halt och ont i hela kroppen

H

hejhopp

Har någon liknande erfarenheter av mysko hältor och muskelsmärtor. Min pålle stod på bete två veckor drygt och har sedan dess varit mysko. Stel i bakkärran, hoppar kantigt och landar i korsgalopp. Fin ena dagen och sämre den andra.
Efter två-tre veckor dessutom oren höger fram. Kollade upp hästen och han har böjprovsreaktioner båda fram, både högt och lågt. Dock går det inte att släcka med bedövningar i kotor, framknän eller hovar. Röntgen ua. Remitteras till equiterapeut som konstaterar att pållen har ont i samtliga större muskelfästen. Jätteont! Han tror på erlichia.
Och hästen har haft fästingar på sig i juli, hade då jättesvullna ben och var allmänt trött (trodde att det berodde på värmeböjan i juli…) Har ingen aning om han har haft feber.

Nu har det tagits prover och han har titer, 1:40, men min veterinär tror inte på erlichas. Han menar att jag skulle ha märkt om hästen haft erlichios för dom blir jättesjuka?!
På SVA säger man dock att alla hästar inte får feber, man vet helt enkelt inte allt om sjukdomen.

Nu står han på allmän smärtlindring och är galen i största allmänhet, med andra ord har han haft ooont stackarn. Har pratat med en annan veterinär som tycker vi ska behandla med penicillin, men min vill inte det. Han menar att det är farligt.

Vad göra????
Har någon erfarenhet av detta?
MVH E

Sv: halt och ont i hela kroppen

Hade en foderhäst för några år sedan som uppvisade liknande symptom som din häst. Bra ena dagen, helt tokig nästa... hade i och för sig ingen hälta, men var stel och vinglig ibland. Ilband verkade han helt borta, kunde gå rätt in i väggen. Slängde oavbrutet med huvudet, oavsett om jag red eller han stod själv ute i hagen.

Hans värden var låga, men det konstaterades att han fått erlichias på betet sommaren innan. Hans symptom kom inte på allvar förrän flera månader efter smittotillfället. Hästens ägare hade inte märkt något konstigt med hästen då den gått på bete, sen kan ju inte jag säga hur noga hon kollat honom, men han har uppenbarligen "stått på benen" iallafall, för hon misstänkte inte att han varit sjuk...

Olika veterinärer säger olika då det gäller erlichias. Min veterinär sa att han hade dömt ut hästen om det varit upp till honom. Ägarens veterinär sa annorlunda. Hästen behandlades inte, ägaren hämtade hem honom och de fortsatte rida som vanligt... har ingen aning om vad som hänt sen...

Stå på dig om du vill ha din häst behandlad. Sök upp en veterinär som kan hjälpa dig. Behandlingen är riskfylld det stämmer, men på en klinik har de uppsikt dygnet runt så jag skulle nog inte tveka om det var jag...

Lycka till och berätta gärna hur det gick!

Sv: halt och ont i hela kroppen

Ta ett nytt erlichiosprov!

/Alexandra - luttrad, och med häst med ganska exakt likartade problem som din. Tog 8 jäkla månaders lallande in och ut på klinik och ett KLINIKBYTE innan han fick korrekt diagnos och behandling. Han behandlades direkt, och blev helt bra.. Men det tog soms agt byte av både veterinär och klinik, hade jag behållit den gamla hade han lallat in och ut än, de vägrade ¨å med på att erlichios var orsaken..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka