Sandra78

Trådstartare
Vår 10-åriga katt har vid två tillfällen sedan igår haltat, de första stegen när han går uppför trappan. Sedan ökar han tempot och då går han normalt. Han haltar inte i övrigt, varken när han går eller springer. Kan inte hitta att han skulle ha fått något i tassen, han reagerar inte när man böjer/klämmer på benet.
Det är ett bakben, för övrigt.
Hade tänkt ringa och rådfråga vår veterinär, men då visar det sig att han har semester denna vecka ut.
Eftersom han är tämligen svårhanterlig och dessutom inte får sederas (hjärtfel) vill jag ogärna blanda in en ny veterinär... Tror ni man törs avvakta över helgen med tanke på att han bara "haltat till" vid två tillfällen och inte visar några reaktioner när man känner på honom?
 
Sv: Halt katt

Det låter inte som att det är akut så vänta tills din veterinär kommit hem. Onödigt att stressa katten i onödan.
 
Sv: Halt katt

Tack, det var så jag tänkte också! Men samtidigt blir man nojjig och tänker att "tänk om det finns nån sjukdom som gör att katten haltar lite och sen är den död inom ett dygn" :crazy:
Men med lite eftertanke så ser det ut som om han skulle kunna vara stel i bakbenet när han skjuter ifrån, antingen i höft- eller hasled. Och det lär knappast leda till döden så snabbt! Ska ringa och prata med vet på måndag så får vi se.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp