Halt med ryttare på ryggen?!

Emmaskytte

Trådstartare
Idag så upptäckte jag att hästen vi har haltade. Jag fick sitta av och så testa vi att springa med henne på asfalt och det syntes och hördes absolut ingenting!
Gick ut på gräset igen och satt upp. Och direkt haltade hon kraftigt på ena bakbenet.
Hoppa av och gick ut och sprang igen och ännu en gång hördes eller syntes inget.
Vad kan detta bero på?:confused:
Dagen innan var det inget problem och hon är pigg och glad. Känner heller ingen skillnad på temperaturen i ben och hovar och inga problem med ryggen.:(

Sv: Halt med ryttare på ryggen?!

Det enda jag tänker när jag läser detta är - kolla hästens rygg, sadel-utrustning. Testa att rida barbacka? Haltar den då? Kan vara felbelastning på något sätt som resulterar i hälta.
Antar att du kollat så att skon sitter rätt, inga stenar som ligger dolda?

Om hästen inte har ont någonstans eller andra problem tänkte jag på ridning = jobb = vill inte = haltar för att slippa.

Men som sagt, uteslut alla möjliga tänkbara smärtor, testa att rida barbacka, kolla sadel, kläm och känn överallt osv.

Om hästen inte har ont någonstans eller andra problem tänkte jag på ridning = jobb = vill inte = haltar för att slippa.

Är hästar verkligen så utstuderade att de tänker i så långa banor? Jag trodde de mer levde i nuet och inte kunde sätta samman sådant som att "1:spelar jag teater så tror hon att 2: jag har ont och då 3:slipper jag undan". Det är liksom så många steg menar jag.

De tänker nog inte så från början. Men jag tror de kan lära sig/komma på det. Om det händer att ryttaren hoppar av så fort hästen haltar till, så tror jag den kan lära sig.

För många år sedan hade jag en häst som började med detta. Vet var ute flera ggr (7 ggr) och till slut sa han att åk in och röntga, vilket gjordes.
Hittade inget och vet sa rid som vanligt får du se vad som händer.
När hästen började halta så red jag på mer och det räckte med en ridtur så var hältan borta :D

Däremot tror jag i detta fallet mer på vad eerijka skriver..

Hade exakt samma problem med min fd häst. Det visade sig till slut att han hade en ligamentskada i bäckenet.

antingen är det något som gör ont när ryttaren tynger ner en viss del,
eller så fuskar han genom att halta så han slipper jobba ;)

Är hästar verkligen så utstuderade att de tänker i så långa banor? Jag trodde de mer levde i nuet och inte kunde sätta samman sådant som att "1:spelar jag teater så tror hon att 2: jag har ont och då 3:slipper jag undan". Det är liksom så många steg menar jag.

På ridskolan där min mamma red under tonåren fanns en häst som fakade hälta när det var dags för lektion. Hästen blev kollade många gånger men inga fel hittades, och om hästen släpptes ut i hagen eller liknande visade den ingen tillstymmelse till hälta utan rusade som en tok och var allmänt glad. Men så fort den sadlades och leddes mot paddocken haltade den.
Hästen i fråga reds av ridlärarna då och då också mellan lektionerna, och vid de tillfällena var det inga problem. När det däremot var elever som skulle rida var den plötsligt mystiskt halt.

Hovböld?

Har du palperat ryggen?

Är hästen halt på böjt spår utan ryttare?

Ser att du fått något tips om att det kan vara hyss från hästens sida. Det har jag själv mycket svårt att tro på.

Min häst har dock inte haltat för mig men tänkte skriva vad min häst gjorde.

Var i Juni 09 så var vi och kollade till hästarna på betet här hemma och då räjsar min häst och ett annat sto, dom har verkligen super kul i hagen! Men när det kommer till att dom ska stanna så går min häst omkull och glider på sidan ngr meter men reser sig snabbt upp och börjar beta som att inget har hänt.

Men när jag skulle rida han dagen efter så hade jag detta i tanken så jag red en lugn sväng och märker inget av det i skritten men sen när jag ska börja trava så börjar han sparka bakut som en galning verkligen! Så jag trodde han hade ont så jag red hem igen och kände igenom han men ingen reaktion ngnstans. Så jag tänkte jag låter han vila 1 vecka så får vi se vad som händer. När den tiden hade gått så börja jag med att longera han i skritt och trav men han var helt som vanligt :) Sen satt jag upp och när jag börja trava så börja han sparka bakut igen! Kollade igen om han och igen men ingen reaktion. Red han dagen efter igen och han gjorde samma sak i traven, men när han hade gjort så här i några dagar så tänkte jag att nu fasen rider vi. Så detta gjorde vi och sen efter den dagen så har han inte gjort så i traven - Jag tror detta beror på att han var oerhört pigg och visste inte vart han skulle göra av sin energi plus att han kan även ha testat mig!
Han kan sparka bakut även idag men det är mera när vi ska fatta galopp ;)

Som några redan har skrivit så kanske din häst vill komma undan arbetet eftersom din häst endast haltar när du sitter på. Testa barbacka, longera, kolla utrustningen m.m.

Hoppas det löser sig för er! :)

Hallå, hoppas för guds skull att du inte tror att hästen gör så för att komma undan arbete! Med ryttaren på ryggen så är det väl något som gör ont, i och med att den börjar halta då. Kanske den haltar utan ryttare med men det är inte alltid så lätt att se en liiiten hälta eller markering för ett ovant öga. Låt en veterinär bedöma om hästen är halt.

Att en häst haltar vid ridning tex. och som någon skrev att i hagen så sprang den och var glad. Så gör min häst med, fast hon är halt så står hon inte stilla i hagen bara därför. Nä hon kan springa och galoppera i hagen utan att det syns ngt. För att just innan påväg ner till hagen halta.

Hon fejkar inte att hon har ont, hon kopplar väl bara bort smärtan när jag släpper i hagen och busar runt en stund.
Hästar är flyktdjur, de kan inte stå helt stilla och se ledsna ut bara för att de har lite ont i ett ben. De rör sig ändå och kan springa (fly) om det behövs och de vill även fast de gör ont.

Jag anser inte att hästar kan "fejka" ett smärttillstånd då de inte har ett "logiskt tänk".
Däremot kan de uttrycka smärta på väldigt många och väldigt konstiga sätt.
Exempelvis: bli spänd, tittig, aggressiv, inte vilja bli fångad i hagen, bockar, istadighet och olydnad, inte vilja göra en viss rörelse eller galoppera mm mm.
Hälta är väl för 17 en av de enklaste och mest tydliga tecken på att hästen har ont någonstans? Lyssna på din 4-benta vän och ta hjälp av veterinären!

Hallå, hoppas för guds skull att du inte tror att hästen gör så för att komma undan arbete! Med ryttaren på ryggen så är det väl något som gör ont, i och med att den börjar halta då.
En häst som blivit riden när den har haft ont kan mycket väl förknippa ridningen med ett speciellt rörelsemönster för att den tror att den har ont. Precis som hästar som haft ont och bockat eller sparkat bakut i ridningen, sånt sitter ofta i även när dom slutar ha ont pga ren vana. Men då har ju hästen haft ont en längre tid oftast antar jag. Sen om man vill kalla det att komma undan eller inte är väl en annan sak.

En häst här hemma haltar bara när den kommer till kliniken, inte hemma eller någon annanstans, men den hade också varit halt en längre tid och det sitter väl i det här att klinik är lika med att röra sig på ett sånt sätt.
Att en häst haltar vid ridning tex. och som någon skrev att i hagen så sprang den och var glad. Så gör min häst med, fast hon är halt så står hon inte stilla i hagen bara därför. Nä hon kan springa och galoppera i hagen utan att det syns ngt. För att just innan påväg ner till hagen halta.
En häst som är tydligt halt när man leder den, varför släpper man ens ut den i hagen så att den kan springa runt? Hästar har oftast väldigt ont om dom tillomed haltar i skritten påväg till hagen.

Och man ska inte ha tydligt halta hästar i hagar dom kan rejsa i för deras egen skull, dom springer och har ont. Varför utsätta dom för det.
Hästar är flyktdjur, de kan inte stå helt stilla och se ledsna ut bara för att de har lite ont i ett ben. De rör sig ändå och kan springa (fly) om det behövs och de vill även fast de gör ont.
En häst som faktiskt synligt är halt när man leder hästen i skritt är oftast också halt i hagen synligt. Men hältor försvinner inte i hagen om hältan är såpass att den syns när man leder den. När jag kom till hagen när min häst skadat sig så sprang allihop, även min fast visst syntes det tydlig hälta, men sprang gjorde han ändå. Däremot var han inte halt i skritten påväg in från hagen sen. Han var bara halt i traven.

Däremot hältor som inte syns särskillt tydligt förren man rider hästen på volter eller liknande, sånna hältor behöver inte visa sig i hagen.

En häst som är tydligt halt när man leder den, varför släpper man ens ut den i hagen så att den kan springa runt? Hästar har oftast väldigt ont om dom tillomed haltar i skritten påväg till hagen.

Och man ska inte ha tydligt halta hästar i hagar dom kan rejsa i för deras egen skull, dom springer och har ont. Varför utsätta dom för det.

Jag släpper ut min halta häst pga hon är halt på olika ben till och från pga envis MUGG. Hon blir jätteöm i såren när de blivit värre vissa perioder och då haltar hon. Hon blir inte sämre av att få gå i hagen som vanligt och skulle inte bli bättre inne på box heller.

Jag menade att bara för att hästen kan springa i hagen betyder inte det att den inte är halt. Ibland kan man höra kommentarer som att "den springer ju i hagen så såå ont kan den ju inte ha". Hästen ska i princip ha brutit benet innan den väljer att stå helt still pga smärtan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10