Halt, varm och svälld!

miss_kala

Trådstartare
Min 17-åring har gjort sig något i hagen idag. :cry: Hennes vänstra bakben är jättevarmt och svullet från has till hov, och hon vill nästan inte stödja alls på det. Hon verkar dock inte vara speciellt öm. I övrig är humöret som vanligt, äter och ser pigg ut. Något förhöjd temp.
Veterinären ska komma och titta i morgon bitti, men jag känner att jag behöver höra vad det kan tänkas vara! Känns som det kan vara en senskada, men sen läste jag här att det inte orsakar hälta.
Några förslag??

//Miss K.

Sv: Halt, varm och svälld!

Hmm, inte roligt när sådant händer! Har hon något synligt sår? Annars kan det ju vara en stukning eller att hon har vrickat till sig illa. Hoppas verkligen för er skull att det inte är någon senskada!
Lycka till i morgon! :bump:

Tack!! Jag hoppas också att det är något mindre allvarligt. Nej hon har inga sår. Bara varm och tjock..

Kan vara i princip vad som helst, vrickning, fissur, senskada..

Kan inte vara en hovböld? Min häst har fått ett antal hovbölder genom åren och varje gång har han varit tjock och varm från hoven till hasen, och vissa gånger inte kunant stödja alls.

Någon gång har han varit okej för övrigt, andra gånger har han haft så ont att han inte vetat vad han skullat göra.

Bara en tanke, för det lät bekant. Lycka till i alla fall

Jo det är möjligt, men det kom så otroligt hastigt på! Fast det kanske blir så? Har ingen erfarenhet av hovbölder.
Nu ska jag upp och se hur hon verkar och sen ringa veterinären.
Håller tummarna för att det inte är något väldigt allvarligt!

Kram!

Kan meddela att det var en hovböld! Den uppdagades efter mycket om och men. Skönt!! :) Nu är det penicillin, jodopaxomslag och boxvila som gäller.

//Miss K.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 622
Senast: Linda_A
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka