Hälta som släpper

H

Helan

Mitt sto har för över ett år sen opererats (3 ggr)i ena knäleden fram pga stafylokocker i ledvätskan. Idag har hon en hälta som visar sig de första 100 meterna i trav, och sen släpper den mer eller mindre helt.Vissa dagar är hon helt ohalt, andra dagar visar hon ett kortare steg bara, men det är stor skillnad bara hon får trava en liten bit. Med galopp så blir hon ohalt nästan direkt.
Hästen förväntades inte bli ridbar igen, och det är inte aktuellt att röntga eller åka på återbesök för detta. Veterinär på plats konstaterar bara att "va bra att hältan släpper när den rör på sig, det är ju positivt"

Vad kan det vara som orsakar hältan? Leden, ledvätskan, inflammation, ligamenten....

Sv: Hälta som släpper

Kan förtydliga min fråga:
Vad är det som blir uppvärmt i kroppen som kan göra att hästens hälta släpper, mer generellt alltså?

Min häst beter sig likadant,vissa dagar helt ohalt första stegen och vissa dagar lite sämre i början,men blir helt ohalt efter några steg,hon blev op i inre knäleden på v bak i okt,50% chans att bli ridbar,fick sätta igång henne 10 jan eft 4 mån boxvila.Har senaste veckan börjat trava mer och mer,enl min ET "kan",förmodligen är det ngt som värmer ur,och isf muskulärt,(och i mitt fall måste hästen bygga upp musklerna igen)
Ska på ett åb med röntgen 5 maj för att se hur det läkt.Kankse inte svar på din fråga,,men det finns fler :angel:

Hälta som värmer ur är typiskt för artroser, dvs pålagringar i leden. Artros är en vanlig komplikation till inflammation i led.

Går ej att bota. Oralt tillfört glukosamin kan ev ha effekt (konstarerad effekt vid injektion). Smärtlindrande kan behövas de perioder hästen har ont. Avlivning ska övervägas om hästen undviker att röra sig självmant pga hältan eller om hältan är konstant i skritt och/eller trav.

Hälta som värmer ur är typiskt för artroser, dvs pålagringar i leden. Artros är en vanlig komplikation till inflammation i led.

Går ej att bota. Oralt tillfört glukosamin kan ev ha effekt (konstarerad effekt vid injektion). Smärtlindrande kan behövas de perioder hästen har ont. Avlivning ska övervägas om hästen undviker att röra sig självmant pga hältan eller om hältan är konstant i skritt och/eller trav.

Får hoppas att knäleden på min ser bra ut på röntgen 5 maj,ingen pålagring visade sig innan op på röntgen,men kan ju som du skrev bli en komplikation.I det stora hela har min häst "blivit" bättre å bättre sen jag satt igång henne,men men.Usch nu blev jag nervös.

Hästen skrittar, travar och galopperar gärna i hagen självmant (med lite extra brallar och bockar vid glädjestunder, så avlivning är nog inget vi funderar på nu.

VAD är det som "värmer ur"? Blir ledvätskan eller brosket varmt:crazy: eller vadå? Snälla förklara mer ingående vad som händer där inne i detta fall, tack.

Får hoppas att knäleden på min ser bra ut på röntgen 5 maj,ingen pålagring visade sig innan op på röntgen,men kan ju som du skrev bli en komplikation.I det stora hela har min häst "blivit" bättre å bättre sen jag satt igång henne,men men.Usch nu blev jag nervös.

Om den blir bättre och bättre så har du säkert inget att oroa dig för. Min hade 0% chans att bli ridbar igen, men nu rider vi nästan varje dag fast med gott omdöme och inte så hårt. Hon ska betäckas i sommar istället:love:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 888
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare