Halt häst

Danielle

Trådstartare
Min 19 åriga varmblod har blivit halt på frambenen men är väldigt osäker på vilken.
När jag väl skrittar så tar han ner huvudet mer när han sättwr ner höger framben men när han väl står normalt så sätter han ut sin vänstra framben och SER UT som att han belastar högra framben.
Har tagit promenader varje dag så att han iaf får igång sin blodcirkulering och testade bara att låta honom vila i hagen i en vecka men de verkar nt vara nån större skillnad. Det har liksom inte blivit bättre eller sämre. Men min gissing är nog att vänster fram är drabbad och vad tror ni? Jag behöver lite svar om vad det kan vara för jag är völdigt osäker själv. Veterinären kommer snart oxå så han kan jj ta en titt på hästen
Men också häromdan så höll ham på att galoppera runt hagen, stegra och bocka. Men ändå när jag går ut med honom så haltar han

Personligen hade jag inte promenerat med hästen alls tills en veterinär hade undersökt den. Du vet inte varför den är halt och en skada kan förvärras av rörelse. Jag hade gärna satt den i en sjukhage med så den haft mindre att härja runt på.
Hoppas du med veterinärens hjälp kan få ordning på hästen igen. :):heart

Jag tycker du har väntat på tok för länge, om hästen är så halt redan i skritt. Det är ju en rätt rejäl smärta hästen visar.

Du behöver inte spekulera i vilket ben och vad det kan vara, det är veterinärens jobb. Dock är det väldigt svårt att göra en hältutredning i stallet, åk till en klinik istället för att kasta bort pengarna hemma.

Min 19 åriga varmblod har blivit halt på frambenen men är väldigt osäker på vilken.
När jag väl skrittar så tar han ner huvudet mer när han sättwr ner höger framben men när han väl står normalt så sätter han ut sin vänstra framben och SER UT som att han belastar högra framben.
Har tagit promenader varje dag så att han iaf får igång sin blodcirkulering och testade bara att låta honom vila i hagen i en vecka men de verkar nt vara nån större skillnad. Det har liksom inte blivit bättre eller sämre. Men min gissing är nog att vänster fram är drabbad och vad tror ni? Jag behöver lite svar om vad det kan vara för jag är völdigt osäker själv. Veterinären kommer snart oxå så han kan jj ta en titt på hästen
Men också häromdan så höll ham på att galoppera runt hagen, stegra och bocka. Men ändå när jag går ut med honom så haltar han
Är hästen halt i skritt så bör du ta ut en veterinär omgående. Hästen har ONT.

Varför har du väntat så länge med att ta ut veterinären?

Det brukar behöva vara en rätt rejäl hälta om de visar sig halta redan i skritt. Så då bör man direkt kontakta veterinär.
Låt bli att gå med hästen tills veterinären kikat på den. Vissa skador kan bli värre om du belastar. Så försök hålla hästen i så lite rörelse som möjligt till veterinären kunnat se vad som är fel.
Lycka till!

Det är bara en veterinär, eller ännu hellre klinik, som kan lösa ditt problem. Hältan kan ju komma precis var som helst ifrån. Från hoven och uppåt. Jag hade, som andra redan sagt, låtit hästen vila så mycket som möjligt (inga promenader eller annat) tills veterinär har fått undersöka.

TS : att hästen självmant röjer i hagen är ingen som helst indikation på att den inte har ont. Hästar springer och röjer trots fysisk smärta !
Så när den dessutom haltar i skritt är den rejält halt .

Men min gissing är nog att vänster fram är drabbad och vad tror ni? Jag behöver lite svar om vad det kan vara för jag är völdigt osäker själv.

Det här är ju frågor som är fullständigt omöjligt att svara på över nätet. Om du inte vet vilket ben eller vad som hänt, som är hos hästen (varje dag?), hur ska vi veta?

Ibland måste man tänka efter lite före man frågar en fråga och frågorna ska allt som oftast frågas veterinären, inte slumpmässiga personer på nätet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka