Hälta som flyttar sig.

bubbel

Trådstartare
Jag ska erkänna med en gång att jag inte har särskilt stor erfarenhet eller kunskap om hästben och hästkroppar i allmänhet.... men det som min medryttarhäst råkat ut för inser till och men jag är en lustig historia.

Det började med att jag red på sandbana i trav. Helt plötsligt blir hästen jättehalt på högerfram (möjligen att hon kan ha knixat till lite med foten precis innan). Jag sitter av, känner på benet och hoven, hittar nada. Ingen värme, inga konstiga knölar etc. Det enda var att hon möjligen reagerar lite när jag klämmer på strålen (kanske inte så konstigt). Tror att jag möjligen blivit tokig, att hon kanske bara vrickat sig lite och sitter upp igen för att känna efter om hon fortfarande är halt. Travar lite, känner först faktiskt ingenting. Sedan känner jag lite grann. Sitter av hästen. Springer med den för min ridlärare och några till... hästen ser nu lite halt ut. Inte så mycket, men lite. Står och tittar på lektionen lite och plockar ihop mina grejer. Bestämmer mig för att springa med henne igen, för att kolla om hon verkligen var halt. Hästen är jättehalt. Kliar mig lite i huvudet... hmm.

Tar hästen och går hem, ser inget alls i skritten, bestämmer mig för att springa med henne på hårt underlag. Ser då ingen hälta. Tänker att det nog ändå bara var en vrickning, tills jag springer med henne på en mjukare gräsmatta. Halt igen!

Hästen får nu stå ett par dagar, i hopp om att det bara ska vara en stukning eller liknande... hästägaren longerar henne ett par dagar senare och ridläraren tittar på hästen. Ridläraren tycker sig nu se att hon haltar något lite på vänsterfram :confused: Men tror att det bara är stelhelt eftersom hon stått ett par dagar. Vi börjar nu rida lite försiktigt, eftersom det var det ridläraren rekommenderade. Vi känner absolut ingenting. Till i lördags. Då är hon halt igen på vänster fram. :cry: Fortfarande inga yttre symptom på benen. Torra och fina.

Vad kan detta vara? Min spontana reaktion var att det skulle kunna vara något dubbelsidig, det ser man ju inte. Eller något med ryggen, eftersom det flyttar sig, eller att hon avlastat när hon blev halt på höger så att hon blev halt på vänster i stället. Ett på stallet sa att det möjligen kunde vara någon av fästingsjukdomarna... men hon är fin i pälsen och har inte tappat något i hull.

Vi har tid på klinik på torsdag, men vill gärna ha tips om det finns någon som varit med om något liknande, eller kan ha en aning om vad det kan vara! Alla tips emottages tacksamt! :confused:

Sv: Hälta som flyttar sig.

baserat på underlaget skulle jag kunna tänka mej att de är något i hoven iom att hon reagerar på mjukt underlag (tryck mot hoven) o inte på hårt underlag.

Många som drabbats av hovbölder efter den torra sommaren men då skulle du känna värme.

Annars kan de vara precis som du säger.. att hon vrickat sej eller sträckt sej vilket visar sej mera på mjukt oxå.

hoppas hon blir bättre.

de konstiga är att de flyttat sej.. men hon kanske avbelastat o blivit stel ?

Hej!

Blödning i hoven, kanske? Behöver inte ge värme, men ger smärta och det borde väl kännas mest på mjukt underlag?? Sen kanske det var en liten blödning som gick över och en liten överbelastningshälta andra fram??

/ Lavinia, bara spånar

Det känns ju som en tanke... kan man se en blödning som gått över av sig självt på något vis efteråt?? Ska bli "kul" och se vad de hittar imon...

ja de kan synas när man skor om/verkar hästarna sen..
man ser de i hornet, blir som en mörkfläck om jag minns rätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 175
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar