Hälta, hur allvarlig?

Nougat

Trådstartare
Hej!.

Jag misstänker att man dam råkade vricka sig för 2 veckor sedan, sprang med henne i tisdags, ganska rejält halt på hö.fr. inte svullen eller varm, ej heller puls i hoven.

Undrar vad det kan vara som gör henne halt, då hon fortfarande haltar, ska kolla henne på måndag igen, och är hon inte bättre får jag köra in henne på kliniken. :(

Står nu i sjukhage på dagen och box på natten, är 18 år och har gått 130 hoppning, om det kan ha betydelse..

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Hälta, hur allvarlig?

Kan nog vara vad som helst, hovböld som ligger och pyr, kot/hov/knäledsinflammation, pålagringar, vrickningar, ligamentskada, senskada osv. Om hästen har varit rejält halt i två veckor(läste jag det rätt?) så skulle jag åka in på klinik pronto och försöka få reda på vad det är.

Jo, du läste rätt, hon har varit halt i 2 veckor nu :(
Ska springa med henne 1 gång till nu på måndag, haltar hon då med, blir det bums in till kliniken!.

Hoppas bara att det inte är något allvarligt fel på henne om vi måste åka in.

En tanke som har slagit migär, kan hon ha artos?, hur allvarligt kan det bli+,kan man behandla?

Springa med henne? Varför det? Spelar ingen roll om nu hästen varit halt så länge.

Hon är 18 år gammal och har ett liv som tävlingshäst bakom sig, det är självklart att hon kan ha både den ena och den andra utslitningsskadan, tex artros (pålagring) mm.

En hälta kan ju bero på väldigt många saker, men har hon varit halt så länge som 2 veckor (!!) är det definitivt dax att åka till klinik!
Jag brukar ge hältor två dagar på sig, är dom inte helt rena efter det blir det doktorn pronto!
Oavsett vad det är för skada så är det större chans att hon blir helt återställd ju fortare hon undersöks och kommer under behandling.

Det är ingen större vits med att spekulera vad det kan vara. Ring och beställ tid för hälutredning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 476
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 134
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka