Hält-utredning, hur går en sån till? (Köpa nu halt häst)

jerseyko

Trådstartare
Min älsklinghäst blir alltid halt på våren, sen blir han bra och är grymt fräsch efter betet.

Nu är han alltså halt igen och har dessutom bara skötare på onsdagar :mad:

Sist han var halt och jag satte igång honom trodde ja inte han skulle bli bra, igår va jag uppe i stallet för 1a gången sen jag flyttade, var väl 2 månader sen jag hälsa på där sist, och då har han alltså blivit halt igen :crazy:

Det är ingen värme eller svullnad och han ömmar inte.
När han var så jätte dålig så var det kotleden :crazy:

Nu funderar jag på att befria honom :smirk: Köpa honom så han slipper traska runt i vårtat ridhus hela vintern för jag tror det är de som gör honom halt.

För under hovläran förklarade våran hovlsagare hur en inåt-tåad häst belastar sina ben, och att gå på mjuk underlag hela tiden är inte precis det bästa för dom, det sliter på kotleden och det är den som han haft problem med.

Sv: Hält-utredning, hur går en sån till? (Köpa nu halt häst)

pmm skrev:
Min älsklinghäst blir alltid halt på våren, sen blir han bra och är grymt fräsch efter betet.

Nu är han alltså halt igen och har dessutom bara skötare på onsdagar :mad:

Sist han var halt och jag satte igång honom trodde ja inte han skulle bli bra, igår va jag uppe i stallet för 1a gången sen jag flyttade, var väl 2 månader sen jag hälsa på där sist, och då har han alltså blivit halt igen :crazy:

Det är ingen värme eller svullnad och han ömmar inte.
När han var så jätte dålig så var det kotleden :crazy:

Nu funderar jag på att befria honom :smirk: Köpa honom så han slipper traska runt i vårtat ridhus hela vintern för jag tror det är de som gör honom halt.

För under hovläran förklarade våran hovlsagare hur en inåt-tåad häst belastar sina ben, och att gå på mjuk underlag hela tiden är inte precis det bästa för dom, det sliter på kotleden och det är den som han haft problem med.
Jag förstår inte?
Blir hästen halt årligen? Vart? När?
Vad säger veternären och hur behandlas den? Vad görs i förebyggande syfte??
Är det återkommande i kotled, så har hästen en allvarlig felbelastning någonstans eller ett kroniskt fel! Urkalkning, Benbit?

//Förvirrad Humla?

Han har sen han kom till ridskolan februari 02 blivit halt på våren efter ca 5-7 månader jobb endast i vårat ridhus.

Nu är han bara halt, hittar ingen svullnad, värme eller att han reagerar på smärta.
När han var halt länge behandlades han i kotleden vä. fram, den är han halt på nu igen.

Det enda vet. gjort är böjprov och sen sprutat smärtstillande och sen behandlat för kotledsinflammation och vila.

Att han blir felbelastad kan jag tro är "felet", ½år i vårat ridhus med mjukt underlag, dessutom är han stor, 170, och man är 9-12 elever/lektion på 22*40 det blir trångt!

Är det blodprov som visar om han kan vara urkalkad och hur "botar man det" om det går?

Tror inte att de lägger ut pengar på en röntgen :/

pmm skrev:
Han har sen han kom till ridskolan februari 02 blivit halt på våren efter ca 5-7 månader jobb endast i vårat ridhus.

Nu är han bara halt, hittar ingen svullnad, värme eller att han reagerar på smärta.
När han var halt länge behandlades han i kotleden vä. fram, den är han halt på nu igen.

Det enda vet. gjort är böjprov och sen sprutat smärtstillande och sen behandlat för kotledsinflammation och vila.

Att han blir felbelastad kan jag tro är "felet", ½år i vårat ridhus med mjukt underlag, dessutom är han stor, 170, och man är 9-12 elever/lektion på 22*40 det blir trångt!

Är det blodprov som visar om han kan vara urkalkad och hur "botar man det" om det går?

Tror inte att de lägger ut pengar på en röntgen :/
För det första så tycker jag hästen skall röntgas för att utesluta benbitar, urkalkningar och liknade.
För det andra bör hästen ses över av både veterinär och alternativbehandlare som kan rätta till hästen, som garanterat är riktigt felmusklad och sned..
För det 3:dje tycker jag inte du ska köpa hästen förrens den är friröntgad och helt utredd...

Att köpa en sjuk häst i detta slaget brukar bli en dyr historia...
Har hästen dessutom en exteriör avvikelse som ökar risken för slitage, köp den definitivt inte!

Nej aldrig att jag köper en häst "för jag tycker om den".

Jag vill såklart veta vad det är för fel och om han skulle bli bra av att få jobba på mer olika underlag.
Stallet där jag kan få stallplats har vetrinär mottagnig där, dessutom finns det hovslagare och massör! Vilket jag tycker låter helt perfekt för att få honom "hel".

Så här ser han ut, har tyvärr benlindor på.
Uppställd
Framifrån, här står han väldigt inåttåad Mindre bra bild men utan benlindor

pmm skrev:
Nej aldrig att jag köper en häst "för jag tycker om den".

Jag vill såklart veta vad det är för fel och om han skulle bli bra av att få jobba på mer olika underlag.
Stallet där jag kan få stallplats har vetrinär mottagnig där, dessutom finns det hovslagare och massör! Vilket jag tycker låter helt perfekt för att få honom "hel".

Så här ser han ut, har tyvärr benlindor på.
Uppställd
Framifrån, här står han väldigt inåttåad Mindre bra bild men utan benlindor
Om du ska köpa honom trasig se till att du vet VAD som är felen och HUR/OM de kan åtgärdas...
Inte bara att du hittat en fint stall, en häst som en längre period gått och felbelastat ta det tid att hjälpa, om det ens går!
Och köp inte hästen utan att den är röntgad!

Att tro att det hjälper att bara byta underlag är kanske lite naivt...

Säger som humlan, se till att ta reda på VAD som är fel innan köp.
Att du har idéer om vad det kan vara är jätte bra, men var inte för optimistisk.

Nej jag tänker som sgat inte köpa honom för det är han OM han inge kommer att bli bra och går att rida normalt.

Men som sagt, alla hästar orkar inte med ridskolelivet och jag tycker faktiskt dom är dåliga på att kolla något som är så självklart som hästens benställning!

Under den kursen hade jag & min klasskompis stalltjänst, släppte ut hästarna i hagen och såg den då nya hästen trava i stallgången och såg direkt att han inte kommer hålla!
Och nu har han fått vila massor, kiropraktorn har var där flera gånger och han har behandlas med massör ;)

Allt är ju en kostnadsfråga...

Vad är denna häst värd för ridskolan, vad är den värd för dej...

Tror lixom du att det mkt väl kan vara felbelastning MED MERA som gör att hästen blir halt efter ett antal månader HELA tiden ...

Men som sagt om du nu frågar på ridskolan om du får köpa han tänk på att en ridskola OFTA tar överpriser på sina hästar...
Och beroende på ålder är ju inte denna häst värd spec mkt just nu iom att du dessutom vet att han blir halt VARJE år...
Om de skulle sälja honom under hans "bra" period skulle de ju rimligen få mkt mer för honom och sånt väger de ju självklart in...

OM ni nu skulle komma överrens om ett pris bägge e nöjda med gör en ordentlig koll och RÖNTGA... Utgå sedan från det som kommer fram där om du fortfarande vill köpa hästen och även till det priset ni kommit underfund med...

Självklart passar inte alla hästar på en ridskola utan att för den delen inte klara av att bli riden (tävlad) som privathäst...

Jag tänker vara tråkigt förståndig och avråda dig. Det finns väldigt mycket hästar och det är köparens marknad, för samma pengar kan du hitta många friska hästar att välja på. Om man köper en konvalescent så lär man sig mycket och visst kan det vara så att din häst kan bli bra och bli till mycket glädje för dig, men varför inte köpa en häst som är frisk från början? En häst som har en anatomi som håller för regelbunden ridning och där ni kan träna och utvecklas tillsammans. Det finns aldrig några garantier, en frisk häst kan få benet avsparkat första dagen i hagen, men varför söka problem genom att köpa en skadad häst? Problemen brukar komma ändå.

mvh
Lejonelle

*hrm och host*

Där blev väl iofs varannan häst halt förr eller senare? :smirk:
De köpte ju till och med in skadade hästar eftersom de var billiga :crazy:

Jo men han har blivit halt vid samma tid VARJE år nu! När han blev frisk förut sa dom att han skulle få hoppa mindre, visst, han gick t.om med i hopp specialen på fredagar!

Jo deras hästköp förstår ja mig inte på faktiskt! Har du hört de senaste? 2st ponnyer 4åringar som gått på lösdrift, ekton har flyttat så där har dom byggt 2 spiltor där de står ;)

Sailor har inte gått en enda lektion och han har de haft i evigheter nu!
Den där andra saken ja inte vet va han heter e ju oxå halt, han gick inte många lektioner.
Donna va ju borta väldigt länge.
Stella har ju inte gått en enda lektion.
Dom nyaste de köpt håller ju inte för någonting om man jämför med dom gamla sakerna.
Fast Musse e faktiskt halt han oxå!

Köpa en frisk häst från början e just det att jag känner den här hästen otroligt bra och vi passar otrolig bra ihop, vilket jag tycker är väldigt viktigt vid ett första häst köp!!

Just nu är jag inte ute efter en häst att träna massor med och tävla. Det tänker jag spara ihop en stor summa för då ska jag verkligen ha en riktigt riktigt bra häst, och det har jag inte råd med nu!

Köp honom inte utan att röntga och att se till att han blir helt utredd, så att ni vet vad hältan beror på. Det låter lite vanskligt att köpa en redan halt häst, det kan ju bli en riktigt dyr historia!

Det bästa vore ju om ridskolan kunde se till att få honom röntgad snarast, det borde ju ligga i deras intresse också? Att få veta vad det är/vad det beror på?

Har gjort precis som dig. Köpte en häst med spatt bägge bak,kotledsinfl. fram och ryggproblem. Så som du förstår tänker jag inte säga att du gör fel som vill köpa hästen. Du kanske har sån tur att allt beror på fel sadel eller dålig hovis. Det viktiga är ju att du vet vad du ger dig in på och vet om hästens begränsningar... Lycka till!

Jag gick totalt emot allt vad sunt förnuft och rim och reson heter när jag köpte loss min häst från en ridskola, dessutom till grymt överpris, även om det inte handlar om någon större summa pengar.

Han var 5 år, såg ut som ett spjälstaket, gick inte igenom de två första besiktningarna (halt på alla fyra efter böjprov) och har dessutom ett större exteriörfel. (Min kiropraktor sa att det var det värsta han sett, men förmodligen går att åtgärda, om än kanske inte helt.)

Idag 2,5 år senare är han välmusklad och stilig, aldrig varit mystiskt halt (en gång efter vrickning med snöstyltor i hagen) och kiropraktorn och rätt ridning har åtgärdat ca 70 % av det exteriöra problemet, som vi f.ö. fortfarande jobbar på.

Skulle aldrig råda någon att köpa häst på samma sätt som jag gjorde, även om jag inte ångrar mig en sekund. Vill bara berätta att det finns solskenshistorier.

Jag tycker du ska köpa honom (om nu inte hältutredningen visar nåt otroligt).

Till alla som avråder pmm, hon känner hästen, vet vad det är för fel och att det kan tillkomma extra kostnader för veterinär, hovslagare med mera. Alla är inte ute efter en supertävlingshäst. Är övertygad om att D får det kanon som "skogsmulle" hos dig, det borde han hålla för med tanke på det arbete han utför nu. *håller tummarna*

Du kan ju tillägga att även du känner honom ;)

Jag får se, ska kolla och räkna lite och höra med ridskolan vad dom säger, som sagt, dom har väldigt många halta och ofräscha hästar nu dom skulle behöva få in nya som håller för det tunga jobbet!

hanna_shetland skrev:
vet vad det är för fel
Hur kan hon veta det? :confused:

pmm skrev:

Det här är ju det enda som vet har gjort, enligt henne själv? Och man får helt klart uppfattningen om att ingen vet säkert vad det är som orsakar hältan. Röntgen och en fullständig hältutredning vore väl på sin plats, då kan man väl först börja prata om att "veta"?

Men nu känner jag mig lite taskig, så vill pmm köpa hästen så tycker jag hon ska satsa på det! Lycka till och hoppas det går bra! :)

Jag tror aldrig ridskolan gör en ordentlig utredning, tyvärr.

Och eftersom han blir frisk efter behandling mot just kotledsinflammation, jag tror hel klart att det beror på överansträngning, är mkt intresserad av "hovar" och ska läsa till hovslagare och allt jag lärt mig, fast de inte är så mkt. Gör det logiskt i mitt huvud till en överansträngning.

Har vet. utrustning så de kan röntga på plats? Eller måste man åka till ett djursjukhus?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 934
Senast: Jamtland
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Vogue
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 561
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 201
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31