Halt häst

horselover77

Trådstartare
Min häst har i dag varit halt i tre dagar. I dag var veterinären ute och gav henne pencillin och sa att hon var varm på insidan av hoven och att hon är halt pga en söm som suttit för högt upp, dock en söm som suttit där tidigare innan hon skoddes om, hon skoddes om för 2 veckor sedan. Själv har jag misstänkt hovböld och det gör ont för hästen då jag provat slå med en hammare på hoven. Men veterinären sa att det inte var någon hovböld men han tog inte bort skon eller undersökte hoven med någon tång. Hästen är ännu halt och jag tycker inte hältan blir varken bättre eller sämre. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra ge pencillinet eller inte är rädd för att sticka fel, ta ut hovslagaren, eller vänta och se om hältan blir bättre.

Sv: Halt häst

Veteriären säger sömstick, du tror hovböld. Något hovrelaterat verkar ni ju bägge vara inne på i alla fall. Om inte veterinären gjorde någon hovundersökning hade jag absolut tagit ut hovslagaren för att kontrollera hoven.

Fick du penicillin som ska injiceras?

Jag fick sprutor som ska ges i halsen, vilket jag hatar är dålig på det. Hästen är halt pga hoven frågan är bara varför. Kan hästen vara halt pga sömstick där det inte suttit någon söm på flera veckor?

Det kan ju ha kommit in något skit, men jag tycker det verkar vara rätt häftigt att delegera penicillininjektioner till någon som inte vill injicera. Jag hade personligen inte velat injicera, och förstår inte varför det inte gick att få utskrivet oralt istället.

En del veterinärer ger sprutor fast man säger att man inte vågar ge dom själv för att det har bättre effekt och pulver inte är bra för hästens mage.

Jag tar ju definitivt hellre en kostnad för burken MagTarm än risken med den tveksamma hanteringen av injektion.

Mig veterligen får bara C15-utbildad personal under veterinärs överinseende delegeras injektion. Är du utbildad?

Jag tycker det låter högst olämpligt att skriva ut penicillininjektioner till någon som är osäker på att ge detta. Det kan ge otäcka biverkningar om man har otur..

Jag är inte utbildad på nåt sätt men enligt vad jag förstått får veterinären överlåta åt hästägaren att ge sprutor som hästen ska ha många dagar. När jag kastrerade mitt hingstföl bad jag om att få nånting oralt istället för att ge injektioner men det orala hade sämre effekt enligt veterinären så hon tvingade mig ge sprutorna i alla fall och det var inte samma veterinär som jag haft ut nu.

Jag tar ju definitivt hellre en kostnad för burken MagTarm än risken med den tveksamma hanteringen av injektion.

Mig veterligen får bara C15-utbildad personal under veterinärs överinseende delegeras injektion. Är du utbildad?

Intramuskulära injektioner med penicillin får delegeras djurägare, men veterinären ska förvissa sig om att djurägaren kan ge dem.

Däremot får djurägare INTE i sin tur be en stallkompis ge dessa sprutor, då kommer det med C15 osv in.

Men PC-inj är helt lagligt delegera till djurägare (eller den som har djuret i sin vård då, fodervärd t ex). Med reservation för att djurägaren ska instrueras och veterinären ska se till att djuräg kan ge sprutorna. Exakt hur den bedömningen ska göras vet jag dock inte, det är ju inte sällan det bara ges recept, sprutor och teoretiskt förklaras och visas hur ska göras.

Tyvärr finns inte allmänt verkande penicillin till häst i annan form än injektion. Det är något med magtarmkanalen och hästars matsmältning som gör att upptag om man ger oralt inte blir bra. Det man kan ge i pasta är sulfa och inte penicillin, och inte alltid det är lämplig att ersätta penicillin med pasta. Tyvärr ska tilläggas, tror många djurägare inklusive undertecknad kommer att hjula av lycka den dag man kan ge PC i pastaform/pulverform till häst och slippa spruta och risken för prokainchock tex.

Det man kan ge i pasta är sulfa och inte penicillin, och inte alltid det är lämplig att ersätta penicillin med pasta.

Nej, jag frågade ju också, när min häst hade ett sticksår och behövde penicillin, om det inte fanns något alternativ. Tyvärr var sulfan inte alls lika effektiv, menade vet.

tror många djurägare inklusive undertecknad kommer att hjula av lycka den dag man kan ge PC i pastaform/pulverform till häst och slippa spruta och risken för prokainchock tex.

Absolut! Det var OTÄCKT att ge sprutor, med tanke på vad som kunde hända (även om vet påstod att risken var minimal). Jag hoppas att jag slipper göra om det...

jag fick en pencillinflaska på 250 ml som jag skulle ge 25 ml om dagen av tills den är slut vilket innebär att min häst ska ha sprutor i 9 DAGAR till :eek:
Borde jag ändå ringa veterinären och försöka få nånting i pulverform i stället för 9 dagar orkar jag inte med.

Jag tycker allt låter väldigt märkligt. Att ge en häst nio (eller tio?) dagars penicillin för ett misstänkt sömtryck. Som veterinären dessutom inte ens undersökt noga. jag skulle INTE ge penicillin om jag inte kände mig bekväm med det.
Jag har också fått bland annat Penovet utskrivet och delegerat av min veterinär. Han har sett mig spruta och anser att jag kan det. Jag skulle nog vara livrädd om han prackat på mig det för ett par år sen när jag inte kunde ordentligt.

jag fick en pencillinflaska på 250 ml som jag skulle ge 25 ml om dagen av tills den är slut vilket innebär att min häst ska ha sprutor i 9 DAGAR till :eek:
Borde jag ändå ringa veterinären och försöka få nånting i pulverform i stället för 9 dagar orkar jag inte med.

Jag är såååå glad att min kompis är läkare ifall min häst skulle behöva sprutas.

Ett sömstick utvecklas lätt till hovböld, speciellt nu under den leriga perioden om hästen vistas ute. Tycker det låter underligt att vet misstänker sömstick men inte ser till att ta av skon och kollar efter ev reaktion från vistertång, eller ber en hovis kolla genom hoven. Jag skulle tagit av skon och lagt ett jodopaxomslag.

Känner du dig osäker på att ge sprutorna så ring vet och säg detta. Själv har jag inga problem alls med injektioner på hästarna, har gjort det själv otaliga gånger de senaste 15 åren. Låter som att sömsticket har orsakat en hovböld. Ta ut hovis och be denne visitera och kolla. Lägg jodopaxomslag över natten och se om du kan dra ut den. (blöt bomull i jodopax, lägg under hoven, linda över med galoppbandage. ) Hästen kan beöva penicillin pga infektionen.

Ja man få delegera penicillininjektion muskulärt till djurägare.

Jag vet att vi diskuterat injektioner innan, men det har kanske varit lugnande? Det är ju trots allt det som förekommer mest frekvent ute i stallarna.

Själv tvärvägrar jag att spruta penicillin, jag vill inte stå med penicillinchock på hästen och känner mig inte alls bekväm med förfarandet.

Man kan väl begära att vetten kommer och sprutar om man inte kan/vill själv men då får man säkert betala för det, är nog inte billigt. Jag skulle inte heller tordas spruta men jag skulle be nån bekant (om man har nån?) som är van att spruta att göra det (är massa med duktigt hästfolk härikring där vi bor ).

Jag betalar gärna veterinärassistent för att komma ut och spruta, alternativt veterinär (även om jag tycker det är synd att ta veterinärs tid i anspråk för sådana rutinuppgifter).

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka