Halt pga av snowgrips?

alazzi

Trådstartare
Jag har tidigare provat att ha snowgrips på hästen och han har blivit halt efter några dagar runt om när vi har skott med snowgrips. Nu har jag låtit bli detta under två år och tänkte att det var dags att prova igen om det kanske skulle fungera med snowgrips. Men inte då. Hästen står nu och är halt runt om. Han skoddes i torsdags. Jag kan inte se någon annan orsak till hältan än snowgripsen, det blir för stort tryck på strålen för min häst. Han har platta hovar. Nu var han varm och svullen runt om och ville absolut inte röra på sig. Jag har givetvis ringt och jagat hovisen så att snowgripsen ska bort.

Har någon annan haft samma erfarenheter av att det inte fungerar med snowgrips? Vilka andra lösningar finns det att prova om inte hästen tål tryck på sulan/strålen?

Sv: Halt pga av snowgrips?

Snösulor ger ju inget tryck på strålen?? Dom är ju bara som en rand innanför skon. Har du hela sulor alltså? Testa den andra sorten isf.... Min häst skulle aldrig kunde ha hela sulor, han har för välutvecklad stråle till det. Klart det gör ont om man klämmer ihop den med hårda sulor, det är inget konstigt.

Ta av och försök med vanliga sko formade snösulor istället.
Dom är inte heller särskilt bra för hovarna, bör endast användas vid snö. Annars kommer det massa grus mellan hov och sula som ligger och skaver och förstör hovarna.

Hej o jajamän, jag har haft samma problem som du har nu. Inte ens ovanligt. Men det är inte strålen de är ömma i utan helt enkelt sulömma. Jag kan bara ha den genomskinliga, som är av något mjukare material än den svarta. Hel sula hjälper inte ett dugg mot snö på mina hästar i vart fall. Snow-grip är oslagbar vid snö. Men visst, blir det lerklegg så kan det bli problem. Då får man försöka hålla kanalen ren. Spruta m hett vatten tex.

Problemet är mycket vanligt på fullblodshästar och hästar med platta och känsliga sulor.

ö.h.t hör snowgrips inte hemma på hästar om det inte är snö generellt under vintern! Det kommer in skit och lera under, som ökar trycket ytterligare.
det är inte strålen som är utsatt, det är trycket mot själva sulan. snowgripsen ligger ju inte på strålen ö.h.t.

har ni verkligen behov av snowgrips, du bor väl i tyskland? Om det är mot snö som kommer lite sporadiskt, använd glasslock : )

Aha vanliga snösulor alltså...

TS: Sök på glasslock här på buke så hittar du supersmarta lösningar.

Ja, jag bor i Tyskland och förra vintern fick vi snö under lång tid. Och personalen vägrade att släppa ut hästen utan snowgrips. Som han då inte kan ha. Därför ville jag prova igen. Och jag skrev givetvis fel, trycket hamnar på hoven och inte på strålen. Jag kan inte begära att personalen ska lägga på glasslock före utsläpp så jag måste ha en lösning som fungerar utan extra arbete för personalen.

det går hur bra som helst att ha glasslocken på även inne, de trycker inte. det enda som händer om de sitter i länge är att man får klippa till nya då de efter hand blir utslitna. Jag har haft mina veckovis i hagen snöiga vintrar.
Varför kan de inte släppa ut hästen utan snowgrips? de ska väl inte pulsa på oskottade vägar med hästen ut till hagen? dvs det borde fastna minimalt med snö på väg ut till hagen?

De vägrar att släppa ut hästen utan snowgrips. Punkt. Jag har försökt övertala dem att han ska få komma ut även när det är snö men det är tvärstopp. Och förra vintern var det ju snö länge:(

Jag har också varit med om detta för smuts trycks in och lägger sig och trycker på sulan. Gillar inte alls snowgrips. Jag kör det gamla tricket med att fetta insidan av hoven.Det fungerar inte utmärkt men det fungerar iallafall.

Alltså jag vet inte vad jag ska säga men det är ju idioti. Om det är bekräftat att hästen inte kan HA snowgrips ur medicinsk synpunkt,hur fanken kan en stalluthyrare då kräva det, det är ju inte deras häst.

jag skulle flytta därifrån ögona böj, alternativt inte bara köpa att de vägrar motivera sig utan faktiskt kräva att de sätter sig in i situationen och gör ett undantag om de vill ha dig där. som sagt: de vadar väl inte genom snö med hästen vid ut och insläpp? Du får väl om inte annat ta fram ett papper där du friskriver dem från ansvar om nu ngt skulle hända för att den inte har snowgrips - vad nu det skulle vara.....

Jag provade snowgrips på min häst för många år sedan. Det är väl de som är gjorda i gummiliknande material. Min häst kunde inte heller ha dem, gummit är ju inte stumt så det rör på sej mellan sko och sula vid tryck/steg. Då blir det nästan som en brännskada. Så det var bara att ta av dem.
Min och hovslagarens teori. Sedan har jag alltid använt hela sulor på vintern och det har fungerat alldeles utmärkt.

Jo, jag tror att den smärtfriaste lösningen är hela sulor. Han hade det under de första åren eftersom han hade så känsliga hovar. Då var det aldrig något snack om att inte kunna gå i hagen.

Ett stallbyte är inte aktuellt av en massa olika skäl. Detta stall är det minst dåliga i området, tillika det enda westernstallet i vårt område. Övriga stall har en annan inriktning. Plus att vi trivs bra med folket och det som arrangeras på anläggningen.

Men jag ska givetvis ta upp diskussionen igen med ansvariga. Nu har de återigen själva sett att hästen inte kan ha snowgrips.

Hela sulor är ju 100ggr sämre än inga sulor alls. :crazy: Båda vad gäller hovhälsa och snöstyltor! Hade det en gång an andra skäl och det gick inte att rida en meter, det var helt fruktansvärt. Så gör inte det!

Om jag vore i din sits skulle jag provat den sorten som man fäster under brodden.

hel sula är ju problematisk i fråga om hovkvalitet beroende på den individuella hoven. LIkaså huruvida hel sula funkar mot snöklamp eller ej. Många hästar, beroende på hovens utforming, funkar det lika bra med hel sula på, som med snösula.

det pågår en tråd ang. den broddfästningsbara sulan i en annan tråd jag startat på samma forum just nu. Läs den, innan du rekommenderar för hagvistelse eller allmänt, först.

Jag har haft hela sulor för några år sen som sagt. Och det fungerade åtminstone betydligt bättre än snowgrips. Jag vet mycket väl att hela sulor är mycket dåligt för hovkvaliteten och för att det lättare blir tappskor. Men i valet mellan något som har visat sig inte alls fungera och något som har fungerat tidigare så...

Men att jag har startat tråden är ju för att hitta något som är bättre än hela sulor.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 154
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 313
Senast: JennyLz
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 422
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 678
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka