MiniLi

Trådstartare
Min häst har varit halvknackig ett tag. Först var han svullen i ett framben utan någon hälta. Detta var i mars och distriktsveterinär konstaterade att han var öm i ett senfäste, ordinerade sjukhage och metacam. Promenader och långsam igångsättning.
Svullnaden försvann fort, jag satte igång honom mycket långsamt. Han kändes bra.
Sen blev samma framben svullet igen, i slutet av april. Gick ner efter några dagar, ingen hälta.
I söndags kändes han konstig när jag var ute och red. Ibland oren, ibland inte. Jag tyckte det kändes som att han var öm i sulorna. Fick vila några dagar.
Idag red jag igen, väldigt fin rakt fram och i höger varv men oren i vänster varv. Ingen svullnad.

Vad tusan kan det vara?
Idag red jag på en vall så sulömhet känns inte troligt. Och då skulle han väl inte bara kännas halt i ena varvet?
Kan det tänkas vara kopplat till tidigare problematik? Trots att det då var tvärt om, svullnad men ingen hälta. Det är ju dock samma ben.

Jag blir inte riktigt klok på det här. Och så jäkla träligt... :(

Skulle du avvaktat eller försökt få en tid på klinik snart?

Sv: Halt?

om distriktaren konstaterade att hästen var öm, på ett senfärste är det galenskap att inte du åkte in och gjorde UL.
om det är en blödning eller annan skada på senan så har det gått väldigt kort tid, en liten blödning brukar inte helt sällan ge 4-6 mån konvalicens och sedan långsam igångsättning.
Kanske ska du åka till klinik istället för att sitta på internet.

är det alltså vänstre framben han hade en senskada på?

håller med remmis om att det låter som väldigt kort vila, och sannolikheten för att skadan gått upp/förvärrats är stor.

du behöver ta ett ultraljud för att se hur senan ser ut och det skulle jag ha gjort snarast.

sen och ledbandsskador är luriga och behöver inte alltid ge så mkt hälta.

Remmis: Den veterinären som tittade på honom ansåg inte att det var så allvarligt. Jag frågade om jag borde åka till klinik men hon tyckte inte det var nödvändigt. Då bestämde vi att han skulle få en liten dos metacam + sjukhage och promenader. Efter x dagar skulle jag börja sätta igång och så länge svullnaden inte återkom skulle allt vara lugnt.

Jag har ingen erfarenhet av senskador utan litade på att vet visste vad hon pratade om. Nu känns det ju mindre bra när jag läser vad ni skriver :crazy:

Kanske ska du åka till klinik istället för att sitta på internet.
Förlåt men var inte det en lite onödig kommentar? Du behöver ju inte göra dig dum över mig.

Centaur: Ja det var vä fram han var svullen i. Hon sa att hon tyckte sig känna en liten ömhet i senfästet men att det förmodligen inte var någon fara. Då var han inte halt alls. Bara svullen.

Fy jag känner mig som världens sämsta hästägare. Jag som alltid är så noga med skador men jag trodde faktiskt att jag kunde lita på vad veterinären sa.. :cry:

Senast ändrad:

Känn dig inte dum, klart man lyssnar på veterinären.
Men låt hästen stå nu och boka tid på klinik och kör ett UL så du får veta hur det ligger till.
Lycka till!

Min häst var varken svullen, varm och markerade inte något speciellt, när hon hade en rejäl senskada på sitt
gaffelband för några år sedan. Tog ett år att läka. Åk in till klinik och gör ett UL.

Ja jag ska ringa kliniken imorgon, hoppas jag kan få en tid snart.

Ni som kan det här med senor, om det nu är så att han gått med senskada sen i mars.. Vad kan jag förvänta mig?

Helt omöjligt att säga för oss som inte är vare sig veterinärer eller har röntgensyn ;)
ring och prata med kliniken så du får en tid asap så du slipper oroa dig.
Kan vara något, eller inte, det kan bara ett UL visa.
Men jag håller tummarna att det inte är något :)

sorry men allt hemma vet KAN göra om man valt att inte åka till klinik, är att ordinera vila och ge lite smärtstillande/antiflammatoriskt. Hur de ens kan uttala sig om det inte är mening att åka till klinik med ett ömt senfäste eller inte säga att det isåfall om du INTE ska in till klink, är fråga om MYCKET lång vila för säkerhetsskull för hästens del, är för mig en gåta. Ordet senskada eller ens minsta lilla ang. en påverkad sena, är ett ord ingen hästägare vill höra, det trodde jag faktiskt var allmän kännedom?

svar på din fråga: nej, jag skulle inte vänta en enda dag och hoppas på det bästa. Nu har du en häst som helt uppenbart reagerar på en skada som du kan härleda till för många veckor sen, med sjukhage och NASID och ändå är den störd och uppvisar skada. Självklart ska du raka vägen in till klinik och utreda bums, inte bara hoppas på det bästa med ngt du inte ens fått fastställt ordentligt vad det är.

vad du kan förvänta dig av en senskada beror helt på vilken sena och i vilken utsträckning den är skadad. rent generellt är det lång konvalecens på en senskada.

Senast ändrad:

Jag velade länge då ang hur jag skulle göra. Vilken klinik eller inte klinik osv. Till slut bestämde jag mig för att ta ut distriktaren som ett första steg (främst för att jag just då misstänkte lymfangit).
Jag frågade specifikt när hon nämnde senfästet men nej, hon sa att det troligen inte var allvarligt. Vi bestämde då att han skulle få metacam i fyra dagar, blev det inte bättre kunde jag få ytterligare fyra dagar eller så skulle jag åka till klinik då. Men nu gick svullnaden ner redan första dagen på metacam så jag trodde det var lugnt.

OM det är en senskada så visar detta, återigen, att man inte kan lita på distriktsveterinärerna. För några år sedan ville en döma ut Maximus för KS, hon var bombsäker och tyckte inte ens att vi behövde röntga. :crazy:
Jag borde väl vetat bättre..

Nu har jag fått en tid den 18e. Fanns inget alls tidigare tyvärr..
Bara att hålla tummarna då.

jag ber om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig på.

Men... när jag läst vidare i tråden så verkar det som de ja hade att säga nått fram i allfall.

Det är inte så lämpligt att ge smärstillande vid tex. misstänkt senskada. Då risken finns att hästen anstränger sig ännu mer.

Bra att du fick tid på klinik, och du är absolut inte en dålig hästägare! du gör så gott du kan, du tar ut vet. du letar info på nätet, du bryr dig, du lär dig!

Lycka till och hoppas att det inte är någon fara!

Självklart tar jag åt mig. Och jag är jätteglad över att man kan få så mycket råd här på buke! :)

Jag är superorolig och har målat fram värsta skräckscentariot. Men nu kan jag ju inte göra så mycket mer än att vänta..

Hon som bokade in mig sa förresten att jag skulle hålla igång honom sålänge det kändes ok (sålänge han inte blev typ blockhalt). Jag är tudelad, förstår ju varför men samtidigt vill jag inte riskera att göra något ännu värre. Hur skulle ni gjort?

det rådet får du tror jag för att de vill kunna hitta skadan. Ibland kommer folk dit och har vilat hästen och då kan de inte hitta skadan den dagen, man får åka tillbaks osv osv.
För mig så är det självklart ingen ridning/belastning som gäller vid en misstänkt senskada, däremot är kontrollerad motion vid hand att rekommendera om den inte är halt i skritt tycker jag. se till att den går i en hage där den inte röjer!

ja precis. Det förstår jag ju. Men skrittmotion känns ok. Han är bara halt i trav på böjt spår till vänster, inte annars.

Åk in och gör UL på kliniken. Min var helt ohalt i skritt, trav och galopp både rakt fram och på böjt spår men hade däremot en liten svullnad på frambenet som visserligen gick ner vid rörelse men likväl kom tillbaka igen. Något öm vid tryck var han också. Det var en blödning i gaffelbandet.

Så senskador behöver inte ge så mycket mer symptom än svullnad och kanske lite ömhet.

Senast ändrad:

Det låter ungefär som min häst i mars. Svullnad som gick ner vid rörelse och helt ohalt. Jag ångrar verkligen att jag inte åkte in redan då. Men nu har jag fått en tid till den 18e, bara att vänta och se.

Hur ser prognosen ut på din?
Sa man någonting om hur det kunde ha förändrats om du inte kollat upp det direkt?

Så himla drygt att behöva vänta så länge. Fast jag antar att du åker till damen o atg?
Jag som brukar åka till klinik för allt valde ju att ta ut vet när Pluto fick sitt sår o vet o jag var helt inne på lymfangit. Men sen visade det sig att det var en fissur o att det var riktig bontur att han inte brutit benet under de veckor vi avaktade, så nu kommer jag bara åka till kliniken!

Jag åker till strömsholm.
Och ja, drygt att vänta länge.. Jag kommer förmodligen hinna oroa mig till döds :crazy:

Jo samma här, jag misstänkte lymfangit och tyckte det kändes onödigt att åka till klinik för den sakens skull, ångrar mig nu såklart.

varför skulle det vara lymfangit? hade han ngt sår?

jag skulle boka en annan klinik med snabbare mottagningstid om jag var du.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Hästvård Har en liten fundering. Min häst är tidigare behandlad för en blödning i gaffelbandet v.fram och har stått i sjukhage i snart 2 månader...
Svar
2
· Visningar
798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka