Hälta efter omkullridning

maria_b

Trådstartare
En av våra hästar är utlånad på foder till en tjej som står med honom i vårt stall. När de var på hoppträning i juni så gick de olyckligtvis omkull ganska otäckt över ett hinder. Hästen har sedan dess varit oren höger bak.

Eftersom inga svullnader/värme eller liknande kändes i benet så började vi med att ställa ut hästen på bete och vila i ett par veckor. Han är alltså inte kraftigt halt men rör sig mer släpande med höger bak. När orenheten inte försvann så kontaktade vi equiterapeut som fick komma och kolla igenom honom. Han var roterad i bäckenet, samt så var vänstersidan av kroppen väldigt spänd och "ihopdragen" eftersom han landade och vek sig på den sidan i fallet. Även spänd i rumpa och nacke. Hon knäckte, masserade och satte akupunktur. Hon trodde att orenheten förhoppningsvis skulle försvinna av det men kunde ju såklart inte garantera att tex någon led tagit stryk.

Tyvärr så blev "hältan" inte bättre efter equiterapeuten behandlat så vi kontaktade klinik. Jag var själv inte med vid besöket men har fått återberättat av fodervärden att det inte fanns någon reaktion alls vid börjprov bak. Däremot en liten hälta på höger fram men den trodde veterinären berodde på avlastning pga hältan bak. Däremot upptäckte veterinären att höger muskel på insidan av skinkan/låret var väldigt spänd jämfört med vänster muskel. Veterinären trodde att orenheten kom därifrån. Så utifrån det så skulle hästen behandlas i 14 dagar med metacam samt masseras och gå promenader. Stå inne nattetid.

Nu har hästen fått Metacamet i tio dagar. Ikväll innan vi gav ny dos så prövade vi att springa lite för att kolla hur det såg ut. Hästen otroligt pigg och glad men hältan kvarstår. Veterinären hade sagt att fodervärden skulle kontakta dem fyra dagar efter metacamet är slut.

Så, det jag egentligen vill är att spåna lite om vad det egentligen kan vara som är fel. Ska man fortfarande misstänka att det är muskeln som spökar eller är det något annat? Och är det någon ide att vänta i fyra dagar efter Metacamen är slut innan vi kontaktar veterinären när hältan kvarstår? Han är alltså inte kraftigt halt utan släpar mer benet lite, men det är inte märkvärt bättre ännu. Tips och tankar mottages tacksamt.

Sv: Hälta efter omkullridning

SI-leden kan ta rejält med stryk vid sådana olyckor så det är vad jag skulle kolla först och främst.....med ultaljud på klinik.

Hur kan en ev skada på SI-leden behandlas? Enbart med kiropraktik eller annat?

Rent generellt blir jag mer förvånad över om en häst INTE blir halt efter en omkullridning eller eget "fall" så min erfarenhet säger mig att man alltid bör göra en grundlig hältutredning ca 3-5 dagar efter det inträffade traumat.

Man ska aldrig förlita sig på det man ser o/e är synligt för blotta ögat,, hästens naturliga instinkt är att till varje pris dölja att den är ett lätt byte.

Ja nu i efterhand hade det ju såklart varit bättre att göra det direkt. Men han är som sagt både kollad av ET och på klinik nu så vi hoppas på att få ordning på det hela. Jag ska försöka följa med på nästa besök så att jag kan vara med och se och diskutera direkt med veterinären.
Hälsn Maria

min nya häst har gått omkull typ 4 gånger sen hon kom hit i mars 2011!
första gången var när hon släpptes med min gamla ponny eller ja då satte hon sig bara på rumpan, andra gången gick vi omkull på en hoppträning, hon fastna med bommen mellan frambenen och stöp i marken tack och lov va hindret max 90 cm. jag slog en snygg kullerbytta av och hon la sig nästan rätt upp och ner. och skrapa framvalvet på min helt nya sadel :( men bättre sadeln än att jag eller hästen skada oss.
3e gången slet hos sig på morgonen och drog en vända längs åkrarna och gick till slut omkull i det höga gräset, 4e gången busade hon jäklar i det i hagen och halka, gled omkull. :crazy::angel:
peppar peppar inga som helst skador på fröken. aldrig åkt och kollat i och för sig men varit precis som vanligt. förstår inte hur fröken lyckas!
tror det är för hon är ung och inte riktigt koll, dessutom är hon rätt så "sladdig" av sig både på bana och ute, asfalt ska vi inte prata om! som bambi på hal is.
hade hon fått minsta lilla svullnad/öm/varm eller annat beteende så hade jag åkt till klinik på direkten. :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama