hälta som värmer ur?

Grazing

Trådstartare
Min hund har en väldigt konstig hälta. Helt ohalt på morgonen när vi går upp och helt fräsch på promenaderna. Pigg och glad som vanligt. Men när vi har gått en längre promenad så haltar han efter han vilat. Hältan verkar värma ur efter ett par steg bara och han är helt ohalt igen.

Detta började efter att han hade gjort en ganska rejäl vurpa när han sprang efter en boll. Direkt efter vurpan så haltade han ett par steg för att sen gå fräscht igen. Så det har med all säkerhet med det att göra, frågan är bara vad det är som kan ha hänt? Borde ha med musklerna att göra tror jag? Sträckning kanske? Kan det visa sig på detta sättet?

Han ömmar ingenstans och jag tycker mig se att det sitter lite högre upp i benet, kanske uppe vid bogen? Det är höger fram som hältan är på.

Någon som har varit med om liknande? Jag hade tänkt att ringa veterinär på måndag.

Sv: hälta som värmer ur?

Om det inte går över över helgen! Boka tid hos veterinären omg. Håll er till koppelpromenader så länge för säkerhets skull. Lycka till

När gjorde han vurpan då ? Nyligen ?

jag tycker inte det ska vara så dramatiskt som att ta veterinär omgående....har en hund gjort en vurpa o haltar direkt efter och hältan går ur så lär det ta ett par veckor innan det läkt..förmodligen har hunden sträckt sig eftersom den inte haltar hela tiden, vore det allvarligt så skulle den vara halt hela tiden...ganska enkel matematik :D

...men såklart ska man gå på magkänslan och du själv känner din hund bäst.

Hoppas det är en muskelsträckning, som läker ut av sig själv när hunden får vila. Hunden kan behöva något smärtstillande om den har ont. Metacam brukar veterinären skriva ut.

Besvärligare är det om det är osteokondros, vilket kan t ex vara en liten lös benbit som lossnat och skaver. Oftast upptäcks det under första året, men även vuxna hundar som blivit friröntgade kan ha det. Benbiten kan ha legat på rätt plats just när röntgenbilden togs, men lossna senare och ge problem. Panostit kan det också vara, men det brukar läka ut av sig själv. Läs mer i länkarna: :

http://www.agria.se/hund/veterinar/q/52099f6a7b31bc0bc12577c2003d7eef

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_boghalta.html

Tävlande eller arbetande hund?
Ta till veterinär direkt för diagnos och eventuell rehab.

Sällskapshund?
Lugn rörelse i några veckor framöver och sedan långsam ökning av sen fysiska aktiviteten.

När gjorde han vurpan då ? Nyligen ?

jag tycker inte det ska vara så dramatiskt som att ta veterinär omgående....har en hund gjort en vurpa o haltar direkt efter och hältan går ur så lär det ta ett par veckor innan det läkt..förmodligen har hunden sträckt sig eftersom den inte haltar hela tiden, vore det allvarligt så skulle den vara halt hela tiden...ganska enkel matematik :D

...men såklart ska man gå på magkänslan och du själv känner din hund bäst.

Oj, glömde skriva tiden han varit halt, ca en vecka från och till. Frågan är ju lite vad dom gör hos veterinären om man kommer in med en hund som inte är det minsta halt eller öm eller verkar besvärad på något sätt. Avvaktar nog ett par dagar till och låter under dom dagarna bli att uppmuntra till något spring.

Tävlande eller arbetande hund?
Ta till veterinär direkt för diagnos och eventuell rehab.

Sällskapshund?
Lugn rörelse i några veckor framöver och sedan långsam ökning av sen fysiska aktiviteten.

Han är en tränande hund kan man säga, han hänger på när jag är ute och springer och är gärna med i stallet osv. Så det är en ganska så aktiv vovve. Det är svårt att vila honom pga att han blir otroligt jobbigt, pipig och allmänt missnöjd. Så det bästa är ju helt klart om han kan ta sig tillbaka såfort det går för allas trevnad.

Hoppas det är en muskelsträckning, som läker ut av sig själv när hunden får vila. Hunden kan behöva något smärtstillande om den har ont. Metacam brukar veterinären skriva ut.
Jag hoppas också verkligen att det bara är muskeln som fått sig en törn.
Besvärligare är det om det är osteokondros, vilket kan t ex vara en liten lös benbit som lossnat och skaver. Oftast upptäcks det under första året, men även vuxna hundar som blivit friröntgade kan ha det. Benbiten kan ha legat på rätt plats just när röntgenbilden togs, men lossna senare och ge problem. Panostit kan det också vara, men det brukar läka ut av sig själv.
Kan det alltså vara så att en benbit lossnar pga yttre trauma? Han är 4 år nämligen och har aldrig haft problem innan så han passar inte riktigt in i artiklarna. Det låter som att det är möjligt men samtidigt känns det som att han borde ha mera ont då? Ska bli intressant att höra vad veterinären tycker ska göras.

Även jag hoppas att det är en rejäl sträckning han har åkt på. Men samtidigt går tankarna till det du själv nämner. Det kan vara en flisa som har gått loss i armbågen. I så fall så haltar han troligtvis enbart när flisan ligger fel, när den hamnar på rätt ställe har han inget obehag.

Det känns som om det bästa är ett veterinärbesök så snart som möjligt för att konstatera vad som är fel. En flisa kan läka fast på rätt ställe om man har tur, men det kan eventuellt behövas en operation.

Missade att säga att f d grannens schäfertik krockade med en annan hund när de lekte och då gick en flisa loss ur armbågen, så visst kan det ske vid olyckhändelser.

Senast ändrad:

Har varit inne med hunden nu och han är röntgad och dom hittar inga röntgenfynd iallafall. Sen ömmade han lite när dom tryckte ihop benet så nu tror dom på att det är en mjukdelsskada och han har fått smärtstillande och ska ta det lugnt i två veckor. Sen hittade dom också tydligen antagligen en gammal liten skada på en tå som läkt ihop utan att vi märkt det, men den var varken öm eller så och var inget som störde honom på något sätt.

Men skönt iallafall nu att båda frambenen är röntgade och alla tår och allt är kollade och inget som tyder på lösa benbitar eller artros eller så. Otroligt skönt. Hade jag haft råd hade jag gärna för skojskull röntgat bakben och höfter också.

Så nu är det bara att hoppas att vad det än är som gör ont försvinner med lugna promenader och vila. :)

Min hund har något liknande det din hund har. Konstig hälta på ena benet fråb och till. Trodde det var att han sreckt sig när han hoppat ner från sängen då det började så. Han haltar några steg efter att han legat o vilat och hoppar ner från sängen. Det är bara några steg sen är det bra igen och han springer och hoppar och leker som vanligt. Detta har varit så i ca en vecka. En dag vae han stel och öm så jag åkte till vet o prov togs. Dagen efter hade hunden inte alls ont o var pigg igen. De ringde idag med provsvaren att han har fått fästingsjukdommen Anaplasta. Den ger tydligen hälta och hundens tillstånd kan variera från dag til dag. Nu är det strickt vila som gäller ett tag framöver

Lite uppdatering.

Var inne med hunden och dom röntgade leder och allt det där, palperade noga alla tår osv. Vi åkte hem med smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Hunden vilade i två veckor och sen åkte vi tillbaka, medan hunden fortfarande gick på smärtstillande alltså. Veterinären böjde och kollade benet och hunden hade naturligtvis inte ont med tanke på smärtstillandet hunden gick på.

Vi åkte hem med tanken att börja gå lite längre promenader, innan jag började gå längre promenader så böjde jag ihop benet och han pep igen, precis som han gjort två veckor+några dagar innan. Alltså ingen större skillnad. Dock så haltade han ingenting ens efter promenaderna.

Så nu ska vi in igen och förstår inte vad det kan vara för fel? Någon som kan ha en ide om vad det är som är fel? Hunden piper lite när man böjer ihop framknät, det är enda symptom. :confused:

Min hund har något liknande det din hund har. Konstig hälta på ena benet fråb och till. Trodde det var att han sreckt sig när han hoppat ner från sängen då det började så. Han haltar några steg efter att han legat o vilat och hoppar ner från sängen. Det är bara några steg sen är det bra igen och han springer och hoppar och leker som vanligt. Detta har varit så i ca en vecka. En dag vae han stel och öm så jag åkte till vet o prov togs. Dagen efter hade hunden inte alls ont o var pigg igen. De ringde idag med provsvaren att han har fått fästingsjukdommen Anaplasta. Den ger tydligen hälta och hundens tillstånd kan variera från dag til dag. Nu är det strickt vila som gäller ett tag framöver

Ok, dom har inte tagit några prover på min hund, kanske eventuellt gör det när vi kommer in denna gången. Min hund fick denna hältan första gången när han ramlade omkull när han sprang efter sin boll, så jag har hela tiden antagit att det har kommit därifrån. Men det kanske också kan vara något liknande med min hund då, ska prata med veterinären om det.

Puttar upp tråden lite, ingen som har någon ide om vad det kan vara? Om det är någon sena/muskel/menisk/ligament, har dom sådanna symptom? Jag försöker leta efter det på internet men antingen så handlar det om artros eller så handlar det om bakbenen och höfter, nästan ingenting om frambenen?

Jag hoppas också verkligen att det bara är muskeln som fått sig en törn.

Kan det alltså vara så att en benbit lossnar pga yttre trauma? Han är 4 år nämligen och har aldrig haft problem innan så han passar inte riktigt in i artiklarna. Det låter som att det är möjligt men samtidigt känns det som att han borde ha mera ont då? Ska bli intressant att höra vad veterinären tycker ska göras.

Min mammas hund fick (hade, med satte sig fel?) en lös benbit efter trauma. Hon skulle gå över en snövall, men sjönk ner med ena frambenet och vred till sig. Haltade direkt och sen till och från ett par dagar. Vid röntgen upptäcktes det en lös benbit i armbågsleden som sen opererades ut. Hon fortsatte ha en liten rörelsestörning, och när hon blev äldre fick hon även lite artros där. Skadan skedde när hon var 3-4 år, hon levde bra fram tills hon skulle fylla 11 då hon fick tas bort akut pga andra orsaker.

Hon träffade ortoped en gång om året för att bedöma hur skadan var och om träningsplanen skulle ändras.

Nu har jag själv en konstig hälta på min tik, men pga hennes ålder (10) så handlar det nog om att hon är lite sliten/artros? Vi ska röntga och träffa ortoped 11/5, just nu äter hon smärtstillande/antiinflammatoriskt som hon ska ha minst i 14 dagar. Hon är inte synligt halt när hon rör sig, men ligger hon så blir hon jättestel första stegen, samt att det är obekvämt att sätta sig ner. Lägger liksom tyngd på frambenen och glider ner med rumpan…

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 869
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 285
Senast: Ida94
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod
  • Sopsortera kattsand?

Hästrelaterat