Hält-utredning, hur går en sån till? (Köpa nu halt häst)

Sv: Hält-utredning, hur går en sån till? (Köpa nu halt häst)

Om det är något med hovarna kan ni väl testa att byta hovslagare bara och se om det blir bättre efter ett par gånger?
Ryggproblem?
Ta ut en ET och kolla upp allt.Kan sitta var som helst ju.

Håller med de andra var försiktig!

Tror inte ridskolan byter hovslagare bara för det, tyvärr.

Jo självklart tänker jag vara försiktig och som jag skrivit någonstans, inte köpa honom bara för det är han.

pmm skrev:
Har vet. utrustning så de kan röntga på plats? Eller måste man åka till ett djursjukhus?

Jag tror att man måste åka in till ett djursjukhus/klinik för att röntga? :confused: I alla fall har jag bara röntgat där!

Klantigt skrivet av mig, jag menar att hon vet att han inte håller (och mycket beror antagligen på kotledsinflammationen). pmm vet vad hon köper (om hon köper), det är det nog inte många som vet när de köper häst i dag.

Och jag skulle kanske skrivit att jag ridit hästen i fråga ett flertal gånger och det är en fantastiskt fin häst så jag håller verkligen tummarna för att han ska få många år till hos pmm :)

Tänkte bara ge dig ett litet tips. Om/när du kollar upp hästen så nöj dig INTE med svaret kotledsinfammation och en beh. därefter! Kotledsinflammation är ett symtom på att nått är fel. Om du fortsätter gräva lite djupare och är betydligt tjurigare än vet så kommer du garanterat att hitta den verkliga orsaken.(Om du inte hittar en jätte duktig vet förståss) Vi fick göra så med vår häst då de bara envisades med att beh kotledsinfl bägge fram hela tiden! Fick i princip slåss för att få röntga haserna på henne, då vet ansåg att det inte var nått annat! Skam den som ger sig! :p

Visst ska hjärtat spela roll i hästköpet, inte bara förnuftet. Bara du kan säga vad som är viktigast för dig. Om jag vore du skulle jag sätta mig ned och skriva listor på fördelar och nackdelar och framför allt också provrida många andra hästar, för att ha något att jämföra med och se vad du kan få för pengarna.

En äldre välutbildad och frisk läromästare som du kan ha väldigt roligt med och lära dig mycket på, kanske också kan vara ett alternativ. Det jag ser som risken med att köpa den häst du funderar på är att du kanske inte kan försäkra den, och att du kanske aldrig kommer kunna ha riktig glädje av den, eftersom den inte blir frisk.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Vogue
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 201
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka