hälta helt förvirrad

P

Pamme_Jaspin

jag vet inte om mitt inlägg ligger rätt annars får moderaterna flytta tråden.de börja med att jag hade en kiropraktiker ute den 4 maj och då sa han att han hade spänningar i nacke och bog så han fixa till de, visst känndes ninjo lite lösare i bog och nacke men efter de kanske 2 dagar så visar min häst tecken på hälta så han får vila ca 3 veckor så kolla vi han och ser inget hinner skritta han i 4 dagar så kommer kiropraktikern ut igen och kollar han och säger att han har inga låsningar eller spänningar någonstans men dagen efter vissar han hälta igen.
så min fråga e nu.

kan en kiropraktiker orsaka en hälta?

de finns en ponny i stallet som också är halt vänsterfram som min. hon har också haft samma kiropraktiker som jag men hennes ponny hade bara låsning i bogen. vi har inte samma hovslagare.

ska ringa en vet i morgon men vill ha svar på min fråga så fort som möjligt
e så tacksam för alla svar mvh pamme och
in your dreams

Sv: hälta helt förvirrad

Det kan bli så att kiropraktorn löser upp problem som gör att en hälta kommer fram - alltså hältan kommer inte från kiropraktorns behandling, utan har varit där hela tiden, men syns först när de andra problemen försvinner. Då måste man förstås ta reda på vad som är grundproblemet och behandla det med hjälp av veterinär.

:)jag tycker du sk a kosta på dig att åka till en häst klinik och kolla igenom hästen det kan ju vara så att det är fel i fram fötterna men även en ordentlig hov bold som är på väg har själv råkat ut för det ....Nu har hästen en JÄTTE ful fram hov som tar upp imot 6mån innan den blir fin igen ..Lycka till;)

Jag håller med HMQ, det kan vara så att hältan är grundproblemet till att hästen varit/är spänd. Alltså hästen är halt och för att avlasta uppkommer dessa spänningar. Men vad som är grundorsaken till hältan kan (ofta) bara en veterinär utreda.

En seriös kiropraktor ska remittera hästen till veterinär istället för att behandla om de misstänker hälta eller annat veterinärt problem. Min erfarenhet är tyvärr att kiropraktiker antingen inte har den kompetensen, eller struntar i det, då de tjänar mer på att behandla. Sedan kan det naturligtvis också vara så att hästen skulle blivit halt även om inte kiropraktikern hade behandlat.
Vid vissa veterinärkliniker finns kiropraktikbehandling också, och de hältkollar alltid innan behandling, och det är tyvärr ganska vanligt att hästen visar sig vara halt. Sedan kan den spänning/ryggont/låsning osv man ville behandla visa sig bero av hältan, eller så hade hästen blivit halt pga spänning/ryggont/låsning, så vilket som är grundorsaken är inte helt lätt att ta reda på.

Om hästen har en hälta, så spänner den sig oftast i kroppen för att skydda den del som gör ont, och om kiroprkatorn lossnar de spänningarna så syns den dolda hältan, men hältan orsakas inte i det fallet av kiropraktorn, den bara blir synlig.

Alternativt så är hältan oberoende av kirporaktorn och skulle kommit ändå.

Eller så kan en klumpig/ovan/klåpare till kiropraktor orsaka fler spänningar hos hästen, och därigenom göra den halt, men jag skulle gissa att det är mer ovanligt, och i ditt fall verkar hältan ha kommit så snabbt så jag tror att det är mindre troligt.

Jag skulle åkt in till en klinik för att utreda hältan.

tack för alla svar. nu haltar han bara i traven ser inget i skritt.har ringt vet nu och han sa att jag skulle ringa i morgon. vet att de finns en hästklenik i slöinge men han hört så mycket negativt om dom så jag vill inte åka ditt med min häst. finns de någon här i halland som vet en bra klenik som man kan åka till?

sen glömde jag skriva de att sadeln har inte legat bra så jag har fått en tid till sadelprovaren. jag har redit barbacka på han under en tid

hej hade han haft en hovböld så hade hovslagaren sett de i fredags då han fick nya skor

Slöinge är bra, annars är deras filial nere på Halmstad travet mkt bra. Fast det är iofs samma veterinärer i stort sett.

Hmm, jag vet de som bara åker till Slöinge för att de är så bra? Jag tror personligen att det mer beror på vilken veterinär man får, än vilken klinik det är, även om vissa kliniker har större andel duktiga veterinärer än andra. Och min erfarenhet är att det inte finns någon klinik utan någon missnöjd kund. Det finns väl Eurovets och Helsingborg, samt ATG i Åsa och Mölndal på vad jag gissar är någorlunda rimligt avstånd, dvs ett par timmar?

man kanske skulle prova åsa de ligger väl inte långt från varberg

nu har jag fått reda på att de är min kiropraktor som gjort min häst halt. va hos en sadelprovare som också e kiropraktikor hon sa de att h*n har gjort fler hästar halta, men de är bara dom som haft spänning i bogen. sen blev jag jättechockad ang den gammla sadeln min häst hade den va 2 storlekar förstor den va vid den låg på manken oxå. så nu behöver jag inte oroa mig att sadeln sitter och trycker på manken

nu har jag fått reda på att de är min kiropraktor som gjort min häst halt. va hos en sadelprovare som också e kiropraktikor hon sa de att h*n har gjort fler hästar halta, men de är bara dom som haft spänning i bogen. sen blev jag jättechockad ang den gammla sadeln min häst hade den va 2 storlekar förstor den va vid den låg på manken oxå. så nu behöver jag inte oroa mig att sadeln sitter och trycker på manken

...men det vet väl inte din sadelutprovare som dessutom är konkurrent till kiropraktorn? Nej, åk till klinik och låt en VETERINÄR kolla hästen innan du rider mer. Bra att du nu har skaffat en sadel som passar, ligger närmare till hands att misstänka ridning med felaktigt inpassad sadel som boven i dramat snarare än kiropraktorn.

ja det kan dom, nu är jag inte hundra på hur mkt en kiropraktor gör om den bara "knäcker" men jag brukar ta ut en ET till min häst, de håler på med massage, akupunktur, kiropraktik och typ laser. Iaf så när min häst blev beandlad, han hade gått och varit halt lite då och då i typ 1 ½ m,ånad och han var allmänt stel och gick snett med korset. Iaf så fick hn bort spääningar i h bak knä och han rätade up korset men det gjorde även att han belastade v.f mer och visade nu tydlig hälta där. Och visade sig att han hade både kot och knä leds inflamation i v.f. Så jag tror inte att det var min ET som gjorde något fel, men de kan ju "rätta" till något eller få bort nått som hästen gått med en längre tid och anpassat sej efter och blir då sen halt. Är sjäv lite skeptisk till kiropraktorer eftersom det inte finns någon utbildning i sverige, man vet ju aldrig det kan ju ha blivit något fel. Men jag skulle iaf ha uppsökt veterinär om du inte gjorde det på en gång när han blev halt.

ja jag har pratat med en veterinär och h*n sa att jag skulle vänta en vecka till innan jag ringer klinik så i dag ska jag kolla han idag sen får jag se om de är bättre men vill ju ha kollat han.min sadelprovare är också kiropraktiker

ja jag har pratat med en veterinär och h*n sa att jag skulle vänta en vecka till innan jag ringer klinik så i dag ska jag kolla han idag sen får jag se om de är bättre men vill ju ha kollat han.min sadelprovare är också kiropraktiker

Jo, det var det jag menade - sadelutprovaren är ju en konkurrent till den andra kiropraktorn och kanske passar på att slänga lite skit därför. H*n kan inte veta om kiropraktorn orsakade hältan, en veterinär måste gå igenom hästen och se varför den inte är fräsch - och behandla detta.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 185
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka