Halt, svullen & öm

saraaandersson

Trådstartare
Min häst har ett sår på insidan utav benet, höger fram.. Har tvättat såret dagligen .. först med natriumklorid då det var öppet.. När det hade läkt lite (efter två dagar) hade jag på jodopax.. och det har sett fint ut och inget speciellt egentligen.

För ca två dagar sedan när jag hämtade honom i hagen så hade benet svullnat upp, öm och lite halt. Så nu står han i sjukhage, och box under natten (går annars på lösdrift året och dygnet runt) dock är sjukhagen ganska stor för att vara sjukhage (har även använts som "vanlig" hage till någon hingst då och då) så han kan röra sig, gå runt och jogga lite.. Lindade även benet idag och har också haft på pencilin salva. Vad mer kan man göra?

Vill helst släppa ut honom med de andra så fort så möjligt då han inte alls gillar att gå själv i liten hage. Han har massa hagar med andra hästar runt omkring sig så han är inte helt utelämnad. Men det ända han gör nu om dagarna är att skrika på de andra hästarna, springa med efter staketet om någon rider/går förbi. Han hatar att vara ensam! ( Har aldrig varit det förut.. )
Tycker synd om den lilla stackaren. Hur hade ni gjort? och vad brukar ni göra vid hältor?

Sv: Halt, svullen & öm

Ska ringa strömsholm och rådfråga imorgon.
Men vill höra lite hur andra gör och har gjort..
Ringer ni alltid vet. vid hältor? även om man i stortsätt vet varför hästen blivit halt och ungefär vad man ska göra. Kontaktar ni alltid vet. även om hästen bara "små haltar"?
Vad har era veterinärer sagt?

Sv: Halt, svullen & öm

"Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta"

Sår som ger svullnad o hälta...ja du har man inte sett det är det svårt att ge ett svar på nätet.

Nej, jag ringer inte alltid veterinär, men om det svullnar upp efter ett par dagar, då är det läge att få det kollat.

Jodopax undviker jag helt på sår, det kan faktiskt göra det hela värre än vad det var från början.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023