Halt häst

turbofling

Trådstartare
Min lilla pålle har skadat sig :( Antagligen har de bråkat i hagen för vänster framsko var tappad, flera småsår mm när jag kom till hagen igår. Han var väldigt ömfotad igår, i vanliga fall brukar han gå precis som vanligt vid tappskor. Han fick iaf en ny sko påslagen på kvällen.

Idag när jag tar in honom och kollar igenom honom är senan på vänster fram svullen, inte speciellt mkt, men han har väldigt rena och fina ben annars. Man ser och känner forfarande senorna. Men han har en liten konsigt bulle på insidan, typ mellan senorna.
Tog longerlinan och tog ut honom i ridhuset, börjar trav i vänstervarv och där markerar han pyttelite. Byter till höger och där är han tydligt halt.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga nu, linda, linement, stå i boxen osv..? Han går ute dygnet runt nu.
Kylde benet och tog på kyllinenent och släppte sedan ut honom, men funderar på att åka och ta in honom igen :confused:

svårt att säga tycker jag, men jag skulle nog inte ha han i samma hage som de andra busfröna... men det är nog bra att han rör lite på sig... kanske stödlinda... :confused:

Ingen som har ngt mer tips?
Han får vara ute i natt, så får jag se i morgon hur benet ser ut och då ta ett nytt beslut. Är han inte bättre eller sämre får han stödlindor på och egen liten hage att gå i. Är det bra att ta på linenement (bluelortion eller arnika)?

Han var bättre idag, ingen tydlig hälta. men lite oren. Det konstiga är att han var svullen även i höger framben idag :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 733
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 234
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar