Sv: Halt med ryttare på ryggen?!
Hallå, hoppas för guds skull att du inte tror att hästen gör så för att komma undan arbete! Med ryttaren på ryggen så är det väl något som gör ont, i och med att den börjar halta då.
En häst som blivit riden när den har haft ont kan mycket väl förknippa ridningen med ett speciellt rörelsemönster för att den tror att den har ont. Precis som hästar som haft ont och bockat eller sparkat bakut i ridningen, sånt sitter ofta i även när dom slutar ha ont pga ren vana. Men då har ju hästen haft ont en längre tid oftast antar jag. Sen om man vill kalla det att komma undan eller inte är väl en annan sak.
En häst här hemma haltar bara när den kommer till kliniken, inte hemma eller någon annanstans, men den hade också varit halt en längre tid och det sitter väl i det här att klinik är lika med att röra sig på ett sånt sätt.
Att en häst haltar vid ridning tex. och som någon skrev att i hagen så sprang den och var glad. Så gör min häst med, fast hon är halt så står hon inte stilla i hagen bara därför. Nä hon kan springa och galoppera i hagen utan att det syns ngt. För att just innan påväg ner till hagen halta.
En häst som är tydligt halt när man leder den, varför släpper man ens ut den i hagen så att den kan springa runt? Hästar har oftast väldigt ont om dom tillomed haltar i skritten påväg till hagen.
Och man ska inte ha tydligt halta hästar i hagar dom kan rejsa i för deras egen skull, dom springer och har ont. Varför utsätta dom för det.
Hästar är flyktdjur, de kan inte stå helt stilla och se ledsna ut bara för att de har lite ont i ett ben. De rör sig ändå och kan springa (fly) om det behövs och de vill även fast de gör ont.
En häst som faktiskt synligt är halt när man leder hästen i skritt är oftast också halt i hagen synligt. Men hältor försvinner inte i hagen om hältan är såpass att den syns när man leder den. När jag kom till hagen när min häst skadat sig så sprang allihop, även min fast visst syntes det tydlig hälta, men sprang gjorde han ändå. Däremot var han inte halt i skritten påväg in från hagen sen. Han var bara halt i traven.
Däremot hältor som inte syns särskillt tydligt förren man rider hästen på volter eller liknande, sånna hältor behöver inte visa sig i hagen.