Hälta - kontakta vet. eller någon annan?

ponnymother

Trådstartare
Har en pigg ungponny som antagligen har halkat några gånger i vinter, blankis i hagen... Det började med att han på dotterns ridlektion hade rodeo och han är värdens lugnaste annars. Vi insåg att något var fel då han inte gick att rida på, tror inte han visade någon hälta då. En person (kommer aldrig ihåg vad han är, kiropraktor? naprapat?) kom och "drog" i ponnyn, visade sig att han satt fast i bogarna fram och han trodde att ponnyn halkat, "fixade" honom i rygg/bakparti. Efter det skrittades ponnyn ca en vecka, visade hälta, personen kom tillbaka och ponnyn blev bra. Eftersom underlaget i hagen är ibland snö men för det mesta blankis och ponnyn är rätt så brallig i hagen undrar jag vem ni tycker man ska vända sig till, veterinär eller någon annan? Ponnyn har varit kanonbra i några veckor och sen visat hälta igen, men dock inte bockat som första gången då han måste haft rejält ont.
Personen som kommer säger att han ser många liknande skador nu denna vinter.
Ridläraren tycker inte att vi behöver vända oss till vet. utan att det räcker med personen som kommer när vi ser någon hälta.

Sv: Hälta - kontakta vet. eller någon annan?

Personligen hade jag nog tagit kontakt med en veterinär i alla fall... Oavsett vad de andra hade för åsikt. Jag hade gjort en ordentlig hältutredning med röntgen för att utesluta att det är skelettrelaterat. Sen hade jag kompletterat detta med andra alternativ.

Innan en ordentlig utredning om var skadan sitter så kan man ju inte heller säga om hästen skall fortsätta att tränas eller om den skall sättas på vila.

Till detta hade jag dessutom sett till att förhindra att hästen halkar i hagen. Tänker då framför allt på skor och brodd.

bra svarat, då blank is är inte bra...så ta o sanda de partier som är värst kan vara en ide.

Här har du en bra sida, http://www.svef.se/equi.html skulle inte låta en icke utbildad "dra i hästen" och är det en hälta så ber en equiterapeut dej iaf att kolla hästen hos en vet först så ring din veterinär i första hand.

Lycka till med ponnyn. :)

Ponnyn har skor och brodd men de verkar inte hjälpa: går han så hjälper de såklart men brallar han biter de inte: funderade ett tag på längre brodd
(har tappat bort punkt och komma på tangentbordet:::)

Utan tvekan ska du kontakta veterinär först och göra en ordentlig hältundersökning. Då får du veta hur det faktiskt ser ut, finns röntgenförändringar m.m. Ponnyn kan få rätt behandling.

Sen kan du rådgöra med vet om alternativ behandling som komplement. Ofta kan hältor medföra muskelproblem m.m. och då kan equiterapeutbehandling vara ett ypperligt komplement.

En seriös equiterapeut hänvisar alltid till veterinär om denne hittar tecken på hältor!

Jag förstår inte ens varför du överhuvudtaget tvekar?

Norrland

Är det förresten samma ponny som du skrev om sept 07? Som var köpt strax innan och som visade obehag och smärta vid skoning? Om det är samma ponny måste du åka in till vet nu, det är inte bra hästhållning att fundera så länge som ni gjort i såna fall. Sluta leta efter ev orsaker som halka osv, åk in och kolla - då VET ni!

Om det är samma ponny så får jag känslan av att den kan vara dubbelsidigt halt, då kan det bli problem som ni upplevt. Det kan vara svårt att se för ett ovant öga.

Norrland

Ja, jag skrev om honom i höstas. Han var nog bara verkad bak tidigare, ej skodd, för nu fungerar det att sko, står lugnare och lugnare för varje gång.

Tack för svaren! Just nu är det 8 grader varmt ute så isen försvinner förhoppningsvis (ett tag till nästa snöfall med efterföljande töväder) Ska försöka få en vet.tid till veckan.

Bra att du bokar vet-tid snart. För in erfarenhet är att om man har en känsla av att något är fel, så brukar det vara det. Och er ponny har ju visat hälta hela vintern, vad jag förstår.

Norrland

Nja, hela vintern... Från jullovet ca. När det blev is för första gången. När han (som jag inte vet vad han är...) rättade till honom kunde hästen ridas ett tag, bart eller snö, kommer inte ihåg. Sen vid nästa is blev det lika.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka