att problemet från början kommer från h.fr. Nu kan bara tiden utvisa vad som är problemet.

Första vetbesöket var jättejobbigt för han var så fasligt dramatisk, han sa att vi får se om han nånsin blir ridbar igen. Om jag inte fått veta att denna vet.är otroligt dramatisk så hade jag nog brytit ihop.

Gissar att det var veterinär L.K du hade ute...
Om det inte känns bra är det DU som kommer att bli tvungen att ta steget och byta veterinär/åka in till klinik. Han är oftast inte särskilt villig att själv remittera iväg patienter till klinik.

Senast ändrad:

Du gissar alldelles rätt. Han behandlar fortfarande hästen och det går framåt med hästen :) och L.K är inte fullt lika dramatisk längre.
På onsdag kommer en annan vet. som jag är kiropraktor ochså, så får vi se vad han säger. P-M A är det. Jag bokade honom redan efter L.K:s första besök, men det tog ett tag innan han hade tid för mig.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar