J

javill

Mitt sto (med föl) har blivit sparkad på utsidan av kotan på vänster bak. Hon blev ordentligt svullen men, stödde på benet. Dagarna efter blev hon bättre. Detta hände för ca en månad sedan. Upptäckte igår att hon haltar igen och är svullen på samma ställe (svullnaden är hård nu och inte mjuk som när den var ny, om ni förstår hur jag menar).

Hon har fullt upp med att hålla ordning på fölisen och jag tror att "skadan" kanske gått upp igen när hon racat efter honom. Vad tror ni? Ska försöka få ut veterinären så fort som möjligt.

Vet inte vad jag ska göra. Känns inte helt rätt att ge henne boxvila med tanke på fölet. Kan en liten hage med mer begränsad springyta funka? Hjälper det att linimenta svullnaden?

undrande javill *som inte kan det här med halta hästar alls* :crazy:

Om det är varmt och svullet och du är osäker på hur du ska göra är det alltid bäst att ta ut en veterinär.
Annars skulle jag under tiden spola benet 2ggr/dag i 15-20 minuter per gång.Efteråt kan du lägga på kylgelé så att kylan håller längre.
Mindre hage brukar oftast inte vara någon vidare idé, hästarna behöver röra sig för att bli friska, står de stilla i en liten hage krävs det många promenader per dag för att få benet att inte vara så svullet.
Hoppas det löser sig!

Tack för ditt svar.

Ska prova att kyla benet som du beskriver, tills vet. kommer. Verkar logiskt att hästar behöver röra sig för att bli friska, känns bättre att inte begränsa hennes (deras) rörelseyta i en mindre hage.

Det där med hur mycket hästen skall röra sig vid skada är tydligen en tvistefråga bland veterinärer.

När min häst skadade sig (troligen en vrickning) fick hon först boxvila ordinerad av min vanliga veterinär. Då blev hon halvtokig av att stå inne så hon blev placerad i en liten "utebox". Det funkade inte alls, hon gick bara runt, runt och gnäggade.
Jag som i vanliga fall är världens lydigaste när det gäller min häst och vet.s åsikter flyttade henne till en liten gräshage där hon höll sig mycket lugnare. Nu stod hon betydling mer still och betade än hon gjort i sin lilla utebox där hon bara snurrade rundor.

Problemet var att hältan blev bättre men inte helt bra så jag bokade tid på kliniken.
Veterinären där blev alldeles stum över att jag låtit henne stå i en liten hage i två veckor på min ord. vets. inrådan. Enligt klikvet. skall bara frakturer behandlas med vila, är benet inte brutet mår hästen bättre av att ha en lagom stor (?) plan yta att röra sig på...

Intressant att olika veterinärer ger så olika råd. Boxvila, tar ju ofta hårt på en häst både fysiskt och psykiskt. När shettisen fick boxvila efter misstänkt fång fick han tillbaka sin patellaupphakning plus att han var allmänt deprimerad. Där var förstås boxvilan ett måste men, om det inte är tvunget vid "vanlig" hälta så är det ju onödigt att utsätta hästen för det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 620
Senast: hastis1234
·
Hästvård Hade en hälta i höstas på min häst som efter ul.bedömdes vara diffus svullnad. Hästen vilade, skrittades igång. Svullnaden kom igen och...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka