horselover77

Trådstartare
Hittade min häst halt i hagen för 3 veckor sedan. Hon haltade i skritt och dagen efter blev benet varmt och svullet. Ringde en veterinär som sa att hon vrickat sig i hagen och hon fick flera antiinflammatoriska sprutor. Hon blev mindre halt dom två första veckorna och svullnaden är borta men man ser fortfarande att hon haltar då hon går hon nickar med huvudet och lägger det sjuka frambenet en bit ut åt sidan då hon tar ett steg framåt. Vet nu inte riktigt vad jag ska göra funderar på att kontakta en annan veterinär, hur länge bör man vänta på att hästen ska sluta halta i skritt pga en vrickning?

Sv: halt

Boka omgående tid för hältutredning på en klinik, är mitt råd. Att ringa en annan veterinär tycker jag är bortkastade pengar eftersom det uppenbarligen behövs en djupare undersökning.

Jag hade inte väntat mer än max 5 dagar från första hältan om hästen är så halt som du beskriver

Det är långt till klinik och hästen är svårlastad dessutom är hon väldigt halt hon har feber nu också igen som hon hade då hon fick skadan, nu då det blev värre kom febern tillbaka.

Jag tycker det låter VÄLDIGT allvarligt. Att det är långt till klinik och hästen är svårlastad är ingen ursäkt för att inte ge hästen den vård den har rätt till.

Ring till kliniken och rådfråga.

Hästen är mycket haltare i dag igen vill inte ens stå på benet, kan knappt gå :crazy:

du bör ta hästen till klinik. och om hästen nu inte kan gå att få in i transport så finns det ju en del veterinärer som har "ambulerande" verksamhet (eller vad det heter) och full röntgenutrustning etc i bilen.

men är det så illa som du skriver så behöver hästen kollas ordentligt.

Det är långt till klinik och hästen är svårlastad dessutom är hon väldigt halt hon har feber nu också igen som hon hade då hon fick skadan, nu då det blev värre kom febern tillbaka.

Och? Är bara att trycka in hästen och köra.
Hästen har varit halt i tre veckor och det har dessutom blivit värre. Hur länge tänkte du vänta liksom? Det kan lika gärna vara en allvarlig skada (typ fraktur) som måste åtgärdas NU.

Det finns kanske någon djurambulans som kan hjälpa till att transportera hästen till klinik?

Så som du beskriver det så hade jag aldrig vågat vänta! Klinik och ordentlig utredning, pronto!

Veterinären kunde inte komma förrän på fredag men hon tyckte jag kan åka till klinik, ska nog åka och röntga benet men veterinären jag ska till var inte där i dag så jag måste ringa i morgon på nytt.

Fick du reda på vad det var för något?

(Det är aldrig bortkastade pengar att ta ett djur till veterinären/kliniken)

Hästen är nu ohalt :laugh:, att åka till klinik hade enbart varit bortkastade pengar i det här fallet.

Det var ju tur för hästen. Men gräsligt att du väntade så länge utan att åka till klinik. Hur länge var hästen halt? Från början av juli till mitten av augusti :crazy:? Och du är 100% säker att hästen är helt bra nu?

Bortkastade pengar? Hästen hade kanske fått behandling och blivit smärtfri långt tidigare än efter 7 veckor... En klinikundersökning hade förhoppningsvis kunnat svara på vad som var fel, vad som orsakat hältan och, sist men inte minst, om skadan är helt utläkt nu. Tycker verkligen inte att det hade varit bortkastade pengar!

Men skönt för hästen att hältan är borta i alla fall.

Hästen hade vrickat benet och blev bättre hela tiden, efter 3 veckor blev den sämre igen troligtvis för att den hade sprungit i hagen och dagarna efter att den blev sämre började den halta mindre igen sen så tog det lite mer än 1 vecka så var hältan helt borta. Hon var alltså halt sammanlagt 1 månad ungefär vilket är en ganska normal läkningstid för en häst som vrickat ett ben.

Jag kan dock inte tycka att en månad är normalt.
Och om det var en fraktur/spricka så är det möjligt att det har läkt ihop fel.

Jag tycker snarare att du borde åka in och kolla det ordentligt för hästens skull.
Helst för en månad sedan.. :grin:

Det är sorgligt att läsa om din okunnighet och din stackars häst. Tyvärr är du inte ensam där ute utan tvärtom kryllar det av okunniga människor som hellre slänger ur sig en fråga här än åker till en riktig klinik med sitt djur.

Att köpa en häst är lika med att åta sig att sköta den på bästa möjliga sätt. En häst får INTE feber av att springa i hagen, hältan kan ju förvärras men jag tror att din häst haft något annat förutom hältan. T ex fästingbett.

Hästen hade vrickat benet och blev bättre hela tiden, efter 3 veckor blev den sämre igen troligtvis för att den hade sprungit i hagen och dagarna efter att den blev sämre började den halta mindre igen sen så tog det lite mer än 1 vecka så var hältan helt borta. Hon var alltså halt sammanlagt 1 månad ungefär vilket är en ganska normal läkningstid för en häst som vrickat ett ben.

Min häst vrickade hovleden och det blev 6 månader rehab. Med veterinär inkopplad. Och röntgen.

Jag skriver under på ditt inlägg och de flesta andra kritiska. Hästen har ju haft ont och du kan inte veta vad det är och hur den ska rehabas om det behövs och inte heller hur länge.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka