Halt häst

810110

Trådstartare
Min häst har blivit halt bak. Jag hittar ingen svulnad, ömhet eller värme. Hon är väldigt stel i hela bakpartiet och det ser ut som hon har ont långt upp, kanske i korset, länden? Hon började visa hälta i onsdags, såg betydligt bättre ut i fredags, men sämre igår (söndag) igen.

Jag ska naturligtvis kolla upp det, men skulle vilja veta om det är någon annan som råkat ut för detta tidigare och har några synpunkter.

Sv: Halt häst

Det misstänkte jag också. Men har då fått höra att det borde vara mer kravftigt då, att hästen inte kan gå. Att det inte är ofta en häst får en "mild" korsförlamning. Jag vet ingenting om korsförlamning, har inte varit med om det tidigare. Någon som vet?

Någon förändring i motion och mat den senaste veckan för pållen?
Har hon vilat flera dagar i streck? Fått mer mat än vanligt?

Känn på musklerna i bakpartiet och insidan av låren.
Är det spända? Känn efter värme i musklerna också!
Pållen kanske har busat i hagen och sträckt sig..
Hittar du inget ovanligt?

Hon har vilat två veckor, men fått samma mängd foder pga att hon tappat ganska mycket i vikt. Jag har läst att detta är precis det fel man gör när korsförlamning kan uppstå, så det är därför jag misstänker detta. Men det är ju konstigt att vetrinären ändå är tveksam...

Får hon mycket kraftfoder?
Veterinären borde kunna ta ett blodprov på pållan och se om hon ev. haft korsförlamning..

Jag ringde vetrinären idag och ville få det gjort, han verkade inte tycka att det var så bråttom. Men jag få se till så det blir gjort. Fick även rådet att ge henne B-vitamnin.

Hur lång tid kan det ta att få hästen frisk från detta?

Först så beror det på om hästen verkligen haft korsförlamning och i såfall hur kraftig denna varit.
Det verkar inte som att den varit så kraftig om du inte sett svettningar på bakpartiet, hästen stått och skrapat/lagt sig ner mm.
Skulle tro två-tre veckor kanske.. bör promeneras flera korta stunder om dagen, äta b-vitamin och ev. antiinflammatoriskt/smärtstillande.
Försiktigt igångsättning är det ju som gäller då.

B-vitamin kan de ge i vilket fall som eftersom det verkar vara något med musklerna ändå..
Hur är hon nu när du går med henne?
Står hon inne eller går hon i hage?

Har hon fått mycket kraftfoder när hon vilat?
Har hon gått i hage länge varje dag?
Red du henne innan hon blev dålig eller var hon dålig när hon kom i från hagen?

Som jag skrev tidigare så har hon samma mängd kraftfoder nu pga vikten. Hon kom från hagen när jag upptäckte besvären, hon hade blivit riden en lugn tur fyra dagar innan. Nu går hon i hagen, hon har inga problem med att röra sig men hon är stel. Hon har ingen svullnad, ömhet eller dyl, jag har inte hittat något som inte stämmer.

Min gissning är att hon sträckt sig när hon busat i hagen.
Gå korta promenader med henne (om hon vill) , ge b-vitamin och om några dagar kan du kanske massera henna lite.
Se till så inte hon blir kall om bakdelen. (ex. regn och blåst utan täcke)
Sen är det bara att vänta och hoppas..
Kanske kan hon behöva antiinflammatoriskt ifall hon sträckt sig riktigt illa.
Be veterinären komma ut och kolla..

Lycka till!
Hoppas hon snart blir bra igen! :smirk:

Tack för svaren. Det är aldrig roligt när hästapållen är dålig. Särskilt inte när man inte kan göra något för att hjälpa. Skönt att någon kan svara på frågorna man har.

Ingen fara!
Min pålle har haft/ har mycket problem med muskulaturen i bakdelen så jag berättar utifrån mina erfarenheter.
Hoppas det kan vara till någon hjälp! :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka