Halt häst

C

chira

Nu har hästen vart halt sen i måndags. Började med en ridtur och i sista traven började han plötsligt att halta kraftigt. Dagen efter var han svullen i kotan, eller kändes mest "vattnig". Vi hade tur att hovslagaren som även är veterinärs assistent skulle komma ut då så han kikade lite på honom. Konstaterade att det inte var någon spricka och inget var brutet men mer kunde han inte säga just då antog att det var en vrickning/stukning. Sa att han skulle vila.
Så nu har killen fått stå i en liten sjukhage i den andra hagen för att han blir för orolig och snor bara runt om han står inne.
Han är fortfarande halt även om det blir bättre och bättre. Nu när vi tog in dom på kvällen var det dock värre igen. Svullnaden är inte heller lika vattnig utan mer fast och hårdare

Hur länge tycker ni att vi borde vänta innan vi tar ut vet/åker in till klinik iom att han faktiskt har blivit bättre?
Någon som har nån gissning på vad det skulle kunna vara?

Vi har tänkt att ringa atg i morrn och prata med dom så det enda jag vill ha är era tankar och åsikter om hur ni skulle göra.

Sv: Halt häst

Hmm ja har det blivit hårdare och varmare efter att den gått ute så skulle jag om det är möjligt försöka göra en mindre sjukhage eller låta den stå inne. När det har blivit hårdare och varmare går det åt fel håll och det visar att skadan ökat. Skulle försökt fått ut den till Romme så fort som möjligt... Kan ju ha vrickat sej, men har nog en inflammation iaf.

Han är inte varmare utan bara hårdare, och hältan har ju blivit bättre. Fast ja, har inte så mycket erfarenheter av hältor därför jag är lite fundersam. Men som sagt vi ringer atg i morrn.

skulle ringt till en klenik och frågat, se vad dom tyckte : p

Skulle precis som din hovis satsa min peng på att hästen vrickat sig. Låter väldigt typsikt det.

Tycker itne du ska vänta alls med att åka till klinik (ta ut veterinär), Hästen blir snabbare frisk med behandling.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka