hälta problem

L

lady2

Min häst blev kortad i tån + tåriktad för att hon snubblade pga kronisk hälta. Då slutade hon snubbla och blev stel istället. Hur kan det bli så?:confused:
Hon hade sommarskor innan, nu har hon broddar.

Sv: hälta problem

Hon gick alltså normalt innan hon skoddes om förutom att hon var snubblig i skritt och nu känns hon stel och hackig i alla gångarter men snubblar inte.:crazy:

Vem har diagnosticerat kronisk hälta, och att den orsakar snubbling? Har samma person ordinerat justeringarna du nämner?
Att rörelsemönstret ändras vid en justering är kanske inte så konstigt, muskler och senor måste väl anpassa sig, kanske har hon fått träningsvärk.

Men om jag var du skulle jag ta detta med den som undersökt hästen och som trodde att detta skulle hjälpa.

Veterinären röntgade och hästen hade en liten förändring i brosket i kotleden. Hon skulle bli frisk enligt veterinären efter behandling men blev inte det och då sa han att han inte kan hjälpa mig mer. Hästen klarar inte galopp på volt och var snubblig. Då bad jag hovslagaren ändra skoningen så att hon skulle snubbla mindre. Det gjorde han och nu går hon jättestelt i alla gångarter. Hur länge har en häst träningsvärk? Hon har varit så här 1 vecka nu.

Funderar på att ge upp med denna häst eftersom hon inte blir frisk varken med veterinärbehandling, vila eller ändrad skoning och promenadrida fast hon känns hackig och konstig hon är ju ändå 21 år. Känns ju inte bra men vad gör man.....:crazy:

Funderar på att ge upp med denna häst eftersom hon inte blir frisk varken med veterinärbehandling, vila eller ändrad skoning och promenadrida fast hon känns hackig och konstig hon är ju ändå 21 år. Känns ju inte bra men vad gör man.....:crazy:

du ska inte behöva ge upp hästen så lätt! Jag skulle vilja dela upp dina problem i punkter:
1. Att en häst på 21 år ej kan galoppera på volt är ju ingen katastrof, eller?
2. vad beror den kroniska hältan på? har du provat mer än en vet? är hältan ett säkundärt problem så hon kanse har ont ngn annanstans? har du frågat massör, ET? kollat ryggen? hur länge har hon varit behandlat för detta problem?
3. skoningen kanske inte fungerar på henne, hon kanske har ont? har du bett hovis kolla igen? byt hovis??

Lycka till!

Man kan inte korrigera bort en broskskada med hjälp av skoning. Visste hovslagaren var i ledbrosket förändringarna/förändringen sitter? Är det ens lämpligt att snabba på överrullningen? Att hästen nu är stel går inte att tolka på annat sätt än att den har ont. De nya belastningsvinklarna kanske leder till att hästen snubblar mindre men i gengäld belastar på ett sätt som förvärrar de ursprungliga skadorna.

Prata med kliniken. De har väl en hovslagare där?
Det kan ju, med lite tur, röra sig om träningsvärk, men be nån med tillgång till röntgenbilderna bedöma skoningen.

Det du säger låter inte bra. Jag tror att hästen har mera ont nu än hon hade innan även om hon inte snubblar, det känns så. Snubblandet hon hade verkade inte störa henne jättemycket även om hon snubblade ofta. Det finns ingen hovslagare på den lilla klinik jag varit till. Vad gör jag nu? Ringer hovslagaren och ber honom komma och kolla igen. Jag vill inte rida en häst som varken snubblar 10 gånger på en halvtimme eller känns stel i alla gångarter. Det börjar kännas som att jag måste sluta rida den här hästen och bara låta henne gå i hagen då verkar hon inte påverkas alls.

Du ska inte rida hästen nu, det kan bara förvärra. Ta kontakt med kliniken på måndag och rådfråga dem. Kanske kan de hänvisa dig till en annan klinik med hovslagare på plats.

En utbildad hovslagare korrigerar inte utan att ha diagnosen klar för sig och sådana korrigeringar ska göras i samråd med behandlande veterinär.

Är hästen inte ridbar så är den inte. Tyvärr.

Jag har nog inte råd att åka till någon fler klinik med hästen, men skulle det hjälpa om man drar av skorna? Hästen lär väl då fortfarande vara tåriktad men jag vet inte.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka