Hälta på tvååringar?

Tussilago

Trådstartare
Har ett kallblod på som räknas som tvååring i år. Hon är dock bara drygt 1,5. När jag lät henne springa lite på ridbanan så var hon halt i ett framben. Men inte hela tiden, det tycktes bli bättre till o från.Har även anat hälta tidigare, för nån vecka sen då vi varit ute och gått. Har för mig att en vet. sade till mig att det är vanligt att tvååringar är halta då de växer. Borde jag ta ut nån, eller avvakta? Är ju lite orolig att hästen "växer sönder". Har ej hittat värme, sår eller svullnader på benet. Hur mkt o länge skulle ni låta er tvååring vara halt innan ni tar ut vet. o då troligen åker in o röntgar?
 
Sv: Hälta på tvååringar?

Jag har sett hälta på många tvååringar förut, det är inget ovanligt. Det beror på växten, benen växer olika fort och belastningen ändrar sig hela tiden.
Plus att innan alla muskler och stadga infunnit sig kan växtvärken hos hästar vara grym.
Ha bara koll på att det inte går för fort fram. Om det är så att din hästs hälta bara förvärras eller den inte vill stödja så skulle jag tillkalla vet.

Sen händer det ju också att små busbarn leker i hagen, men om du inte tror det har hänt så skulle jag bara låta tiden gå.
Om du vill vara på säkra sidan kan du ju röntga, men enligt mig är det bara onödigt.

De flesta unghästar markerar mer eller mindre under hela första växt perioden.
 
Sv: Hälta på tvååringar?

Då tycker du som jag ungefär.. Brabra! Det här är ju en Shire o det pratas ju så mkt om att de "växer sönder", så man blir ju lite orolig. Ska ut o gå idag o kolla lite hur det verkar, men hitintills har jag inte märkt nåt i skritt, så det är nog ingen fara. Hon får knappt nåt kraftfoder alls för att hon inte ska växa för fort nu..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp