C

corina_w

Hej! Min schäferhane på lite drygt 11 månader haltar........ de tre sista månaderna har han varit halt 2 ggr på höger bak och 3 ggr på höger fram. Första gången han var halt på höger bak var efter en ringträning, andra gången efter utställning. Fram har han blivit halt utan att han gjort någon speciellt innan, bara vanliga promenader. Han verkar inte lida särskilt av det, han är glad och pigg som vanligt, och jag har känt och klämt överallt utan någon som helst reaktion, men ändå, hältan finns ju där..... Tidigare har hältan gått över på 1-2 dagar. Nu är det dag 2 med hälta denna gång. Han är ganska utåt-tåad fram, och detta blir tydligare när han haltar.
Kan detta vara växtvärk? Är han inte för gammal för det? Bör man åka in och röntga honom kanske?

Sv: Halt hund

Det kan vara växtvärk
Men det kan även vara höfter mm

Jag hade en rottis tik. Hon började halta redan vid 3 mån. Vi röntgade henne tidigt armbågar höfter.
Det visade sig höftfel ,armbågsfel + systor i alla leder. Vi tog bort henne när hon va 8 mån

Gå till vet och röntga hunden så att det inte är något fel.
Hunden skall ju ädå röntgas vid 12 mån

Min whippet har haltat på två olika framben och det var sprickor i trampdynorna som gjorde att sand trycktes in och gjorde naturligtvis ont när han skulle gå. Nu i helgen haltade han på ett bakben i typ en halvtimma men sen gick det över. Vi misstänkte ormbett men vi såg inget och ingen svullnad... :confused: Så det kanske var brännässlor som letat sig in mellan tårna eller nåt.

Hej! Ja, det är väl lite så jag tänkt, att det nog är bäst att åka in med honom.......Men om dom har problem med höfter tex, blir dom inte väldigt halta då? Eller det kanske är olika från fall till fall?
Jag är ju lite orolig för hans höfter, han har utställningslinjer (tror jag) så han ser ju lite skum ut bak när han rör sig p ga den sluttande ryggen. Hans rörelser SER liksom inte hållbara ut.......Vet du om det är vanligare att denna typ av exteriör ger höftproblem? Hur länge växer en hund? Om det skulle vara växtvärk menar jag, hur länge kan dom ha det? Borde inte växtvärk visa sig mer på ALLA ben, och inte bara på en sida?
Oj, det blev många frågor :angel: Jag åker nog in med honom i vilket fall, men spånar lite bara.......

Det kan vara växt värk, Det är en stor hund som växer länge. >Symtomen är olika på alla hundar. Beror också på hur stora fel det är på höfterna mm
Men du borde ringa vet för att kolla upp honom ordentligt . lycka till

kl

Klart ska hunden röntgas men vill också säga att det inet behöver vara nåt "fel"
Min sch/bc har varit halt till o ifrån, runt om ..ibland stuphalt och ibland markerar, han är röntgad ÖVERALLT...t om tassarna och det han har är en liten pålagring på vä bakknä. Varför han blir halt vet ingen, men han är en sk "bollhund" och folk slänger till honom och han är väldigt tydlig med att få fram sitt budskap.
Jag är dock med för det mesta och stoppar upp..men jag tror bollarna o pinnarna har en stor del i hans hältor..mycket rusher, tvärstopp och tvära kast..

Men han var lite äldre när det började, i 3-4 årsåldern ung...

Alltså jag tror att de som kastades åt honom som unghund har med dagens hältor att göra....

Min hund är ju också tokig i att jaga bollar, pinnar mm. Om ingen kastar nåt åt honom så slänger han själv upp bollar, kottar, äppelkart, vad han nu hittar i luften och jagar/hoppar efter dom, så det blir en del tvära kast för honom också. Kan ju såklart vara nåt sånt som gör att han haltar. Hursomhelst ska jag boka en tid för röntgen åt honom.

Hmm, ja det gör inte min ( leker för sig själv alltså) Det är ju lite svårare att komma åt .

En kompis hund hade samma problem, senare visade sig att hon hade både hd- och ad - fel.

Men det kan ju också bara vara växtvärk. Kanske höra med veterinär?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
666
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka