halt häst! :(

S

Saanndrraaa

Hej!
Hästen jag har på foder har blivit otroligt halt, vad skall man göra för att skona de bäst? ;o Hon har även spatt så hon måste röra på sig så att hon inte blir stel då hon får ont.. vad skall jag göra ;o

Sv: halt häst! :(

ägaren är på samma stall och hon har kollat hästen och sa att jag skulle gå ut och gå med henne varje dag och om det inte blir bättre på en månad så skulle vi ringa in. Men hon är halt på vänster fram och har spatt i båda bakbenen. Är det rätt att gå ut med henne även om hästen haltar? Det blir dock bättre efter att man har varit ute en stund.. men nästa dag haltar hon som satan igen..

Nej hästen behöver in på klinik, att man kan ge det ett par dagar för att se om det går över är ok, men verkligen inte en månad :crazy:

Förstår dock att det är jobbigt för dig då det inte är din häst och inte du som besämmer :(

Säger samma sak som Comfort, åk in och kolla hästen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas det löser sig...

Har du hästen på foder har du ett ansvar. Jag hade absolut ringt klinik och konsulterat dem, jag tror nog de vill titta på hästen.

Att vänta en månad känns som rena rama vansinnet.

jaa..vet inte riktigt vad jag skall göra :crazy:

Om vi nu inte kommer åka till kliniken på en månad.. vad är bäst och göra under tiden?

Tala om för ägaren att det är ett brott mot djurskyddslagen att inte bry sig. Det är ägaren som gör fel, inte du!

Det kan vara en hovböld som då måste åtgärdas av hovslagare eller veterinär!

Ett bra första steg kan vara att ta ut en hovslagare. Hovbölder kan ge mycket kraftiga hältor som hovslagaren kan åtgärda. Förhoppningsvis hittar han/hon en böld så att hästen slipper ha ont. Om inte så lär hovslagaren rekommendera veterinärbesök omgående och hästens ägare lyssnar förhoppningsvis mer på en hovslagare än på dig.

Se till att få något gjort, att låta en häst gå med en kraftig hälta i en hel månad är djurplågeri. Det är ingen överdrift alls, tänk själv att ha så ont att du inte kan stödja på benet i en hel månad. Hästar kan inte ligga och vila på samma sätt som vi och har inte heller lika lätt att resa sig med smärta.

Det enda rätta är att hjälpa hästen och du som fodervärd ansvarar för att detta blir gjort.

Lycka till!

Nej, normalt sett inte. Jag har inte läst hela tråden och mitt svar var format lite efter att få ägaren att komma till insikt. Jag tänkte att hovslagaren kanske ts kan få ut själv (eftersom det verkar som om hon vill hjälpa hästen) och att hovslagaren sedan kan hänvisa till klinik. Förhoppningen är att ägaren lyssnar mer på hovslagaren än på ts.

Mvh JV

Du kan ju ringa ut en distriktsveterinär till att börja med, och låta den avgöra om du behöver åka in till en klinik.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka