Halt igen.. *suck*

Grängesberg

Trådstartare
Ja ha!
Då var det dags igen. Min otursförföljda ponny har lyckats ännu en gång. Nästan samma sak som hände förra året i november hände i lördags.

Vid insläpp från hagen kunde han inte stödja på ett framben. Det var stora problem att få in honom, jag själv var inte hemma utan på tävling och fick telefonsamtal om detta. Vi kastade oss i bilen och åkte hemåt.

Under tiden så hade en tjej som har häst i stallet förklarat läget för mig. Han hade mycket ont, kunde inte sätta ner trakten. Han lade sig ner och bukandades. Hon kontaktade jourveterinären medans jag var på väg hem.

När jag kom hem så hade vet ringt upp och han trodde på en hovböld och han tyckte sig inte behöva komma ut trots att ponnyn var rejält allmänpåverkad. Han gav rådet att ge 3 påsar butta som vi hade sedan tidigare för att hjälpa ponnyn med den värsta smärtan.
Han hoppade runt i boxen på bakbenen, kunde inte alls förflytta sig med hjälp av frambenet.

Han var lite varm i hov och kota, men inte så väldigt mycket. Han hade inget som satt fast i hoven vad vi kunde se, däremot hade han blivit nyskodd och fått snösulor på måndagen, 6 dagar innan.

Jag lade ett jodomslag över natten och på söndagen så var han bättre. Han kunde nu gå, dock halt men nu kunde han sätta i trakten. Han var fortfarande lite varm, dock ej svullen någonstans. Jag kontaktade min hovslagare som skulle komma ut och leta hovböld.

Hovslagaren kom på måndagkväll, vi hade problem att få av skon då han tyckte det hela var mycket ajaj.. men när den väl var av så hittades ingen hovböld.
Han var lite mjuk i sulan och lite varm på insidan av hoven. Skon sattes på igen och vi struntade i snösulan, då vår hovslagare hade vart med om något fall där snösulan hade orsakat tryck pga av att det hade kommit i så mycket lera i hoven. Vi har ju inte fått snö ännu.. trots att den borde vart här.

Nu idag så är han fortfarande halt, dock lite bättre än igår, inte speciellt varm, kanske något och inte svullen. Men han har pyttegallor strax ovanför kotan. Han sätter i trakten nu och lägger mer vikt på benet än tidigare, men han är ganska halt fortfarande.

Jag satt och sökte här på forumet på liknande saker och fick då upp min egna fråga för ett år sedan! Detta är nästintill likartat, då blev han bara plötsligt helt bra.

Har någon vart med om liknande scenario?

Oj, glömde skriva att hovslagaren provade att trycka ihop trakten för att se efter reaktion på hovbensfraktur, han reagerade inte alls på det. Vet att jag fick det tipset förra året.. och hade det i bakfickan nu..
 
Sv: Halt igen.. *suck*

Nu har vår veterinär vart här.
Jag ringde i morse för att rådfråga och be honom komma för att kolla.

Crusse har vart lika halt ända sedan förbättringen på söndagen. Han har inte ömmat när jag klämt och känt.

Dock så reagerade han nu när veterinären böjde kotleden. Rejält! Han var nu också lite svampig vid kotsenskidan och vet trodde på en vrickning eller sensträckning. Han fick i alla fall Finadyne muskulärt och ska äta Finadynde pulver i 5 dagar för att se om det blir bättre, har han inte ändrats något tills på torsdag så åker vi och ultraljudar senan.

Vet tyckte han skulle vara ute i hagen och röra sig lugnt, om han bara står stilla i hagen(vilket han gör om han är ensam i en hagen) skulle han promeneras lite varje dag för att inte stelna till. Vi har delat på hans hagkompis o honom så dom inte ska springa.

Han ska ta det lugnt de närmaste veckorna, kanske till och med upp till 6 veckor.

Hur som helst så trodde vet inte att det var någon hovböld, ej heller någon fraktur. Han har ingen ökad puls i kotan och är inte så värst varm heller..

Så nu hoppas jag att medicinen biter..
 
Sv: Halt igen.. *suck*

hmm, jo det är ju svårt att säga vad det är. men hoppas att ni hittar problemet och att han blir bra! Men jag skulle själv bli förbannad på veterinären om han ansåg sig att inte behöva komma ut när din häst var så sjuk och hade så ont, kunde ingen annan veterinär komma ut?
Lycka till med din häst, hoppas han blir bra!
 
Sv: Halt igen.. *suck*

Hej!
Jourvet ansåg att han inte kunde göra med än vi redan hade gjort, därför åkte han inte hit(15 mil). Det är den enda jourveterinär som finns på en lördageftermiddag.

Ponnyn är i alla fall idag mindre halt och i boxen syns det inte alls längre. Så det verkar vara på väg åt rätt håll.
 
Sv: Halt igen.. *suck*

aha, ok då förtsår jag om det var så långt.
ok, vad skönt!
hoppa han blr bra
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 502
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp