Halt, varma ballar... vad katten kan det vara?

malinsky

Trådstartare
Inleder med att skriva; vet ska tillkallas på måndag

Vår lilla shettis går rent i skritt på mjukt, sviktande underlag. på asfalt haltar han till ibland på vänster fram. I trav haltar han tydligt.

Han reagerar inte när jag trycker och klämmer runt bogarna och ner till hoven, men när jag känner på samtliga hovar är han ljummen på samtliga (om inte annat ballarna) , jämförde med storhästen och han är kall på sina ballar :confused: är det begynnande fång??

Kan det vara spark tro? Vad är de första tecknen för fång? Om han är ohalt på mjukt underlag i skritt men har svårt i trav och går illa på hårt, vad kan det vara?

Han har gått barfota ett tag och det fungerade inte så bra, blev hovöm.. kanske har han varit lite sämre ett tag nu, har inte kunnat gå under tiden han hade skorna av då jag trodde att han behövde vänja sig. Nu när han har skorna på är det ännu värre!?

Ska ringa hovisen också för att kanske kolla att han inte slagit i ngn söm tokigt, men då borde han väl rimligtvis halta även på mjukare underlag?

Hur kall/varm kan ballarna vara för att vara ok??

Uffa, vad svårt.. storen har aldrig varit halt, detta är min första hälta som hästägare.. synpunkter och hjälp emottages tacksamt!!
:bow:

Sv: Halt, varma ballar... vad katten kan det vara?

Du måste kolla om han har puls!!!

Och även kolla febern.
Det första man tänker på är hovböld eller fång.

37.8

ska ringa och rådfråga vet i morgon. Har de feber om de har fång?

Bara om de har väldigt ont, men det allra viktigaste är att kolla pulsen på kotleden.

Den talar om, om det är fång eller hovböld.

ingen puls på benen.. dock varm på alla 4.. kan han ha bölder på alla????

Jag tycker iaf att du ska kolla fångteorin först, jag har fått lära mig den hårda vägen att fång inte behöver visa sig på sättet som man "får lära sig".

Hoppas att din ponny snart mår bättre iaf!

näe, inte bölder på alla.

Ta du ut vet i morgon, är det fång så är det bråttom att veta det, så hästen fort får rätt behandling.

Jag har också haft fånghäst, och där var inga av de klassiska symptomen.

ringde Agrias telefonvetrinär som trodde det var fångkänning. Jag ska ringa ut ngn distriktsvet i morgon, de tyckte inte att jag behövde göra det idag.

Han har stått i 4 v då han fick skorna avdragna - skulle vänja sig och blev hovöm.. han har under denna korta period gått upp mkt i vikt :(

Fick du hjälp med hur du skulle göra idag då, om det är fångkänning?

Var väldigt försiktig nu med matintaget.
Och se till att den står mjukt hela tiden.

hovis är på väg nu och ska kolla att inget blev tokigt i tisdags när han skodde, ska ringa distriktsvet efter om det inte är skoningen

håll tummarna!!!! :(

Ringde distriktsvet, hon tyckte inte att det lät som fång, hovis trodde inte det heller.. han var riktigt öm i en av sömmarna fram, så han drog bort den. Jag ska ringa vet i morgon så kommer de ut, han står inne nu m minimalt m hö i boxen.

Ringde distriktsvet, hon tyckte inte att det lät som fång, hovis trodde inte det heller.. han var riktigt öm i en av sömmarna fram, så han drog bort den. Jag ska ringa vet i morgon så kommer de ut, han står inne nu m minimalt m hö i boxen.

Håller tummarna för att det inte är fång.

Min tinker kan få "fångsymptom" första veckan efter verkning.
Första gången blev jag livrädd, men det måste ha haft med verkningen att göra.

Kolla upp om han har fång, försök känna efter pulsen även om du inte känner någon puls tycker jag du ska ta ut vet. Ibland är det svårt att känna pulsen även vet kan ha problem med detta. Då brukar vet rekomendera att antingen tar man in hästen på klinken eller så kan man börja med att ta hem en hovis, som oftare är duktigare på att se om hästen har fång eller inte än vet.
Hade för många årsedan en fjordkorsning som hade haft fång, jag fick veta det av hovis dom kan ju se det på hoven. Hästen blev dålig han slutade äta, var slö och la sig ner när han kom in i boxen. Eftersom har alltid kasta sig på maten blev jag orolig och ringde vet som kom hem till oss. Hon kollade hur han stod, om han försökte avlasta hovarna och kollade om han hade puls vilket hon inte kunde avgöra. Kom tillslut fram till att han hade antingen fång eller gaskolik. Fick butta mot det onda och skulle låta han stå inne några dag med korta promenader i fall det var fång, så ska hästen vila så mycket som möjligt och är det gaskolik så ska hästen röra på sig så mycket som möjligt. Vet sa åt mig att ringa hovis dagen efter och be honom komma ut och kolla hästen, han konstaredade att han inte hade haft fång men kunde ha varit en föraning om att han höll på att få det. Han trodde inte att han hade haft gaskolik.

ingen fång, men ordentligt halt vä fram. Hovböld, sömtryckt eller ngt i kotan. Medicin och omslag tom torsdag, om inte bättre så in på klinik

Tur att det inte var fång i alla fall

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 397
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 246
Senast: lett
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka