Halt, värre och värre! (ej min häst)

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan. Har en "kompis" som berättade att hennes häst först vart halt, fram, och bara haltade i traven då.

Sen började han halta även i skritten, och nu kan han knappt gå, han kan gå, men sakta. Och som hon beskrev det låter det som att frambenen bara hänger och svänger och skulle kunna gå att vrida hur som helst. Som om dom är helt lösa liksom.

Detta låter helt sjukt! :eek: Kan någon ha nån aning om vad som hänt denna häst? Nån som kan ana vad som är fel?!

/ Jossan

Sv: Halt, värre och värre! (ej min häst)

*suck* ännu ett typexempel på okunnig (och dum) hästägare! vet man inte vad som har häst och hästen har ont, ska man givetvis ta hjälp av förslagsvis vetrinär??!!

är inte helt säker, men jag tror att det t.o.m är djurplågeri enligt lag att låta djur plågas i onödan. (jag hoppas iallafall att det är det..... )

ja men det låter som om veterinären skulle tittat på hästen för länge sen för det verkar ju ha gått väldigt länge eftersom den verkar vara så dålig..

Och om du/ni vill ha hjälp så funkar det oftast mycket bättre om du/ni är trevliga

Jag var trevlig i mitt första inlägg och så hoppar hon på och kallar min kompis dum utan att veta ett skit om det? Man kan faktist fråga.

Det ni ger, får ni.

Hästen har ej gått länge med hältan. Det började som sagt med att han bara haltade i traven, och då lät hon honom vila. Sen när det började i skritten tog hon ut en massör då hon trodde det var ngt i bogen, men det hjälpte inte, och nu när han knappt kan gå idag så ska hon ta ut vet. imorn.

Snälla bukefalos-folket håll er till tråden. Vill inte ha nåra som helst kommentarer om hur dum (tydligen) min kompis nu är och som absoluuuut inte tar hand om sin häst.

Det enda jag ville var att ha svar på min fråga, men det spårar alltid ur på detta forum för det finns alltid besserwissar som bara älskar att förstöra.

Hästen blev halt först i trav, sen i skritt och sen i princip förlamad och ägarens kompis frågar på buke om vad det är. Då blir man trött.

Kan kusen inte gå SKA den få veterinärvård omgående, inga ursäkter.

Förvänta dig inget annat än svar liknande de du redan fått.

Be din "vän" ta hästen till klinik/ta ut vet. omgående.

Ehh.... hur ska vi kunna veta vad som är fel på en häst där frambenen
bara "hänger och slänger" på:confused:???
Med tanke på din kraftiga reaktion på tidigare inlägg så gissar jag
på att hästen redan har undersökts av vet, el?
Fråga då ägaren isf.....
Har inte vet konsulterats så tycker jag också att det är för dåligt
om det är så illa som det låter på din beskrivning:mad:.
Vad finns det för skäl att avstå vet vård?
Oftast ekonomiska, tror jag.
Har man inte råd med att hästen blir sjuk el skadar sig så har man inte heller råd att ha häst.
Simple as that.

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har ej gått länge med hältan. Det började som sagt med att han bara haltade i traven, och då lät hon honom vila. Sen när det började i skritten tog hon ut en massör då hon trodde det var ngt i bogen, men det hjälpte inte, och nu när han knappt kan gå idag så ska hon ta ut vet. imorn.

för mig låter det som en otroligt okunnig hästägare. börjar hästen att halta i trav, så kan den väl vila, men börjar den även halta i skritt, tar man väl inte ut en massör? vad man den? muskler! knappast rätt ände att börja en hältutredning i....

och som svar på ditt första inlägg.
om hästen inte stöder på benet och det hänger eller slänger, så är det väl brutet.

Han har precis blivit sådär "hängig" i benen. Så imorgon ska hon tillkalla vet.

å hur länge har den egentligen gått med detta? hur länge vila den? hur många dagar innan det kom i skritten åxå?

Nej jag vet inte vrf hon tog ut en massör egentligen. Hlr med om att det var lite onödigt..

Hästen stöder på benet, har aldrig sagt att han inte gör det. Han kan gå, men det är långsamt.

Ber om ursäkt för mitt utbrott i tidigare inlägg.

Ovanligt att equiterapeuter, och massörer behandlar
halta hästar innan vet har gjort bedömning.
Det är mycket ovanligt häromkring iaf.
Oseriöst.

/J.

Men det är ingen som har nån fundering? Senskada? Inflammation?

Så illa blir det kanske inte av sånt?

Vad jag vill ha ut? Jag vill ha ett svar på min fråga..

Om någon vet vad det kan vara om hästen, som hon uttryckte "dinglar med frambenen"..

Det är tyvärr fullständigt omöjligt att svara på om man inte sett hästen. Kan vara allt från fång till benbrott.
Låter allvarligt. Hade det varit min häst hade jag kört den till klinik.
Uttrycket "benen dinglar" är inget vedertaget veterinärt eller allmänt uttryck bland hästkunniga människor.:confused:

Den enda häst jag sett med dinglande ben var en som hade bakbenet av. Avlivning på stört.

Något som är så allvarligt att det finns all anledning för folk som läser inlägget att reagera. Ett akutfall. Ett fruktansvärt lidande för hästen. När sådant inträffar får man inte vänta medan det blir "värre och värre" - man måste kontakta veterinär direkt.

Jag kan inte heller gissa vad det är för fel. Jag bara hoppas att hästen har fått hjälp nu.

Något som är så allvarligt att det finns all anledning för folk som läser inlägget att reagera. Ett akutfall. Ett fruktansvärt lidande för hästen. När sådant inträffar får man inte vänta medan det blir "värre och värre" - man måste kontakta veterinär direkt.

Jag kan inte heller gissa vad det är för fel. Jag bara hoppas att hästen har fått hjälp nu.

:eek:Ja, jag håller med! Säg till din kompis att åka till klinik direkt! Ju längre man väntar desto mindre möjlighet att den blir frisk. För att inte tala om hur ont det måste göra. Vet. kan ge smärtstillande och på så vis minska plågorna.
Om din kompis inte är van vid att transportera häst brukar det alltid finnas kunniga att få hjälp av. Hör av dig och berätta hur det gått så snart ni haft vet på plats!

PS det är djurplågeri att vänta för länge (om nu skadan är så som du beskriver) DS:cry:

Ovanligt att equiterapeuter, och massörer behandlar
halta hästar innan vet har gjort bedömning.
Det är mycket ovanligt häromkring iaf.
Oseriöst.

/J.

Själv behandlar jag inte sjuka hästar. Dom ska till vet. Jag bedömer halta hästar som sjuka.

Ang. denna häst: Halt fram, först i trav, sedan i skritt. Ovillig att gå. Låter på mig som en beskrivning av Obel-grader. Fång?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka