Hälta utan synbar orsak

Itchie

Trådstartare
Har en ponny som är rejält halt på ett bakben. :cry: Inga svullnader, inte öm, ingen värme, inga sår, inget spiktramp - kort sagt inga synliga, uppenbara orsaker. Ingen feber, äter och dricker och knallar omkring. Avlastar benet vid vila och sätter ned tån först när hon går. Ligger ner mer än vanligt.

Varken veterinär eller hovslagare har hittat något. Ska in till klinik i nästa vecka, men är nyfiken på om någon har varit med om något liknande?

Sv: Hälta utan synbar orsak

Hej!
Min ponny hade liknande symptom för 2 veckor sedan..
Fast på ett framben, han var dock yttepyttelite svampig bak i kotsenskideområdet när vet kom för att titta. Han var inte det första dagarna utan det kom under veckan.

Han fick finadyne i 6dagar, i halsen av vet + 5 dagar pulver.
Vet trodde på en liten sträckning av senan. Han är mycket bättre i sitt ben nu, haltar visserligen men inte alls så kraftigt som tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 501
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka