Halt på grund av ömt juver?

N

NickDaloy

Vet kanske varför min häst har varit halt. Hennes högra juver är svullet, varmt och ömt. Inte riktigt ömt, bara lite. Det har nog varit jättelömt. Det kommer även en gul vätska ur den spenen. Tänkte på juverinflammation först, men vet inte. Hon är inte halt längre.
Kan jag rida henne även om det är juverinfl.? Kor mjölkas ju.

Sv: Halt på grund av ömt juver?

Svullnaden börjar gå ner nu. Kanske bara blivit knottbiten ändå.

Låter ju som en klockren juverinflammation. Massera med kamfersalva och mjölka ur bakterilösningen. Tempa- har hon feber -ta ut veterinör för då behöver hon antibiotika

tvätta med jodopax och var noga med handhygien ----gör så här tvätta handerna i jodopax (obs blir gul) sedan juver mjölka ur ha på lite vaselin på spen öppningen så inte nya bakterier kan krypa in när den är ute du behöver göra detta ett 2-3gr minst sen gör det inget att du rider det är bara bra så länge den ej har feber ,då kan du ju gå ensväng istället,,,,...Lycka till

Hon var lite varm förra veckan, men nu har febern gett med sig. Hon har normal temp igen. Fick något som man har till kor av min svärfar. Juvret bara lite svullet. Inte varmt längre
Trodde bara det var hästar o kor som producerar mjölk som fick det.

kanske köttelinflammation..? (eller nåt)

Det borde ju även de som inte mjölkar kunna ha.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 248
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 420
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka