Halt & mörkt

malinsky

Trådstartare
Hej alla!

Jag ska hjälpa ägaren till mig förra foderhäst att rida ikväll (vid 20.30 :( ) Då är det bäcksvart, snön i skogen har försvunnit och det är is överallt! Galoppera är väl inte att tänka på, men trava kortare bitar?

Det vi brukar göra ute är öppna, sluta, skänkelvikningar, små serpentiner.. öka och minska steglängd. Mer förslag?? Att rida runt träd och solpa rakt ut i skogen blir nog svårt för det är som sagt svart ute och jag kommer nog inte att se hur underlaget ser ut.

Gaaah! Har ni ngt förslag på vad vi kan göra!? Han har broddar så klart, 4 per fossing.. Men kan jag göra annat än skritta tro?

Varför lovade jag detta.. har fått ågren :crazy: Ska dessutom rida min nuvarande foderhäst i ett varmt gossigt ridhus innan. :) Men det ska bli kul att träffa min gamla kärlek igen :love: Önskade att underlaget var bättre för det fanns inget roligare än att busa runt i galopp i skogen med honom!! :love: :love: :love:

Förslag, tips emottages tacksamt. och snarast!! Ska åka och fodra snart :eek:

Sv: Halt & mörkt

Om du har broddar så är det ju bara att rida på! :smirk:

Inte?! Har funkat super när jag ridit! Dom som kör travlopp på isen då? Hur går det då? skulle hästarna inte rammla ihop om det inte finkar med broddar?!

Det är en sak med jämn fin is som dom har på islopp och en helt annan med den knöliga, ojämna is som det blir på vägar och i naturen, dessutom misstänker jag (vet inte, bara tror) att dom har speciella brodd på istrav och istölt?

Till trådskaparen, en rejäl skrittur med många övningar och en bra form kan vara nog så jobbigt för hästen, väldigt bra motion!

hej det bästa ä'r att rida i ridhus på vintern annars är det för farligt rent ut sagt,betala en tid och rid inom hus iställlet eller på en ridlektion ute kan man vara när det blir vår och varmt,eller bättre dagar ute .så det så.lek inte cowboy !!!!

(som mig,eller gör som jag gör,kastar er av hästen om du kan.)"""jag red inte med insidan av skallen tyvärr ,jag var för korkad för att fatta mina egna dumheter.som är för farliga lekbestyr"""))) gör inte om det,
det är farligt.och gör jävligt ont!)))låt bli detta!! :devil: :cry: :confused:

Varför skulle det vara farligare att rida ute på vintern än på sommaren? :confused:

Jag rider ute året om, oavsett underlag.
Det är väl ändå ryttarens omdöme som avgör hur farligt det blir!

Alla människor har inte tillgång till ridhus!

I mitt förra stall fick man rida 40 minuter för att komma till närmsta ridhus, och det fick vi bara låna dagtid eftersom det hölls lektioner där kvällstid!

Hästar har oftast inga problem med halkan och mörkret, det är vi människor som tycker att det är obehagligt!

Men för fan, inte tusan ska du säga till folk att de jämnt ska hålla sig i ridhus på vintern , Vadå leka cowboy?? skärp till dig och sluta ge idiotiska råd till folk!

Till trådskrivaren;
Rid du ute men rid förnuftigt, skritta där det är mkt is och där det är bättre underlag kan du ev. rida i andra gångarter.

Jag rider alltid ute, i alla väder och alla underlag. När det är is och snö så broddar man och då går det oftast utmärkt att rida i alla gångarter, även på blank is.
Är det mörk ute tar man på sig reflexer och pannlampa (finns jättebra små smidiga på Bil*ema för typ 70spänn) så går det alldeles utmärkt att både rida dressyr och busa i skogen.

Svar till alla:

Jag red ut i skogen i skritt.. Klockan var efter 22 och det var skittråkigt. Det var is överallt och jag såg inte ett jota! När jag insåg efter 10 min att ingen vet var jag är, ingen är vaken här ute i ingenstans och jag har inte tfn med mig, så händer ngt så ligger jag risigt till. Då vände jag och skrittade hem hästen.

Vi skrittade runt på isen i paddocken och tränade lösgörande och samlande rörelser i skritt! Till och med hästen tyckte att det var kul och han jobbade och frustade ;)

Tack för tipsen! Jag njuter nu varje sekund när jag rider min häst där jag har tillgång till paddock, bra ridvägar, ridtält och varmt ridhus... det är lixom bara att välja :D

Jag är "förvisad" till utomhusridning vintertid. Just nu vilar hästarna, men snart är vi igång igen. Och det blir mycket skritt kan jag säga. Men det finns så mycket att göra:
halt - 3 steg - halt - 5 steg - halt på varje osv*, fram- och bakdelsvändningar, öppnor, slutor, fyrkantiga volter med fram eller bakdelsvändning för att "komma runt" hörnen. Rida rakt en bit innanför spåret eller mitt på vägen.
* är det för lätt, bestäm vilket bakben du börjar skritta med, och släpp tyglarna och arbeta med sitsen ... Svårighetsgraden bestämmer man alldeles själv.

Men kom i håg, det räcker med korta pass både för dig och hästen. Sen, när snön väl kommer, då går det att öka tempot även kvällstid.

Glömde! Övningarna är inte bara för att aktivera hästen - du skall också göra ditt yttersta för att sitta rätt, inverka med små hjälper och inte påverka hästen i onödan.

Senast ändrad av en moderator:

Äh, vad är det för prat?
"För farligt"?
Då är det väl lika farligt att rida ute på sommaren, kan ju komma en broms och ta sig en tugga.... ;)

hahahahahahaha..
förlåt men det där tipset om att man ska bara rida i ridhus på vintern..det var tamejfan de dummaste jag hört !
Har man sulor [ vid behövande ] och broddar framförallt så går det absolut bra att rida ute..
Häärligt o pulsa fram i galopp i snön.. :smirk:
Däremot måste man ju kanske inte gå på de allra isigaste platserna ?

Kram

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
854
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama