Halta lotta

Nalasmatte

Trådstartare
Gör en egen tråd och hoppas på lite funderingar och så ifrån er.

Vill börja med att säga att veterinären är inkopplad.

Hästen är ett fyraårigt sto som normalt rids fyra dagar i veckan. Hoppning en gång i veckan, ibland varannan. Dressyr en gång och skogsturer.

Börjar från början, detta är förra söndagen då hon hade stått inne i boxen under dagen och vilat från insekter. Det brukar hon göra.
Var på kliniken dagen efter, då var hon något bättre. Blodprover togs och dom visade inget onormalt. Ingen Fästingsjukdom heller.
Hon blev bättre snabbt och på onsdagen fick hon skritta och på torsdagen tog vi en tur i skogen. Allt kändes ok och hon var pigg och glad, och det har hon varit tills igår söndag.
Då såg hon ut såhär:
Plus att hon absolut inte vill lyfta sitt högra bakben. Hon försöker att lyfta men hon lyfter lite grann och sedan liksom pressar ner det igen.

Idag hände det här, och det är fortfarande omöjligt att lyfta hennes högra bakben.

Jag väntar på återkoppling med kliniken, som studerar videorna och ringer upp i eftermiddag.
Idéer?
Patella vänster bak? Sen då?????

Värst vad folk är tysta nu då.. Väldigt många visningar på Youtube men en enda person som har någon idé..

Jag har kollat men ärligt talat är det för mystiskt om inte ens veterinärerna vet.. hur ska vi på ett forum kunna ha en aning?

Säger också bäckenregionen, har ett sto med problematik i det området och hon har gett mig många grå hårstrån genom åren innan vi hittade felet.

Jag har kollat men ärligt talat är det för mystiskt om inte ens veterinärerna vet.. hur ska vi på ett forum kunna ha en aning?

Veterinären har bara sett videon än så länge på hur hon ser ut nu. När jag var inne med henne på kliniken den 1/8 var det fokus på förgiftning, eftersom hela hästen var väldigt slö och vinglig.

Vill bara ha lite olika funderingar och ha någon att bolla med, om du förstår.

Veterinären har bara sett videon än så länge på hur hon ser ut nu. När jag var inne med henne på kliniken den 1/8 var det fokus på förgiftning, eftersom hela hästen var väldigt slö och vinglig.

Vill bara ha lite olika funderingar och ha någon att bolla med, om du förstår.
Jag förstår, jag gör också så. Men jag tänkte bara förklara varför iaf jag inte känner att jag kan gissa ens lite :)

Hästen är ett fyraårigt sto som normalt rids fyra dagar i veckan. Hoppning en gång i veckan, ibland varannan. Dressyr en gång och skogsturer.

Börjar från början, detta är förra söndagen då hon hade stått inne i boxen under dagen och vilat från insekter. Det brukar hon göra.
Var på kliniken dagen efter, då var hon något bättre. Blodprover togs och dom visade inget onormalt. Ingen Fästingsjukdom heller.
Hon blev bättre snabbt och på onsdagen fick hon skritta och på torsdagen tog vi en tur i skogen. Allt kändes ok och hon var pigg och glad, och det har hon varit tills igår söndag.
Då såg hon ut såhär:
Plus att hon absolut inte vill lyfta sitt högra bakben. Hon försöker att lyfta men hon lyfter lite grann och sedan liksom pressar ner det igen.

Idag hände det här, och det är fortfarande omöjligt att lyfta hennes högra bakben.

Jag väntar på återkoppling med kliniken, som studerar videorna och ringer upp i eftermiddag.
Idéer?
Patella vänster bak? Sen då?????

Då såg hon ut såhär:
P

Ja jag tror också det sitter högt upp.

Vad säger ni om sista videon, ser patella upphakning ut så?
Jag har aldrig sett något liknande innan

Som jag skrev i 'hält-tråden' så tycker i alla fall jag att det sitter högt höger bak men även något i fram.
Jag kan även tänka mig att om hon är lite ostabil i knäna sedan innan och får ont i höger så belastas ju vänster mer. Visst kan det vara en hakning (ser ut så)hon får på filmen och det man kan göra när de hakar är att backa hästen så släpper det lättare. Tycker det känns lite konstigt att tvinga upp benet på en häst som ev hakat, även om den verkar tämligen oberörd.
Gick det att sko/verka/vad som skulle göras utan problem sedan? På båda bak?

Har du kollat att höftknölarna är i linje? Gallor i knäna?

Som jag skrev i 'hält-tråden' så tycker i alla fall jag att det sitter högt höger bak men även något i fram.
Jag kan även tänka mig att om hon är lite ostabil i knäna sedan innan och får ont i höger så belastas ju vänster mer. Visst kan det vara en hakning (ser ut så)hon får på filmen och det man kan göra när de hakar är att backa hästen så släpper det lättare. Tycker det känns lite konstigt att tvinga upp benet på en häst som ev hakat (och dessutom inte har någon diagnos än), även om den verkar tämligen oberörd.

Palperat? Kollat svansen? Hur backar hon?

Jag kan även tänka mig att om hon är lite ostabil i knäna sedan innan och får ont i höger så belastas ju vänster mer. Visst kan det vara en hakning (ser ut så)hon får på filmen och det man kan göra när de hakar är att backa hästen så släpper det lättare. Tycker det känns lite konstigt att tvinga upp benet på en häst som ev hakat (och dessutom inte har någon diagnos än), även om den verkar tämligen oberörd.
Palperat? Kollat svansen? Hur backar hon?
det gick bra att sko vänster hov, höger gick inte alls. Så där har hon ingen sko nu, vi får se på kliniken imorgon hur vi gör med det. Vad jag kan se är höftknölarna i linje, inga gallor, reagerar inte någonstans.

Backa är väldigt svårt, hon släpar bakbenen och väntar med att flytta dom in i det sista. Ser jätte konstigt ut. Lika om man vänder henne snävt, hon lyfter inte benen utan snurrar på stället..

Påminner om min förra som hade förändringar i halskotpelaren :O

Det där med svårt att backa och snurrar på bakbenen istället för att lyfta och flytta låter bekant :( Hur gick det på kliniken? Min, som har haft problem med båda bakknä, hade svårt för att backa, och snurrade rundt på bakbenen när han vände. Gör det fortfarande idag, på trots av att bakknäna är fixade och fina, så tror att det just nu är mycket gammal vana. :)

Känner som flera andra här att jag skulle gissa på bakknän/bäcken

Kan ju ha gått omkull/sträckt sig någonstans som utspelar sig här.

Hoppas ni hittar vad det är som är galet.

Jag trodde också att det satt högt, men icke.. Utan det var höger hov.

Hon reagerade inte alls på böjprov, och när bakhoven bedövades släppte även ojämnheten fram.

Hon fick på en sko och fick vila en vecka, sedan skritt för hand en vecka och nu rids hon igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama