Hält utreding........

L

LenaMoon

Ska det vara så här???
Beställde tid för 1,5 v sedan pga att min häst är halt till o från. O nu var det så att vid 2 tillfällen så har benet bara vikit sig på henne (höger fram) i både skritt o trav så jag konstatera att jag måste kolla upp det. Åkte i godan tro på en hälteutredning... (fick en förmodligen stressad ny ximinerad pojkspoling till vetrinär) men ack så hon bedrog sig. Det som gjordes var:
Böjprov på alla 4 (jätte halt vid alla 4 men mäst vid fram) hon markera jätte mycket typ 4 gr hälta o ville INTE knappast inte trava fram utan jag fick DRA henne!!!... Han säger bara att det ser normalt ut för hennes ålder (18 år). Vi går ut o longerar och hon haltar inget märkvärdigt (detta öppträder inte gämt och när det gör det så är det oftast när man rider i hop henne eller på böjt spår)
Säger att nej vet inte vad det kan vara utan skriver ut ett resept på Metacam som när jag nu kom hem kostar 350:-/100mg o jag behöver 200 mg....alltså 700:- för medecin som jag inte vet kommer att hjälpa utan bara använs som utslutnings metod istället för att göra en HÄLTUTREDNING som jag begärde. Det var alles!!!
Hallå ska de göra så! Om det inte gav sig så skulle jag återkomma! Men snälla nån jag vet att hon har pålagringar på frambenen men han sa att NEJ det har hon inte!! Utan det är ålder!!!
Skulle ni finna er i detta eller kontakta en annan klinik o få det gjort ordentligt som jag ville från början?? Hon är ju farlig o rida på när hon bara faller i hop!
Tacksam för input hur ni skulle gjort!!

:confused:

Sv: Hält utreding........

Hej!

En av mina hästar är 22 år gammal, har haft honom sedan han var 17 år och han är visserligen "peppar peppar" frisk och kry.

Innan jag fick honom så hade han gått på ridskolan där jag jobbade i 11 år, dvs hade arbetat ganska hårt i livet, sista teminen innan jag fick honom så började han att gå omkull med ryttarna, han var inte halt, svullen eller öm men han ramlade. Han blev då pensionär och har sedan dess ridits sparsamt av mig. Fick först en lång vila innan jag började att motionsrida.

För ca 3 år sedan så märkte jag av att han fick lite bekymmer med sina framknän, vid ridning på volt tex. Inte så att han var halt utan mer en känsla jag fick samt att han vid flera tillfällen stannade upp och tog sig med mulen på knäet. Kollade med veterinär som konstaterade att det var en ganska normal slitskada på en häst som arbetat så hårt som han gjort.

Så länge man rider honom med måtta och förnuft så kommer han att hålla för promenadridning ett bra tag framöver.

Jag skulle inte ens komma på tanken att göra böjprov på honom! Varken som 17 åring eller nu som 22 åring! Jag tror att den påfrestningen gör mer skada än nytta!

Vore jag dig så skulle jag ge hästen Metacamet, låta den vila ett bra tag och sedan rida den sparsamt! Det är ju trots allt en äldre häst du har.

Nu vet jag ju inte din hästs bakgrund men en äldre häst är en äldre häst.. dom ska man vara rädd om!

Sv: Hält utreding........

Jag håller till fullo med föregående talare.
jag hade definitivt gett hästen medicinen som veterniären rekommenderat och därefter långsamt försökt sätta igång igen, men hästen håller kanske inte för annat än promenadridning.
men som sagt, bakgrunden är ju viktig. Vad har hästen gjort tidigare i sitt liv? har den haft problem förut? hur blev den inriden?
/K.A

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Dopy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Kan börja med att skriva att jag förstås ska ringa veterinären igen efter helgerna och boka en ny tid. Men frågan är hur jag ska göra...
Svar
11
· Visningar
2 199
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama