Halt russ !

R

Rigolette

Har ett russto på foder, i fredags selade jag henne som vanligt och körde ut. Tyckte hon var lite loj, skrittade henne i början av passet som vanligt .. sen då vi skulle börja trava haltade hon kraftigt .. Kollade alla hovarna, inga stenar lr nånting som sitter i, har kollat flera gånger. Finns ingenting där. Gick hem med henne igen då, jag sprang och en kompis tittade, höger fram .. samma ben som hon blev behandlad på i kotan för ca 1-2 månader sedan .. Aja. Kände och klämde på alla 4 ben för å jämföra, kände på hovväggarna, i sulorna, strålarna osv. Hon reagerar inte då man klämmer på henne nånstans, och hon är inte svullen, eller varm.

De jag funderar på är en hovböld, eller att det kanske är nåt på tok i hoven .. Eller att det kanske sitter uppe i bogen, nån muskelsträckning eller nåt annat knas. Då hon inte är halt då hon taktar eller vid skritt .. Funderade då på bogen genom att vid snabbare trav och självklart normal takt i traven så att säga, sträcker dom ju ut benen mer än vad dom gör vid skritten .. Tänkte att hon kanske inte känner av de då vid skritten/taktningen ?

Ska tillägga att detta är min första häst, har lånat henne av en kompis. Messade föresten ponnyns ägare men har inte hört ifrån henne, ska ringa henne sen ! Och höra vad hon säger med ..

Men har ni något tips, idéer om vad de kan vara osv så får ni gärna berätta ! Och ni behöver INTE börja hacka ner på mig .. Jag och ponnyn har missat våra tänkta mål att starta på .. 2 gånger nu, första gången vi skulle göra debuten vart det strul med SPTF och nu halt häst .. vad händer nästa gång ? :eek:

Sv: Halt russ !

Vad som händer nästa gång? Ni kommer till start naturligtvis.:)
Be en veterinär och/eller en hovslgare att titta på hästen för det är jättesvårt att säga något när man inte kan se själv.

Precis jätte svårt att ta såhär över internet, utan att se i verkligheten eller utan blid eller någonting. Skulle dock tippa på att det är det gammla som sitter kvar (som hon blev behandlad för). Som du skrev; prata med ägaren och så får ni ta ut någon som kan kolla på det.

Sysslar ni med ponnytrav? Myskig i så fall...

Precis jätte svårt att ta såhär över internet, utan att se i verkligheten eller utan blid eller någonting. Skulle dock tippa på att det är det gammla som sitter kvar (som hon blev behandlad för). Som du skrev; prata med ägaren och så får ni ta ut någon som kan kolla på det.

Sysslar ni med ponnytrav? Myskig i så fall...

Jo jag förstår att det är jättesvårt .. ! Men de jag tycker är så myskor är att hon inte reagerar på nåt eller så ..

Och jag är på jakt efter ägaren nu ! Land å rike runt .. härregud :crazy:

Ja det gör vi, ponnyn har gjort 13 starter i livet, stått på en skola nu, tills min kompis köpte henne och sen lånade jag henne för att jag skulle få prova ha häst å även få lite rutin på banan .. då jag tog licensen i vintras. Hon är alltså en mkt sparsamt startad dam på 12 år .. Har inte lyckats kommit ut i ett enda lopp än .. tredje gången gillt !? :crazy:

Men tack ändå ! :) Hm, skulle man t.ex kunna linda benen på henne, i förebyggande sytfe tänkte jag säga .. men så den eventuella skadan inte blir värre ? Eller göra något annat åt benet ?

Om det är samma ben som hon behandlades i, så är det nog stor risk att det är samma skada igen.

Avvakta ett par dagar, och ring sen vet. om det fortsätter.

Det KAN ju bara vara en liten sträckning. :)

Om det är samma ben som hon behandlades i, så är det nog stor risk att det är samma skada igen.

Avvakta ett par dagar, och ring sen vet. om det fortsätter.

Det KAN ju bara vara en liten sträckning. :)

Jo det är det jag är mkt rädd för. Och då är nog hela säsongen bortspolad känns de som ..

Men de konstiga är att på skolan (där hon stod tidigare) har hon inte visat hälta, iofs har inte varit tränad för trav där (ponnytrav). Eller tränad och tränad, hon gick lopp ändå ca 1-3 lopp på en säsong .. och de verkar hon inte ha tagit skada av. Iofs gick hon inte regelbundet på skolan heller ibland strutta hon runt i paddocken och tömkördes, kördes, löshoppades. Men nu när jag har satt igång henne och börjar träna henne regelbundet inför start så blev de så här ?

Man kan ju hoppas för guds skull att det Inte är den där förbannade gamla skadan !

Jag har nästan fått tag på hennes ägare, så så fort jag får tag på henne ska jag prata med henne ..

Finns det något man kan göra åt henne medans ? Eller är de lika bra å inte göra nånting eftersom vi inte vet så mkt om vad de kan vara för problem .. :confused::mad:

Är det den gamla skadan kan den ha legat dold och så nu när du har börjat träna regelbundet, så har den kommit fram igen.

Förresten vad var det för skada hon hade innan? (Fattade inte riktigt).

Är det den gamla skadan kan den ha legat dold och så nu när du har börjat träna regelbundet, så har den kommit fram igen.

Förresten vad var det för skada hon hade innan? (Fattade inte riktigt).

De jag är rädd för :(

Hm, jag vet inte rikigt heller. Då hon har stått på en skola och antingen har dom blundat för problemet eller så har hon helt enkelt inte visat något då. Och sen då min kompis skulle köpa henne gick hon inte igenom besiktningen och hon fick en 2:a på kotan HF. Hon sprutades i kotan. Mer vet jag ej.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 101
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama