Hälta tillbaks vid igångsättning, fortsätta eller avbryta?

FrDrake

Trådstartare
Kan börja med att skriva att jag förstås ska ringa veterinären igen efter helgerna och boka en ny tid. Men frågan är hur jag ska göra fram till dess? Fortsätta skritta hästen för att inte vila bort hältan innan besöket så de inte hittar något, eller ställa av honom direkt så inget förvärras?

Bakgrund: Hästen har vilat ca 8 veckor p g a hälta. Kot- och hovledsinflammtion i vänster fram och kotledinflammation i vänster bak. Sprutad i lederna två gånger, och sedan friskförklarad för knappt 2 veckor sedan (ren vid longering och böjprov). Han har inte haft boxvila utan gått i vanlig hage samt promenerats under vilan. Vid igångsättningen skulle jag rida rakt fram i skritt en vecka, sen lägga in korta intervaller i lugn trav. Första ridturerna är hästen väldigt pigg och spänd, så jag kan inte svära på att han inte var halt redan då, men nu är han det definitivt (riden 4 gånger och tömkörd två, inga böjda spår). Han är inte mycket halt, men nickar lite i skritten. Inte ovillig att gå, utan tycker det är jättekul att bli riden igen. Jag har även testat att trava lite och då tycker jag inte han är oren.

Kan en kotledsinflammation komma tillbaks efter bara en dryg veckas ridning, eller är det snarare något annat som spökar (som i sin tur kanske orsakat kotledsinflammationen)? Kan tillägga att han har en lös benbit i vänster bak, men veterinären trodde inte den var grundorsaken till hältan (bl a för att han då borde varit dålig i höger fram, inte vänster fram). Min egen känsla har varit att hältan egentligen sitter högre upp, men det avfärdade veterinären.

Sv: Hälta tillbaks vid igångsättning, fortsätta eller avbryta?

Jag skulle fortsätta att promenera hästen tills du får tag på veterinären. Det är det rådet vi fått från vet när vi haft liknande problem. Man vill ju som sagt inte vila bort problemen så man inget hittar sedan vid besök. Om man misstänkte/fanns risk för fraktur är det ju helt annat.

Jag skulle inte rida dock, jag tror det räcker med promenader/tömkörning rakt fram för att "underhålla" en inflammation, ridning kanske kan förvärra onödigt mycket.

Vila i hage och möjligtvis leda hästen i skritt hade jag gjort.
Troligen har veterinären missat det egentliga problemet och bara behandlat sekundärhältor. Tyvärr allt för vanligt och orsaken till många hästars avlivning.

Avlastning till samma sidas ben är inte ovanligt.

Veterinären behöver inte alls ha missat något. Ibland tar det tid innan man hittar grundproblemet. Vissa hältor döljer varandra och då får man ta en hälta i taget.

Ts: Hästen är alltså halt i skritt men inte i trav?

Jag hade fortsatt med igångsättningen lite försiktigt (självklart får inte hästen bli sämre). Eventuellt något/några varv i båda varv i trav på lina på volt för att se hur hästen rör sig i trav.

När jag har ridit har jag inte känt något i traven, bara i skritt. Idag longerade jag lite snabbt för att kolla hur han rörde sig. I höger varv var han eventuellt något ojämn fram i traven, svårt att se. I vänster varv ville han helst inte trava och när han gjorde det slängde han massor med huvudet, plus att han "tappade" baken en gång (och då longerade jag bara i trav ett halvt varv). Så något är helt klart fel med honom. Jag kommer fortsätta promenera honom så länge han inte protesterar, men skippar ridningen till vi varit hos veterinären igen.

Har hästen hovledsproblem så lär det inte försvinna på några dagar oavsett om den går i hage dygnet runt eller om du skrittar den uppsuttet. sak samma eftersom problemen kvarstår. om det är just hovleden hade jag inte velat hålla igång den i sig, problemet lär finnas kvar oavsett efter helgerna.

Lina hästen ser jag ingen anledning till öht.
Lustigt om du bara känner hälta i skritt men inte i trav. Kan vara att stödet i tygeln i trav mörkar hältan ngt. men känner du i skritt så finns den i trav.

Senast ändrad:

jag hade kollat efter inflammationer i vänster bakknä.

Vad jag förstod så satt problemet inte i hovleden, utan i kotled och mellan kotled och hovled, enligt röntgenbilderna. Om det nu har någon betydelse. På papprena benämns det dock som hovleds- och kotledinflammation.

Jag longerade bara en kort stund idag för att se hur han rörde sig, det är inget jag tänkt fortsätta med i och med att han inte ska gå på böjt spår.

Att jag inte känner något i trav kan kanske också delvis bero på att hästen jobbar i bättre form då, men säkert också att han tar mer stöd i tygeln.

jag hade kollat efter inflammationer i vänster bakknä.

Baserat på att han tappade baken i trav? Jag har som sagt också tänkt att problemet sitter högre upp. T ex så började han gå i korsgalopp strax innan första veterinärbesöket, och han tycker det är jobbigt att skos bak. Dock så släcktes hältan fram helt med bedövning av kot- och hovled där, och då försvann i princip all hälta bak också. Knälederna bak böjdes också, men det gav ingen reaktion. Därför röntgades han bara lågt. Får be de kolla upp mer saker högre upp vid nästa besök.

Veterinären behöver inte alls ha missat något. Ibland tar det tid innan man hittar grundproblemet. Vissa hältor döljer varandra och då får man ta en hälta i taget.

.

En skicklig veterinär klarar av det i de allra flest fallen.

En skicklig veterinär klarar av det i de allra flest fallen.

Som sagt det är inget ovanligt att man måste släcka de sekundära hältorna för att hitta det primära problemet. Ibland räcker det med bedövning vid utredningstillfället och ibland krävs det även lite tid också.

Ts: Jag hade nog gjort som du. Lite försiktig motion i skritt vid hand och ingen ridning och inga böjda spår (longeringen var ju bara för att kunna se hur han rörde sig i trav).

Som sagt det är inget ovanligt att man måste släcka de sekundära hältorna för att hitta det primära problemet. Ibland räcker det med bedövning vid utredningstillfället och ibland krävs det även lite tid också.

Visst måste även de sekundära hältorna släckas (och ofta behandlas) men i Sverige är det tyvärr vanligt att man är nöjd med diagnosen kotledsinflammation utan att utreda vidare medans i många andra länder är det mer vedertaget att det är en kompensations/avlastningsskada.
Veterinärerna här kanske tycker att det är bra för ekonomin att behandla om och om igen istället för att gå till botten med problemen vid första besöket. Tråkigt, för både häst och plånbok.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV