halt (helt förvirrad)

L

lkn02001

lägger denna tråd under klassisk ridkonst för det är där mina ambitioner är...

"upptäckte" idag att jag gör halt med tyglarna :o
använde ridpasset till att verkligen känna efter och fundera över halten. slutsats = jag vet inte hur man gör halt längre!!
natirligtvis blev det halter, men jag tyckte jag gjord eolika varje gång...
damen är ju inte heller direkt hjälpsam, hon tar alla chanser att ta tag i tygeln och bita tag eller dra ut den.

jag blir så frustrerad, jag vill ju få till det men hamnar i tyglen till slut ändå!

hjälp mig!

Sv: halt (helt förvirrad)

ingen? är det INGEN som vet hur man gör halt`???

Halt gör man med tyglarna tills hästen är så genomsläpplig och vinklad i bäckenet att det är meningsfullt att stanna med enbart säte och t.o.m. drivning. Annars trycker man bara bort ryggen. Alternativt kan man göra halt genom att "låsa" höfterna, alltså inte tippa låret i varje steg som man annars gör.
Så har jag fått lära mig. :)

är det så? har ansträngt mig så för att hitta halten utan tygel, och när det funkar riktigt bra är ju när jag tagit igenom tygeltaget så att hon är hyffsad i balans och form. då finns det ju ngt i det du skriver...
hur brysk kan man enligt dig vara i det tygeltaget? jag menar, häste måste ju lyssna. säger jag stopp så menar jag ju det, och inte stopp om kanske 20 steg...?

håller ni andra med om att det är på detta sätt``?

För mig är det stor skillnad på att göra halt och att stanna hästen.

Att hästen inte stannar när du ber om det är ett lydnadsproblem där den ignorerar tygelhjälpen. Och sånt kan ju bli rent farligt. Där hade jag sagt till på skarpen att stanna nu! Skit i hur den stannar. Om man inte kan kontrollera farten kan det bli läskigt. Att den inte gör halt i balans är ett annat problem.

Att göra halt kräver ju väldigt mycket förberedelse. Och är hästen och ryttaren lite ur form så kan det ju behövas en förberedelse som är väldigt lång, tex något/några varv på volten.

Försök genom bäckenet att minska tempot utan att energin försvinner. Hästen får absolut inte gå iväg fortare när du ber den sakta ner. Tänk på att inte glömma av vilken tempo du satt. Nu måste du vara konsekvent och lyder hästen inte bäcken kan du kombinera det med tygelhjälper. Så länge som du arbetar för att komma bort från att göra temponedväxling med tygeln. Försök komma till att göra hjälperna mindre och mindre. Men de måste gå igenom.
Gör inte halt förräns hästen är redo. Dvs rid saktare och saktare i balans ända in i halten. Det är svårt! Och man kan ju nästan göra det hur avancerat som helst.

Jag gör halt genom att spänna magen och bäckenmuskler lite uppåt/framåt och vinklar bäckenet lite och tar lite i tygeln om det behövs. Och om hästen tappar energin bak/inte vill ta de sista stegen bak så driver jag lite samtidigt som jag sitter kvar som innan. Allt detta sker efter förberedelser.

Igångsättningen är minst lika viktig som halten. Börja med aktivitetn i bakbenen och rid sakta framåt så du lyckas hålla kvar balansen.

Slutgiltigen: Träna, träna och träna. Ta det lugnt och rid inte fortare än du och hästen fixar. Det är ju ingen idé att träna halt från trav om det inte ens går från snigelskritt.:)

jag har inga problem med att stanna hästen, det är när jag vill göra det på ett "snyggt" sätt och få bort tygelhjälpen jag får problem...

det är väl det som är problemet, att det inte spelar ngn roll hur tydlig jag gör hjälpen med sitsen så går hon lååångsamt framåt alt. går fortare... :-/

Jag gör sällan halt via tyglarna utan jag gör det genom att "andas".

Gör en häftig inandning (du känner att du höjer hela dig själv och då även din tyngdpunkt). Detta blir en slags halvhalt. Gör sedan en utandning som också är ganska häftig. Då känner du att du sjunker rätt neråt och sänker din tyngdpunkt.
Det som händer är att bägge sittbenen "trycks" neråt samtidigt och också upphör att röra sig och följa hästen = hästen stannar.

Fungerar hur bra som helst. De flesta hästar behöver några försök på sig.
Har man en känslig häst så kan det bli som det blir på unghästen: vi är ute och rider på "skoj" och jag suckar...resultatet? Hon tvärstannar.

Kan man göra halten av bara det så kan man sedan gå in med resterande hjälper och göra det man vill med dom. Med handen t.ex. be hästen komma till den istället för att man tar den bakåt för att stanna hästen = kortar överlinjen.

tackar ödmjukast för tipset! idag gjorde jag halt genom att spänna skinkorna ordentligt samtidigt som jag såg till att jag inte föll framåt eller drog upp knäna, mkt bra resultat, fick till både halvhalter och halter. någon som har en kommentar till det sättet?

Jag har så små skinkor så det funkar bara på känsliga små ston...
Kul att det funkade, och jag tror inte du riktade ditt inlägg till mig.

Prova utan att spänna skinkorna, bara med andningen. Spänner man sig så fortplantar man gärna det ner i hästen.
När man andas ut slappnar man istället av och skinkorna liksom brer ut sig. :o :D Så sittbenen kommer närmare hästen.

Spänna sig stoppar man ju också rörelsen i höfterna genom, men som sagt man får ofta spänning i hästen också.

tycker att hon bara går mer framåt när jag släpper ner skinkorna och försöker stanna upp rörelsen. känns som hon tycker jag trycker ner på ryggen och vill springa ifrån det... när jag gör såhär känns det lite som om jag lättar från ryggen och underolättar för henne att stanna med ryggen med sig...
förstår det om spänning, och det kanske stämmer till viss del för oss också. men det blir ju värre av att hon springer ifrån mig... :/

hade en instruktör som sa att det ska kännas som om man cyklar baklänges, dvs roterar bäckenet bakåt för att hejda rörelsen. det funkar inte alls på henne.

måste fråga också, har ni ngn erfarenhet om huruvida hästan måste träna in halt utan tygel, fattar hästen direkt man gör rätt eller är det inlärt?

väl mött!!!

Cykla baklänges gör man i alla hästens rörelser = det är det man normalt gör när man följer hästen så det förstår jag att det inte fungerar.

Det jag brukar göra vid "inlärning" av att de ska reagera på den andningen (känsliga unghästar kan det redan så det är de övriga hästarna som lärts fel av ryttaren) är att jag först minska mina höftrörelser och då ber hästen sakta ner, ta kortare steg och börja koncentrera sig mer på mig.
Så sitter jag och växlar mellan att korta steget och att länga det (vid längning ökar jag mian höftrörelser utan att för den sakens skull se ut som att jag sitter och "juckar"). Detta gör jag tills hästen svarar vettigt på det.
Sedan ber jag om halt när hästen är som bäst koncentrerad i det korta steget.
Har ännu inte träffat på en häst det inge fungerar på. Bara ryttare/elever som behöver några gånger på sig att lära sig det. ;)

Den frågan du ställde om tyglarna. På hästar som är riktigt "sönder" i sina reaktioner har jag behövt använda tyglarna för att förtydliga vad jag vill, men då handlar det mer om att lära dom att man ska reagera på sätet och inte bara ignorera det som de är lärda att göra sedan innan.

hur hanterar jag det faktum att hon ökar när jag "djupnar" i min sits?

(önskar att du bodde närmare så kunde du ju komma över och förklara"!! )

Det är så svårt att säga utan att ha sett det. :crazy:
Och ännu svårare utan att ha ridit hästen själv.
Det kan vara att hon är svag i ryggen så hon tycker att det är obehagligt, eller helt enkelt att du gjort något innan i ridningen där en "djupning" av sitsen betyder framåt.
Vad har du för sadel? Har hon några ryggproblem annars?

jag har skrittat i snart en vecka, bara övat på att ta det lugnt i naturen och halter, halvhalter - hitta min sits och oss som team.
hon är inte helt omusklad med har inte så mycket muskler precis i sadelläget än. inga kända ryggproblem, rider i en bomlös barefoot som hon verkar gilla mycket!
jag tycker nog att hon verkar tycka att det är obehagligt när jag djupnar i sitsen, och därför går fram för att komma undan det obehagliga trycket. det enda som verkligen funkat under veckan som gått är det jag beskrev ovan...

Märkligt...och som sagt svår att svara på när man inte är där. :(

Du kanske djupnar för mycket? Prova att andas ut lite olika och se om något blir åt det hållet det är tänkt.
Unghästen jag har reagerar på en vanlig "suck vad jobbigt livet är idag" suck.

Förresten bara för att jag blev nyfiken: var håller du hus?

ska prova det, och återkommer :)
jag bor i sömland, eskilstuna... ska kanske tillägga att det är en travarnordis, så hon har ju lätt för att ta tag i bettet och lägga sig på. jag måste vara med varje sekund för annars sitter jag plötsligt och drar i munnen... :(

Ja det var lite väl långt bort. :p
Är jag i krokarna någon gång kan jag hojta för det hade varit kul att se hästen och träffa en bukare så klart. ;)

Håller med om andning!
Underskattad hjälp!:)
Har insett att hästen fattar fin galopp om jag andas in till max och tittar upp ordentligt, höger galopp ur höger böjning osv.
All teknik jag kämpat med och bara fått sura bakutsparkar till svar. :mad: Eller fattning bak som stannat upp och blivit till ingenting fram. Eller fel galopp än jag tänkt osv..
Förenklat är bäst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hundhälsa I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: eldhroka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama