hälta som bara försvinner..?

R

Rebby

Hej!

Undrar bara om det är vanligt att hästen är halt lite d och då och då men sen bara försvinner det?

Idag när jag kom till stallet (runt 3-tiden) så stod det på tavlan att hästen min hade varit halt igår kväll när hon tog in henne. Gick och kollade idag å hon visar ingenting + att hon inte var svullen eller nått:confused: Red t.o.m. och hon visade ingenting?

Detta är inte första gången det har hänt, för nån vecka sen ringde en tjej ifrån stallt och sa att hon knappt hade kunnat gå på benet på morgonen, sen då jag for dit kanke 3 timmar senare så visade hon ingenting!? Tycker det verkar jättekonstigt?

Då jag tog henne (har henne på foder) så sa dom att dom hade tagit henne från travet för att hon hade sträckt sig i bakbenet, men att hon hade vilat till sig i typ 3 månader eller så.. Kan det ha något med det att göra?

Är det vanligt att dom kan vara halta på morgonen och sen bara försvinner det? Börjar bli lite orolig..:crazy:

Sv: hälta som bara försvinner..?

Hovbölder kan komma och gå sådär. Ring din hovslagare och be han ta av skon och leta efter böld.

/Maria

precis vad jag också tänkte på. Hovböld ger ofta diffusa hältor som kommer och går

En annan sak det kan vara är bärrandsröta. Det kan ge mkt kraftig hälta. Ett fullblod hade hälta som kom o gick under ett par dagar. De gissade på hovböld, för det har hon haft förut. Men det visade sig vara bärrandsröta. Villl du ha mer info om bärransröta så leta på internet. Finns en hel del om du söker på det! Hoppas ni kommer fram tiill vad det kan vara!

Skulle också tipsa på hovblöd. En kompis häst hade det och när hon började rida var det ingenting, hon var ute i skogen, men så fort hon kom ner i paddocken kunde hon knappt gå på benet.. Kunde även hända när hon bara var i paddocken eller ute. Kolla upp det.. (:

Jag skulle kolla upp henne på klinik om jag var du. Det är inte alls ovanligt att hästarna är stel o lite halt på morgonen men att det ´värmer ur´när de rör sig. Kan vara en liten markering o lätt att åtgärda om man tar det i tid.

Men har hon haft en sträckning i bakbenet kan hon tex ha lärt sig att avlasta det benet i boxen o blir då stel o lite halt på morgonen då hon ska använda det igen. Har sett hästar göra på det sättet efter skador..

Hur gammal är hästen? Hur som helst låter det inte bra. Det kan vara hövböld till förslitningsskador (dvs. hästen ömmar utan att det syns och när påfrestningarna blir för stora kan den visa hälta).

Men det kan också bero på att hästen är stel på morgonen. Hästar kan ju göra alla möjliga stretching övningar när man ska börja ta ut dem, men främst äldre hästar. Dom unga brukar ju klättra på boxväggarna.

Ett bra tips är ju att få det uppkollat av en som är duktig på att bedöma hälta, har man otur kan det vara en dag då hästen inte visar någonting och då går det inte att göra så mycket mer än att vänta och se hur det fortsätter.

Tack för alla svar! Jag trodde också det var hovböld ett tag, men ingen hov är varmare än dom andra.. Men iofs så ska ändå hovslagarn komma nästa vecka så man kan ju be han kolla!
Hon är 11 år gammal. Det är i samma ben som hon hade sträckt sig i, det är därför jag misstänker att det kanske kan ha något med det att göra..? Har också funderat på det där att hon är "van" att skydda benet å inte står på det på natten, sen då hon gör det så blir det lite typ ovant..?

Då dom har hovböld blir de varma o svullna i benen då?

en sak som jag kom att tänka på är att det kan vara något med strålen...
ifall hon har väldigt djupa fåror runt strålen,
och är fuktig och ömmar där, kan det vara en infektion där..
har haft ett vbl sto som hade det.. kom iofs på våren, då det var väldigt blött ute..
hon visade inte mkt hälta, och det var inte så lätt att se.. hon hade ungefär 0,5-1 grads hälta..
det syntes inget på benet å hon var inte direkt varm på hoven.. men när man klämde på strålen så var hon jätte öm.
vet. petade in bomull i fårorna så att det skulle bli torrt. sen behandlades hon med en högprocentig jodopax så att infektionen skulle försvinna och så att bakterierna skulle hålla sej borta..
men ta dit din hovslagare och låt han/hon kolla upp hovarna på din häst.
å sen kan det ju vara så att bara för att ens häst markerar på höger bak ex,
så betyder det inte att det är där den har ont.
hästar är experter på att lägga över smärta på ett annat ställe.
de går å belastar bort smärtan så länge som möjligt på ett annat ställe,
sen så kan det bli så att de ex visar hälta, fast det kanske är någon ryggmuskel det är fel på..
men besök av både vet. å hovis skulle nog inte skada.. det är ju bättre att vara på den säkra sidan! :)

hoppas iaf att din häst blir bra! :)
:banana:

Rebby skrev:
Då dom har hovböld blir de varma o svullna i benen då?

En hovböld kan bete sig precis hursomhelst ,svullen i benet ,inte alltid värme i hoven -beror hur tidigt man ser den /var den sitter på hoven ,feber ibland , bäst är nog kanske och kolla om det är puls i hoven .
Sen är det inte alltid hovslagaren kan hitta något utan man måste låta tiden gå för att den ska mogna och som sagt dom kan komma och gå innan man verkligen ser att det är en hovböld :crazy:

Har haft en häst som hade 2 hovbölder samtidigt diagonalt och vetrinären stog och kliade sig i huvudet och sa att det är osannorligt att få det samtidigt på 2 ben ..,,, men 1-2 veckor senare så var dom mogna och mycket riktigt så var det 2 hovbölder ;)

Jag tror jag vet vad det är nu. Skulle massera in lite liniment bak på länd-kors-rumpa igår och tyckte det kändes som att ryggraden var väääldigt sne! Kan själv ingenting om hästens skelett så jag bad en kompis kolla. Hon sa att det var höftbenet (typ rumpbenet..?) som jag trodde var ryggraden! Alltså så är ena höftbenet (vet inte om det heter det men..?) typ 5-10 cm högre upp än det andra! Plus att ryggraden var också typ sne.

Men jag ska ringa en sån där... Vad heter det? Typ kotknäckare som jag har hört är jättebra - en i mitt stall har haft dit honom och sagt att det var som en helt annan häst när han var klar!

Vwt ju iofs inte om det är därför det blir sådär i benet, men det låter väl inte helt orimligt? Man måste ju börja nånstans iaf, det lär ju inte bli värre om jag provar..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 589
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama