Hälta av Scalibor

Amk

Trådstartare
Vår lapphundsvalp har blivit halt på bakbenen, och är framförallt vinglig och stel när hon vilat en längre stund. Veterinären har konstaterat att hon inte har antikroppar mot fästingsjukdomarna, och nu är röntgen nästa steg även om det tydligen kan vara svårtolkat på en så ung hund.

Hunden har Scaliborhalsband sedan någon månad tillbaka, och hon var inte halt innan dess. Har ni hört talas om att Scalibor kan ge sådana biverkningar? Jag har läst på Fass att om hunden äter på ett halsband (?) kan stelhet i bakdelen vara en biverkning, och tänker att då kanske de kan bli stela bara av att ha halsbandet på sig också.

Sv: Hälta av Scalibor

Det kan ju ge biverkningar på nervsystemet, så då bör ju hunden kunna få rörelsestörningar.
Skadar ju inte att ta av halsbandet och prova.

Annars kan ju unga individer lida av panosteit (liknande växtvärk) eller OCD tex.

ta av halsbandet, schamponera hela hunden nogrannt 2 ggr. Vänta sen 24-48 timmar för att se om det blir bättre. Min förra hund hade nästan samma problem dock kom det mycket fortare än efter en månad. han blev bra på den behandlingen:)

Din hund hade alltså också halsbandet?

Hältan har liksom smugit sig på, så det är möjligt att hon haft det längre än vi så att säga registrerat. Det är vår första hund och kanske har vi inte sett hältan från allra första början.

Ta av halsbandet och se.

Själv vågar jag inte använda de där halsbanden...

Håller med.

Sedan undrar jag om det inte är Scalibor som det står att man inte ska ha till valpar? Man ska ju tex inte ha det om hunden är i kontakt med katter för att det är så starkt eller vad det nu är.

Amk, hur gammal är din hund och hur gammal var han när ni satte på halsbandet?

Det står att man inte ska använda det på valpar yngre än 7 veckor. Vår tik är snart 5 månader, och hon fick halsbandet när hon var ca 10-11 veckor.

Nu är hon nybadad och utan halsband, och jag rådfrågade också veterinären om vad hon trodde. Hon sade att en vanligare biverkning var vinglighet, men sällan hälta så som vår tik har.Men, även hon tyckte att det var värt ett försök så nu testar vi någon vecka utan och ser vad som händer.

Ah, okay, det var så det var. Jag har iaf aldrig vågat använda det (men så träffar mina katt rätt ofta också). Vill knappt ha på frontline som är snällare ändå, men får man välja mellan fästingsjukdomar och frontline väljer jag sistnämnda.. Usch. Äckliga småkryp.

Hoppas det blir bättre med din lilla fyrbening i vilket fall som helst! Håll oss uppdaterade :)

Det ska jag göra, jag får uppdatera på tisdag. Än så länge ser jag inte att hon rör sig mycket bättre, men vi får avvakta och se.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 280
Senast: Masse
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 328
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka