Halt på alla 4 ben efter 3- årstestet

J

Jackie_nova

Hej! Jag ska ev köpa en 3 åring, som efter sitt 3 årstest i våras var halt på alla 4 benen när den skulle veterinärbesiktigas inför försäljning. De som ville köpa hästen då avböjde såklart. Men nu har ju hästen vilat 2 månader för att blivit igångsatt för ett par veckor sedan, hästen ser mkt fräsch ut idag. Hästen i fråga gjorde ett mkt bra test med höga poäng och blev inriden som 2 1/2 åring av proffsutbildare.
Jag undrar om det är normalt att hästarna är så ansträngda efter ett 3 års test?
Skulle ni våga köpa denna mkt fina häst?

Sv: Halt på alla 4 ben efter 3- årstestet

Bara man gör en riktig veterinärbesiktning så skulle jag våga köpa.

Om hästen efter ett 3-års test (som egentligen vad jag förstår inte är så jättetufft, ridning alla gångarter uppsuttet + löshoppning) blir halt på alla 4 benen hade jag börjat ana ugglor i mossen...

Tycker du ska vet besiktiga den och rådgöra med veterinären. En häst som blir så halt av så lite ansträngning lär nog inte hålla för någon hårdare träning.

Klinikbesiktning med ordentligt arbetsprov och eventuellt fördjupad undersökning med röntgen om det finns skäl.

Är hästen fräsch efter igångsättning (tillbaka i samma kondition som efter 3-årstestet) och det inte finns några anmärkningar på veterinärbesiktningen ser jag inget skäl till att avstå.

Håller med om hållbarheten, den är ett frågetecken! Om ansträngningen varit normal för åldern dvs.

TS; Kan ju vara väldigt hårt tagen annars, man kan ju rida sönder en 3-åring... Vad räknas som "proffsutbildare" i det här fallet? Har personen visat många 3-åringar, och hur ser hållbarheten ut på dem (alltså om de har varit fräscha efteråt, inte flera år efter för det säger ju väldigt lite om utbildaren)? Skulle vet.bes ordentligt, prata med utbildaren samt veterinären och vilja se journaler från skadan.

Här är ägaren så ärlig att och sa till mej: att förra gången hästen vet.besiktigades efter 3 årstestet så gick hon ej i genom!! hon bara nämnde det i förbifarten sådär.. det var då jag började tänka på det..
Hästen har ju bara varit i gång ca 3 veckor hoppade 4-5 små hinder hinder på provridningen (hästen hoppar med fint sug och ett underbart språng!! så man blir helt såld) tyvärr..
Hästen är utbildad och visad både i talangjakt och 3 årstest av proffs, de får fram och visar flertalet unghästar varje år m framskrida resultat - så proffsen borde veta hur hårt man kan gå fram på en 3 åring tycker jag.
Då kan det ju faktiskt vara som så att hästen inte klarar att tävlas senare i livet??
Tanken är att hästen ska vet.bes om 1 1/2 vecka på klinik och även exportröntgas.
Vågar jag ändå?

Jo så anledningen till hältan är ju 3 årstestet... efter som hon reagerade på böjprovet på alla 4 benen, har någon varit med om det??

Vågar besiktiga? Ja, är jag intresserad av hästen och ägaren anser att den är frisk - varför inte besiktiga och se?

Jag skulle vara med på bes. för att kunna prata med veterinären och se så allt går rätt till. Bra att ägaren är ärlig! Låter som en vettig människa:)

Tänk både ett och tre varv. Hoppas du får bra svar av vet! Var hellre överförsiktig och noga så du slipper obehagliga överraskningar vid ev köp!

tack för svar -det känns bättre.. även ifall jag inte egentligen vet bättre - att köpa häst är lite som ett lotteri..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 962
Senast: Jamtland
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 244
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka