Hälta efter träning.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Cismon
  • Startdatum Startdatum
C

Cismon

Hur skulle ni göra?

Dagen efter hårdare träning, banjobb eller lopp, så visar er häst hälta.
Vad gör ni?
Hur gör ni?

Skulle vara väldigt intressant att veta med tanke på den andra tråden som det diskuteras i.

Sv: Hälta efter träning.

Undersöker först själv vad det är (kan ju vara ett slag, tramp, sten som hamnat i skon osv). Om det inte är det böjer jag hästen själv för att lokalisera det. Tar ut veterinär sedan för rådgivning/ ev. behandling om det verkar vara allvarligare än slag, tramp osv och om böjprovet indikerar hälta.

Om böjprovet visar hälta, hur länge väntar du med att ta ut vet isåfall?

Det beror helt på. Om jag har en aning om vad den bakomliggande orsaken är och vet att jag själv kan göra något åt det så väntar jag någon dag och ser om det blir bättre och tar ut veterinären sedan.

Är hästen oförklarligt halt (t ex blockhalt) utan "anledning", så ringer jag vet på en gång, men det kan ju vara hovbölder som inte syns på en gång också och då kan man ju alltid fråga hovslagaren först.

Det beror alltså helt på vilka omständigheter det är runt hältan.

Gör ett böjprov, går igenom hästen med lasern.
Kollar så den inet har ont av skorna, har den det rådgör jag med hovslagaren.
Kyler skadad led i 20 minuter, på med massor av liniment och magnetbandage.
Ut i hagen dygnet runt med laser och benkyl 2 gånger om dagen.
Om det bara är en vanlig hälta.
Försvinner ofta på nån dag.
Är det en böjsena eller gaffelband beställer jag tid på kliniken för att få full koll.
Är det en riktigt 5 gradig hälta eller sårskada eller annat allvarligt så ringer jag givetvis veterinären.
Sen får man planera fortsatta träningsupplägget. Det man gjorde dan innan var uppenbart fel.
Tar ut en equiterapeut av något slag.
Dressyr i skritt, tryckvagn i skritt, simning är lämpligt liksom T-Touch under några veckor, sen kan man om allt verkar bra testa lite försiktigt om den tåler körning på riktigt.

Men omständigheterna bestämmer, jag kan inet säga att jag gör alltid si eller så.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Jeps
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka