Halt, men inga sår...

T

TheOne

Min häst har varit halt på höger fram i en vecka nu... han har inga sår, ingen svullnad, ingen värme, ingen puls... hovslagaren kände på böjsenorna och fick reaktion, men det kan lika gärna bero på att han inte gillade grejen att hovis tryckte på honom... men om en häst är halt pga av senorna, syns det inte alls då, jag menar med värme/svullnad eller något annat???
Någon som har förslag på vad det kan ha berott på, andra tips på vad som kan orska hälta utan någon synlig orsak, som går över på ca 1 vecka (för vad jag kunde se var han ohalt igår, men ska be "experten" i stallet titta idag)

Sv: Halt, men inga sår...

våran hade en varning på gaffelbandet , det syntes ingenting (sår,värme,svullnad)Dock var han oren från och till inte i varje steg men då och då,inte heller varje dag

Hallå!
Kan ju vara musklerna också. Kanske har sträckt sig eller gått omkull i hagen och behöver träffa en "kläm och kännare"?!

KAn va att han har slått på sig i hagen vid senfästet, vid kotan och det kan va en "svullnad", ömhet.
Det behöver inte synas något märke fastän han slått på sig.

kan ha ont i hovleden, utan att det syns. Kan ha trampat på en sten så att han har fått en utgjutning i hoven, behöver inte va puls, eller så.

Mer vanligt att de har ont i en hovled, än i kotleden.

nu tror jag iofs att man ska lita på reaktionen ni fick och kolla upp det ordentligt hos vet. men en sak som kan ge hälta utan synlig orsak är hovbölder. en klassiker är att hästen nästan är blockhalt och ser ut att lida något otroligt utan att man hittar reaktion, men sen om man inte hunnit ta ut en veterinär efter några dagar så märker man ett litet sår upptill vid hoven och hästen börjar bli bättre :p

Håller fullständigt med dig, de blir nästan helt ok när trycket har lättat.

om din häst varit halt i 1 vecka så tycker jag att det är hög tid att låta en veterinär undersöka den!!
ultraljuda senorna på klinik!

Han var halt på en fredag, sen kollade vi honom söndag, då var han mer halt... sen kollade vi honom onsdag och då var han väldigt lite halt, inte hela tiden heller... jag har en tid bokad på klinik, men eftersom han var ohalt igår så hoppas jag han är det idag också så kan jag avboka den..
mitt inlägg beror på att jag inte varit med om tidigare hälta utan att hitta en enda trolig eventuell orsak! jag har klämt och kännt och jag som känner honom kan inte hitta nån ovanlig reaktion!! han var ohalt dagen innan, inget konstigt vad jag vet har hänt och han är halt dagen efter...
ger en inflammation i senor ingen svullnad, värme eller nåt alls??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 317
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI