Sv: halt

Jag ställer inte fråga här i stället för att kontakta veterinär som någon påstod, jag hade ut veterinär till stallet åt hästen då den blev halt, man måste inte åka till klinik med en häst som vrickat en kota. Hästen fick feber pga smärtan då den blev sämre i benet inte pga fästingbett eller annat. Hade hästen inte blivit bra i benet hade ju ett klinikbesök varit nödvändigt men jag valde att avvakta och hästen blev bra.

Fast du hade ute vet i början och hästen blev sedan MYCKET sämre:

Hästen är mycket haltare i dag igen vill inte ens stå på benet, kan knappt gå

Du tycker inte att det låter väldigt konstigt att du inte DÅ åkte med hästen till klinik :confused:? Jag hade blivit livrädd och ringt klinik med en gång om min häst hade blivit så dålig!

Det finns inte en chans att en veterinär som kommer ut kan med absolut säkerhet säga vad en hälta beror på. Om de inte har med sig röntgen och ultraljud, vill säga.

Jag ringde kliniken och bokade tid då hästen blev sämre men då jag såg snabb förbättring igen åkte jag aldrig till kliniken, hästen blev troligtvis sämre för att den sprungit i hagen.

Får man fråga hur länge hästen varit igång?

Det är ju inte ovanligt att vila bort symtom utan att egentligen komma tillrätta med problemet.

Åtminstone tillsynes bra för stunden men du vet ju fortfarande inte vad som låg bakom. Kan ju hända att det återkommer eller förvärras om nu skadan inte är helt utläkt.

Hästen är nu ohalt :laugh:, att åka till klinik hade enbart varit bortkastade pengar i det här fallet.

Jag blir faktiskt irriterad över ditt sätt att resonera. Hästkraken har gått i flera veckor och haltat!!! Den har haft ONT! Så gör man banne mig inte med nåt djur utan söker omgående veterinär, klinik, och får utskrivet smärtstillande samt har stenkoll på vad problemet är och att man tar förebyggande åtgärder för bästa läkning.

Hästen är inte igång enbart lite skrittad och kommer att sättas igång försiktig ingen trav ännu på ett tag och inga böjda spår för att skadan ska kunna läka ordentligt, så som man gör då hästen vrickat ett ben.

Hästen är inte igång enbart lite skrittad och kommer att sättas igång försiktig ingen trav ännu på ett tag och inga böjda spår för att skadan ska kunna läka ordentligt, så som man gör då hästen vrickat ett ben.

...och vad säger du om problemet plötsligt blir förvärrat, du åker in och till slut röntgar och man upptäcker spricka i benet eller nåt liknande??? Jag hör inte till dom som målar f*n på väggen men är det nåt jag är noga med så är det hästarna och veterinär utreder omgående om något är knas just för att jag inte ska riskera att göra nåt värre för framtiden.

Vad jag vet får inte hästar sprickor i benen av en vrickning, blir hästen halt igen vilket jag inte tror så får vi ju utreda det då det är inget jag kan säga nånting om nu vad som ska göras då hästen ju är ohalt.

Jag blir faktiskt irriterad över ditt sätt att resonera. Hästkraken har gått i flera veckor och haltat!!! Den har haft ONT! Så gör man banne mig inte med nåt djur utan söker omgående veterinär, klinik, och får utskrivet smärtstillande samt har stenkoll på vad problemet är och att man tar förebyggande åtgärder för bästa läkning.

Det var väldigt så kraftigt du reagerar.

Ja, hästen var halt under några veckor efter en vrickning, som TS beskriver.
Jag håller med om att några inlägg från TS med försämring och feber var tydligt skäl till ny veterinärbedömning.

Men att skälla ut TS för att hästen fått vara halt några veckor i samb m vrickning, där hältan beskrivits som nickning och lite avvikande steg, tycker inte jag är allvarligt.

Smärta i skadad extremitet är en skyddsmekanism för att hindra från för stor belastning.
Smärtstillande läkemedel är inte biverkningsfria, varken på människa eller häst. Om hästen visar lätt hälta kanske det faktiskt inte behövs smärtstillande läkemedel.

Varken du eller jag kan bedöma graden av hälta hos TS häst (utom när TS skrivit om kraftig hälta och då också kontaktade klinik - och rimligen hade TS åtminstone telkontakt igen med kliniken när hästen snabbt förbättrades och kliniken tycks ju inte ha avrått från avvaktan). Du kan ha rätt, TS kan också ha haft rätt.

TS kanske har kunskap att se att hästen faktiskt förbättrats?
Och TS har varit i upprepad kontakt med veterinär.
Så man behöver inte skälla på det sättet - och det är fler användare som jag tycker har gått onödigt hårt på TS.

Det är inte din sak att komma med rättesnören och pekpinnar. Jag vidhåller att jag är irriterad över det TS beskrivit i sina inlägg. Sen om det är med verkligheten överensstämmande eller ej är upp till just TS.

Oavsett så låter man inte en häst gå i 3 veckor halt utan att kolla upp det när faktiskt veterinär just uppmanat till kontroll på klinik...

Här måste jag hålla med kryddelydd. Så fort någon viskar att deras häst kanske markerar aldrig så lite så måste den till klinik.
Jag vill allra först förtydliga att jag inte alls är EMOT att åka till klinik, men man behöver inte alltid göra det. Inte om man låter det sunda förnuftet råda. Jag har haft många hästar. Jag har alltid försökt göra mitt allra allra bästa med dom när de blivit sjuka och halta. Det har ganska sällan inneburit att åka till klinik.
Jag åker om min häst står på 3 ben och veterinären som jag tagit ut till stallet tycker jag ska åka in. Självklart. Jag åker också om jag låtit min häst vila och den blir sämre eller inget händer. Jag skulle aldrig slänga transporten på bilen och åka i panik för att hästen linkar lite. Jag åker själv inte in för minsta lilla som händer mig, så varför ska min häst behöva?
Såpass gott hästöga har jag skaffat mig under de senaste 25 åren anser jag, att jag kan avgöra om det är av allvarlig art eller inte.
Jag tror inte att det bästa är att ge smärtstillande så fort en häst är halt. Ja, den har ont. Ger man smärtstillande då så KAN det innebära att hästen blir glad i hatten och gör saker den inte skulle ha gjort om den fått lov att ha lite ont = den kanske blir sämre. Just för att det är en häst som inte förstår utan den reagerar på det den känner. Ingen smärta = bra. Ungefär. :laugh:
Jag står själv med en häst som har en diffus hälta för tillfället. Och ja, den har haft både veterinär och hovslagare hos sig. Båda har ansett att den dels kan gå ute på bete medan vi väntar på vår kliniktid nu till veckan. Hon har inte blivit bättre men heller inte sämre. Hon ser ut att ha det rätt gott i sin hage och verkar absolut inte lida, men självklart ska vi reda ut vad som är tokigt med henne. Jag tror mig veta vad det är med tanke på hur hon ridits och hanterats den senaste tiden och därför är jag inte orolig, men nu är det dags att kolla upp eftersom det inte vill sig riktigt.
Hon äter, dricker, är nyfiken på vad som händer runt henne och blicken är klar och fin. Hon har något skumt med benet bara.

I TS fall vågar jag varken "skrika" att hon ska till klinik eller att hon har gjort på helt rätt sätt. Jag känner inte TS och dennes häst. Jag måste ju tro på att TS har haft kontakt med sin veterinär och att de kommit fram till att det TS gjort är riktigt för just denna häst. Personligen hade jag kanske gjort lite annorlunda när den så plötsligt blev sämre, men vem är jag att anklaga TS för att ha gjort fel...?

Vi fick vänta ganska många dagar på vår kliniktid. Det verkar som om det blivit som inom humanvården. (Har inte behövt åka med hästen på många många år.) Så många som åker in "för säkerhetsskull" att de som verkligen behöver få komma in, inte får tid helt enkelt... Det finns bara x antal timmar på ett dygn som veterinären jobbar. :p

Återigen, jag vill poängtera att det är jättebra att så många ändå är mer medvetna idag och VILL ta hand om sina hästar. Kudos till er! :bow:

Nej men det är tydligen din sak att göra gentemot TS.

Vad är ditt problem? Jag har reagerat på att TS blev uppmanad att kontakta klinik av veterinär och TS underlät att göra det utan lät hästen gå i 3 veckor halt, enligt TS egna inlägg. Veterinär som jag själv anlitar är bekymrad över att folk väntar för länge = längre rehab om det är en allvarlig skada. Hur allvarligt det är vet man inte förrän det är utrett och det bör alltså göras snarast.

Det problemet jag ser är att det finns olika åsikter i tråden. Och enligt dig är det bara en linje som är okej att utrycka om man förespråkar den andra linjen så är det fel att framföra det.

Senast ändrad:

Vi fick vänta ganska många dagar på vår kliniktid. Det verkar som om det blivit som inom humanvården. (Har inte behövt åka med hästen på många många år.) Så många som åker in "för säkerhetsskull" att de som verkligen behöver få komma in, inte får tid helt enkelt... Det finns bara x antal timmar på ett dygn som veterinären jobbar. :p

Det beror kanske på var i landet man bor? Jag ringde en (populär) klinik här i Skåne på en måndag (för 3 veckor sedan) och fick tid till hältutredning på onsdagen. Alltså två dagar senare.

Jag antar att det man reagerat på i den här tråden är att hästen var hyfsat halt i flera veckor och sedan blev så pass dålig att den knappt ville gå + fick feber. Det var i alla fall det jag reagerade på när jag tyckte att det var knasigt att inte TS åkte till klinik.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka