Hälta och ryggont

I

Ingrid och Lukas

Hej,

Våran älskade Lukas (15 årigt kallblod) är halt på vänster fram sedan 1 månad tillbaka. Lite gallig ovanför kotan. Vid vila går det tillbaka och han blir torr och fin så länge vi inte arbetar honom. Han står lindad med BOT om nätterna.

Han fick vila helt i 2 veckor och efter det försökte vi skritta igång honom. Det gick bra så länge vi arbetade honom från marken men så fort vi började rida kom hältan tillbaka.

Beställde tid på ATG kliniken i Boden, men i förrgår fick han tväront i ryggen vilket han inte haft förut. Man får knappt röra eller ens borsta på högra sidan.

Hade ut distriktsveterinären eftersom jag trodde att ryggontet kom från nåt annat, det trodde inte veterinären som inte ville behandla ryggen utan göra utredningen på hältan först och främst.

Efter böjprov (som Lukas reagerade att det to ONT på) och skritt/trav konstaterade veterinären att han har hälta 3 grader... :cry:

Ska åka in på måndag kl 11 till kliniken, men i mitt huvud formas redan det ena skräckscenariot efter det andra!!! Vad kan det vara?

Våran älskade gubbe...man känner sig helt maktlös och väldigt väldigt orolig.

Kände bara att jag behövde skriva av mig...
~Ingrid

Sv: Hälta och ryggont

Centaur skrev:
Passar sadeln?

Oh ja, den sitter som ett smäck. Vi har haft ut en sadelmakare som stoppat den exakt efter honom. Ryggontet kom efter han stått 1 månad utan ridning. Alltså ingen sadel på.

~Ingrid

Vilken ras? Du skriver bara kallblod.
Om han är kallblodstravare och har haft en karriär på travbanan kan han kanske ha en gammal skada som ger sig tillkänna nu.

Immer

Immer skrev:
Vilken ras? Du skriver bara kallblod.
Om han är kallblodstravare och har haft en karriär på travbanan kan han kanske ha en gammal skada som ger sig tillkänna nu.

Immer

Ja det är en kallblodstravare men han är aldrig startad. Dock är jag inne på samma bana som du att det är en gammal skada. Han har gått som ridskolehäst förut innan vi köpte honom.

~Ingrid

Tänkte eftersom han blir värre när ni rider... det tyder ju ofta på att det kommer från ryggen nånstans..

SNÄLLA DU MAILA TILL MIN E-POST DITT TEL NR SÅ JAG KAN RINGA DIG jag behandlar mycke sådana här hästar och många gör sig olyckliga innan don ser att dewt går att fixa maila mij snälla mvh Jessi

Veterinär innan "alternativ behandling"!!!! Glöm inte det!!!

Borkan skrev:
Veterinär innan "alternativ behandling"!!!! Glöm inte det!!!

På måndag (i morgon) åker vi till veterinären på ATG kliniken i Boden och då får vi väl kanske lite fler ledtrådar om vad som kan vara felet. Då får vi höra var vi får för rekommendationer av dom att gå vidare på.

~Ingrid

Sv: Hälta och ryggont - en uppdatering

Hej,

Nu har vi varit in på kliniken. Han hade kotledsinflamation på vänster sida och även lite på höger. Han är nu sprutad och ska vila, återbesök om ca 3 veckor. Röntgenbilderna visade fina leder helt utan pålagringar. Nu får vi se tiden an och hoppas att han kan bli återställd...

~Ingrid

ridtravare skrev:
Har han inga pålagringar blir han säkert återställd!:bump:

Hoppas det, han ska få god tid på sig att vila och återhämta sig.

~Ingrid

Läste at hästen hade kotledsinflammation fram.Vill inte göra dig mer orolig men kotledsinflammationer är oftast ett symptom på ett annat problem.Det märker du om han blir friskförklarad o sen halt igen efter igångsättning.En kotledsinflammation försvinner även av sig själv vid vila,fast den läker fortare om man sprutar.Lycka till o skriv gärna om fortsättningen.

cajsa skrev:
Läste at hästen hade kotledsinflammation fram.Vill inte göra dig mer orolig men kotledsinflammationer är oftast ett symptom på ett annat problem.Det märker du om han blir friskförklarad o sen halt igen efter igångsättning.En kotledsinflammation försvinner även av sig själv vid vila,fast den läker fortare om man sprutar.Lycka till o skriv gärna om fortsättningen.

Vi är mycket medvetna om detta då både veterinär och annan litteratur belyst just det du nämner. För Lukas kan nog det andra problemet i så fall bero på övervikt. Nu är det hårdbantning som gäller... till hans stora förtvivlan.

~Ingrid

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 396
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar