Halt Häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maria25

Va ska man göra när man hyr in sig i ett stall och vi är bara 3 st, min häst halka i hagen när min kompis flytta in med sin häst, dom sprang runt och busa och visa upp sig mm, men så halka min till och blev halt
fick ett tips att han ska vila och stå i sjukhage tills han blir bra, men ägarn till stallet säger bara nej han är inte halt, fast man ser det tydligt att han är det, så han tycker att jag ska sätta igång han, va skulle ni ha gjort?? En hälta kan ta jäkligt lång tid att läka om man har
otur!! :confused: :crazy:
 
Sv: Halt Häst

Jag skulle ta hästen till veterinären.
Om stallägaren inte lyssnar på att du vill ha din häst i sjukhage skulle jag flytta...
 
Sv: Halt Häst

Om hästen är halt efter ett race i hagen kan det vara idé att ta ut vet o kolla. En hälta är ju bara symptom..... Bra att veta om behandling behövs!
 
Sv: Halt Häst

Ja jag ska ju ringa en veterinär men då gnäller han att det är en onödig kostnad, samt att han är barfota kan dom bli halta av de?? Hovslagarn kommer på tisdag och ska sko han!!
 
Sv: Halt Häst

maria25 skrev:
Ja jag ska ju ringa en veterinär men då gnäller han att det är en onödig kostnad, samt att han är barfota kan dom bli halta av de?? Hovslagarn kommer på tisdag och ska sko han!!

Förvirrad! Är det din häst står väll du för kostnaden?

Sen brukan man säga att man aldrig ska sko/sko om en halt häst innan vetrinären tittat på den. Varför vet jag inte riktigt säkert men så har jag lärt mig.(beror det på hästen eller försäkringsfrågor, eller både och?) :idea: Kanske nån här på buke kan förklara vidare.

Oops
 
Sv: Halt Häst

Har ringt min veterinär och han ska komma ut idag HOPPAS JAG, jag hoppas han kommer ut idag innan han ska skos på tisdag!! :banana:

va brukar ni göra åt eran häst som är halt förutom veterinären då??
 
Sv: Halt Häst

Tyvärr så blev min häst utdömd idag och ska därför avlivas, ni som har avlivat hästar och som bor runt västerås, va är priset för det och hur har ni gjort för sorts avlivning??? Tacksam för bra tips inför en avlivning!!:crazy: :cry:
 
Sv: Halt Häst

utdömd, vad hände:confused: :confused: :confused:
har förstått att veterinären kom ut men vad var diagnosen?
 
Sv: Halt Häst

bor ej i västerås men jag har avlivat två hästar o en bekant till mig har avlivat en...

Bekant- tog ut trotjänaravlivning, bultpistol och bortforsling

Jag- avlivade med injektion på djursjukhus där de la sto & föl tillsammans bredvid varandra & la en ros på vardera innan jag kom in och sa sista "farvälet"..
 
Sv: Halt Häst

Hallå!.. Hur går det för hästen, finns det inget ni kan göra för att "rädda den"?:confused: :cry: :confused: :cry:
 
Sv: Halt Häst

Så fruktansvärt!

Finns inget att säga, mer än att mitt hjärta värker för dig.

1000 Kramar.

//Oops
 
Sv: Halt Häst

Veterinären sa att det är inte värt att lägga ut så mkt pengar på en utredning så då tyckte han de va snällast att ta bort honom, han har en gammal skada tydligen som sitter ant i korset eller i benet för vänstra bakben hänger inte med riktigt så då är han halt på de och har sen as ont i ryggen, jag vill inte slösa pengar på en sådan häst, han är bara 5 år, aldrig startad, :cry: :cry:

va kostar det att ta bort dom och hur fungerar de med försäkringsbolaget??
Tex om ja åker med han till slakt måste ja betala nått då?? Får man ut hela summan på försäkringen??? Hur fungerar detta????
 
Sv: Halt Häst

maria25 skrev:
jag vill inte slösa pengar på en sådan häst, han är bara 5 år, aldrig startad, :cry: :cry:


:eek: . Alla är vi ju olika och resonerar ju olika...

Vad är det för en gammal skada han har? Är han tidigare utredd och framförallt röntgad?
Ett klinikbesök kostar ju annars inte speciellt mycket och vad jag förstår så är han ju försäkrad?? Självrisken är du ju redan uppe i eftersom du haft veterinär ute nu. Mao kostar inte ett klinikbesök många kronor.
Vill du inte veta vad som är fel? Tänk om det är något som går att åtgärda? Som du skrev är hästen bara 5 år gammal!

Nä, jag reagerade ganska illa på dina ordval där, det finns inte i min värld att jag skulle tycka att det vore att slösa pengar genom att ta min utdömda häst till klinik för en second opinion.
 
Sv: Halt Häst

maria25 skrev:
han har en gammal skada tydligen som sitter ant i korset eller i benet för vänstra bakben hänger inte med riktigt så då är han halt på de och har sen as ont i ryggen,

För som jag tolkar det så vet ni inte vad grunproblemet är?
Hur visste veterinären att det är en gammal skada?
Jag blir lite skepisk till hur en veterinär kan döma ut en häst så enkelt, utan vare sig röntgen eller annat.

Kan det inte vara en låsning han har bara?
 
Senast ändrad:
Sv: Halt Häst

han har en gammal skada vet ej va för skada,
men han sa att de spelar ingen roll han kommer forft inte att bli bra!!:mad: :confused:
 
Sv: Halt Häst

Din häst har blivit utdömd, men du vet inte av VAD??
Du får utsäkta men i mina öron låter det mycket märkligt:crazy:

Tycker fortfarande att det också låter märkligt av vet. att döma ut hästen så lättvindigt, vet veterinären vad det är för gammal skada? Vad fick ni för diagnos?

Jag är nyfiken eftersom jag själv aldrig i livet skulle acceptera en utdömning utan diagnos!!:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Halt Häst

ta in hästen till en klinik och gör en rejäl undersökning.
Försäkringsbolaget vill nog gäran ha en diagnos om de ska ebtala ut nåt livbelopp.
Tycker att det verkar rejält oseriöst att ta bort en unghäst - utan att ens veta varför.
 
Sv: Halt Häst

:eek: :eek: :eek: är du inte vettig:confused: :confused: :confused:

inte lägga pengar på en så ung häst, gammal skada och det finns inget att göra åt den, vet. tycker utredning är onödig?????????????

visste du om skadan när du köpte hästen i så fall finns det vissa regler?
är den ändå helförsäkrad utan reservationer i så fall ska det inte vara några problem?
vad är diagnosen denna måste fastställas för att f.bolaget ska godta destruktionen?
en vet. kan ej döma ut en häst utan en utredning, hur resonerade din vet. , kände denne till hästen sen tidigare?

försäkringsbolaget skulle aldrig godta & betala ut livbeloppet efter en avlivning/ slakt utan en utredning/ diagnos..

vill du slakta omgående utan utredning kan du det oxå, men du kan ej få ut något på försäkringen i efterhand..;
du kan åka till ett slakteri med hästen och få ut en slant på köttpriset förutsatt att hästen ej fått vissa mediciner(minns ej vilka..) då behöver du inte nyttja försäkringen och du slipper alla vet. kostnader, du lastar bara ur djuret, de leder i väg den och skjuter den med en bultpistol i pannan, skär av halspuksådern och tömmer den på blod.. Dör den ej av bultpistolen så kan de även använda ett gevär och binda upp den för att sedan skjuta djuret på avstånd..

förstår att du antagligen ej lagt många slantar på detta lilla liv för att bli ägare till det och att detta lilla liv är värt plus minus noll bara du får ut nån krona...:bow: :bow: :bow: bra, du vet sannerligen hur man hanterar saker på ett objektivt sätt, grattis!

lider hästen, kommer den att ha ett förfärligt liv, fine, gör va du vill, ... Du kan ju alltid köpa ett nytt liv:banana: hurray
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp