L

linarosling

Hej! Förra veckan blev min häst plötsligt jättehalt. Inga yttre tecken ellernågonting, han hade bara ont och kunde knappt gå. Dagen efter syntes det nästan ingenting, han sprang runt som en tossing och han såg inte ut att ha ont alls. Nu har han vilat några dagar och man ser inte något bara att han är lite lite stel på bakbenet där han var "halt". Ska jag låta han vila lite mer? Motionera lite? Hur ska jag göra?

Sv: Halt

Om hästen är ohalt i dagsläget skulle jag om hästen vid hältan varit varm och ganske svullen vid hoven misstänka hovböld. En häst med hovböld blir oftast jätte halt och det kan komma mitt i steget. Gjorde det för mig och min häst. Har du nära kontakt med hovslagare kan du ju be honom/henne komma ut och kolla på hoven, hittar dom inget och du fortsätter märka problem ring veterinären

Han var inte speciellt svullen eller varm på någon av benen. En hovslagare sa att han var jämsvullen där bak men inte mycket alls.Nu märker jag ingenting av det men är ändå lite orolig att det kommr tillbaka om jag börjar rida igen efter vilan.

Vid tex gaffelbandsskador kan smärtan bli akut.Min kunde knappt gå in i stallet.Dagen efter något svullen ohalt.Lindad och vila i hage. Samma sak en vecka efter, veterinärbesök. Gaffelbandsskadad, nu vilat i 5 månader i liten hage.Återbesök efter midsommar. Ser ganska ok ut, varit ohalt sedan sista "anfallet", lite stel och hade problem vid sista skoningen för 7 veckor sedan.
Förhoppningsvis är det inte detta din häst har!!! Ville bara tala om att skador inte behöver betyda tjocka ben och blockhälta..

Vid tex gaffelbandsskador kan smärtan bli akut.Min kunde knappt gå in i stallet.Dagen efter något svullen ohalt.Lindad och vila i hage. Samma sak en vecka efter, veterinärbesök. Gaffelbandsskadad, nu vilat i 5 månader i liten hage.Återbesök efter midsommar. Ser ganska ok ut, varit ohalt sedan sista "anfallet", lite stel och hade problem vid sista skoningen för 7 veckor sedan.
Förhoppningsvis är det inte detta din häst har!!! Ville bara tala om att skador inte behöver betyda tjocka ben och blockhälta..

Nej det kan vara ett jättelitet sår på ballen.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10